'İstanbullu uyuyor, şehir içindeki tüm yollar ücretsizdir'

Belediyenin caddeleri otoparka çevirmesine karşı dava açan ve kazanan avukat Reşat Bulut, "İstanbul'da herkes kış uykusunda. Şehir içindeki tüm yollar kamunun ücretsiz kullanımına tