İstanbul Boğazı'na 3 katlı tüp geçit

İstanbul Boğazı'na 3 katlı tüp geçit
İstanbul Boğazı'na 3 katlı tüp geçit
İstanbul Boğazı'na 3 katlı geçiş tüneli yapılacak. Projenin tanıtımında konuşan Ulaştırma ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan "Tünel, Yavuz Sultan Selim köprüsü ve bağlantı yollarıyla İstanbul yaka geçişleri açısından önemli bir sorunu ortadan kaldıracaktır"dedi.

RADİKAL-İstanbul Boğazı'na yapılacak 3 katlı geçiş tüneli yapılacak.  Projenin tanıtımı için toplantı düzenlendi. Toplantıya Başbakan Ahmet Davutoğlu ile çok sayıda bakan, milletvekili ve vatandaş katıldı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan da toplantıya telgraf gönderdi. Toplantının açılışında konuşan Ulaştırma  ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan şu an projenin detaylarıyla ilgili olarak açıklamalarda bulundu. Elvan projenin yap-işlet-devret modeli ile hayata geçirileceğini söyledi. Elvan, "Bu mega proje ile İstanbul’da hayat değişecek. Raylı sistemin toplu ulaşımdaki yeri önemli ölçüde artacak. İstanbul’da ulaşımın omurgası kurulacak. 100 yıl sonrasında da toplu ulaşım bu omurga etrafında şekillenecektir. Bugün günde 6,5 milyon insanın kullanabileceği raylı sistem, mega projemiz kapsamında inşa edeceğimiz metro ile birbirine bağlanacak. Boğazın her iki yakasındaki milyonlar diğer yakaya kolay geçecek" diye konuştu. Bakan Elvan, "Proje görüntü kirliliği oluşturmayacak ve silueti bozmayacaktır. Yap işlet devret modeliyle gerçekleştirilecek ve devletin kasasından bir kuruş çıkmayacaktır. İstanbul’da artık yaklaşık değil dakikalık randevu verilebilme mümkün olacaktır" ifadesini kullandı.

ÜÇ KATLI OLACAK

"Üç katlı büyük İstanbul tüneli" adı verilen projeye göre, boğazın altı Küçüksu'dan Gayrettepe'ye üç katlı dev bir tünelle geçilecek. Karayolu ve metro sisteminin olacağı tünel mevcut metro hatları ve karayollarıyla entegre edilecek. İncirli'den Sögütçeşme'ye yapılacak hızlı metro hattı bu dev tünelin içinden geçecek. Yeni metro hattının Kadıköy-Kartal-Yenikapı- Sarıyer metrolarıyla bağlantısı olacak. Mega tünelin TEM, E5 ve 3 köprüyle de karayolu bağlantısı olacak. Çapı 18.80 metre olacak tünelin deniz yüzeyindeki derinliği 110 metreyi bulacak. Tünelin 3 katlı kesiminin uzunluğu 6.5 km olacak. 

 

Projenin açılışında konuşan Başbakan Ahmet Davutoğlu ise tüp geçidin 2020 yılanda açılacağını belirtti. Davutoğlu konuşmasında şunları dile getirdi:

 

İNCİRLİ'DEN SÖĞÜTLÜÇEŞME'YE 40 DAKİKADA GEÇİLECEK

Bugün sizlere müjdelediğimiz üç katlı büyük İstanbul tüneli projesi sembolik bir anlamda taşıyor. Üç kat demek üç imparatorluk demek. Üç kat iki karayolu bir metro yoluyla boğazın altından geçen 6,5 kilometrelik bir tünel. Bu proje entegre ve bütüncül bir projedir. Türkiye’ye bakarken bütün olarak görürüz. Ve hep bütüncül bakış açısıyla çevremize bakarız. Bu sebepledir ki gelecek vizyonu itibariyle nüfus 18 milyona çıktığına, günlük hareket 35 milyona çıktıktan sonra, toplu taşımayı 11 milyondan 20 milyona çıkarmaya kararlıyız. Hepsi birbirine bütünlük teşkil eden projeler. Marmaray, Avrasya tüneli, metro inşaatları, kanalistanbul ve kuzey Marmara yoluyla, üçüncü havalimanı, üçüncü köprü, İzmet’e kadar… İstanbul Ankara hızlı treni bütün bunlar istanbul’un merkezi konumunu pekiştiren hususiyetler. İstanbul’daki bütün ana akslar birbirine bağlanıyor, raylı sistemler bağlanıyor.Yine ikinci önemli özelliği projenin, zaman tasarrufu. İstanbullular trafik çilesini çok çektiler. Şimdi bu projeyle birlikte zaman tasarrufu en iyi şekilde değerlendirilecek. Hasdal Ümraniye Çamlık arası 14 dakikada geçilecek. İncirli’den Söğütlüçeşme’ye 40 dakikadan geçilecek. Üç havalimanı, köprü ve bunları birbirine bağlayan akslar tam bir entegre proje halinde zaman tasarrufunu ortaya çıkartacak. İstanbul’un siluetine hiçbir zarar vermeyecek bir projedir.

ZAMAN TASARRUFU


Yine bu projeyle yıllık sera gazları yılda 115 bin ton azalacak, yeni bir arazi kullanılmasına ihtiyaç hissedilmeden İstanbul trafiği rahatlatılacak. Yıllık yaka geçişleri 4 milyona çıkacak, 6,5 milyonluk insan hareketlerine zemin hazırlayacak. Entegre bir projeden bahsediyoruz. İstanbulluya saygı gösteren bir projeden bahsediyoruz.Ve dördüncü özellik olarak güvenliği en ince detayına kadar düşünülmüş bir projeden bahsediyoruz. Yangın algılama sistemleri olacak, her nokta kameralarla izlenecek. Her 500 metrede bir duraklama bekleme alanı oluşacak. Katlar arasında üç kat arasında geçişkenlikler merdivenlerle olağanüstü durumlarda tedbir sistemleri olacak. Metro sisteminde ise otomatik yavaşlatma hızlandırma sistemi olacak. Yepyeni bir İstanbul’a mega projeyle hep birlikte yürüyoruz. En önemlisi İstanbul üzerinden yeni Türkiye’nin işaret fişeği var, hayırlı olsun.

 

2020'YE GELMEDEN HAZIR


Beş yıl içinde 2020’ye gelmeden üç katlı büyük İstanbul tüneli İstanbul’a Türkiye’ye dünyaya hizmete hazır hale gelecek. Üç imparatorluğa başkentlik yapmış bu şehir bu önclüğüğle en büyük havalimanıyla, Marmaray ile ve şimdi bu büyük mega projeyle dünyada ilk olacak olan üç katlı projeyle, üç imparatorluktan sonra dördüncü güç olan Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin habercisi olacağız.

 

İŞTE 3 KATLI TÜNELİN ÖZELLİKLERİ

 İstanbul trafiğini büyük oranda rahatlatacağı tahmin edilen “Üç katlı Büyük İstanbul Tüneli" nin ayrıntıları belli oldu. Raylı sistem ve karayolunu denizin yüz on metre dibinde birleştirecek olan "3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli" projesi,  Boğazı iki defa geçmek yerine tek seferde geçilmesi için tercih edildi.  2 ayrı tünel yerine tek tünelle geçiş sağlanacak.

 

3.5 MİLYARA MALOLACAK

Son teknoloji ile yapılacak tünelin köprülerdeki araç yükünü de azaltması bekleniyor. Entegre edildiği güzergahlarla yolculuk süresini büyük oranda kısaltacak olan "3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli" nin 3,5 milyar dolara mal olması bekleniyor. Proje kamu kaynakları kullanılmadan Yap-İşlet-Devret modeli ile yapılacak. Projenin yapım aşamasında 2 bin 800 kişi, işletme aşamasında 800 kişinin istihdam edilmesi öngörülüyor.

 

HEM RAYLI SİSTEM HEM KARAYOLU

3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli'nin Marmaray ve Avrasya tünelerinden farkı, hem tekerlekli araçların geçişine hem de demiryolu geçişine imkân vermesi olacak. Bu yönüyle dünyanın ilk örneklerinden olacak tüp geçitte, alt ve üst katlar tekerlekli araçlar, ara kat da raylı sistem için ayrılacak.

 

HASDAL - ÜMRANİYE ARASI 14 DAKİKA

TEM Otoyolu Hasdal Kavşağı'ndan, Ümraniye Çamlık Kavşağı'na kadar uzanan 16 bin 150 metrelik karayolu hattı üç katlı büyük İstanbul tüneli ile sadece 14 dakikada gidilebilecek. Yeni tünelle bu güzergâhı günde 120 bin aracın kullanması bekleniyor.

Projenin tamamlanmasıyla Anadolu yakasından 3. Havalimanına doğrudan ulaşılabilen bir aks oluşturuluyor. Bu hatla İstanbul'daki tüm ana karayolu TEM, D-100, Kuzey Marmara Otoyolu, Fatih Sultan Mehmet, Boğaziçi ve Yavuz Sultan Selim Köprüleri ve 3. Havalimanı aksı arasında bağlantı oluşturulmuş olacak.

 

İNCİRLİ-SÖĞÜTLÜÇEŞME 40 DK

31 bin metre uzunluğunda İncirli-Söğütlüçeşme arasında yer alması planlanan Hızlı Metro hattı her gün bir buçuk milyon yolcuyu güzergâhındaki 14 istasyona ulaştıracak. Böylece İncirli-Söğütlüçeşme arasındaki mesafe 40 dakikaya inecek.

 

TÜNEL 6,5 MİLYON YOLCUYU TAŞIYACAK

9 adet aktif raylı sisteme entegre edilecek ve Marmaray'a bağlanacak olan tünel, 6,5 milyon yolcu taşıyacak. Tünelin, Başakşehir-Bağcılar-Bakırköy, Yenikapı-Aksaray-Havalimanı, Kabataş-Bağcılar, Topkapı-Habipler, Mahmutbey-Mecidiyeköy, Yenikapı-Taksim-Hacıosman, Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy-Sancaktepe, Kadıköy-Kartal ve Marmaray- Banliyö ile bağlantısı olacak.

 

GÜZERGÂHLAR ARASI YOLCULUK SÜRESİ KISALIYOR

Üç Katlı Büyük İstanbul Tüneli ile;Sabiha Gökçen Havalimanı'na; Üsküdar'dan 44, Rumeli Hisarüstü, Kağıthane, Taksim ve Beşiktaş'tan 57, Hacıosman'dan 67 dakikada; Üçüncü Havalimanı'na; Mecidiyeköy'den 28, Beşiktaş'tan 34, Topkapı'dan 41, Kozyatağı'ndan 46, Kadıköy'den 49 dakikada;Atatürk Havalimanına; Mecidiyeköy'den 27, Hacıosman'dan 47, Üçüncü Havalimanı'ndan 55 dakikada;Otogar'a; Beşiktaş'tan 23, Altunizade'den 32, Üsküdar'dan 38, ve Kadıköy'den 43 dakikada;Mecidiyeköy'e; Kadıköy'den 25,Tuzla'dan 55, Habipler'den 59 dakikada;Üsküdar'a;  Kağıthane'den 25, Başakşehir'den 58 dakikada gidebilecek.

 

KÜÇÜKSU GAYRETTEPE ARASI

Karayolu ve metro sisteminin olacağı tünel mevcut metro hatları ve karayollarıyla entegre edilecek. İncirli'den Sögütçeşme'ye yapılacak hızlı metro hattı bu dev tünelin içinden geçecek. Yeni metro hattının Kadıköy - Kartal- Yenikapı- Sarıyer metrolarıyla bağlantısı olacak. Mega tünelin TEM, E5 ve 3. köprüyle de karayolu bağlantısı olacak. Çapı 18.80 metre olacak tünelin deniz yüzeyindeki derinliği 110 metreyi bulacak. Tünelin 3 katlı kesiminin uzunluğu 6.5 km olacak.

Özgür ALTUNCU-İstanbul/DHA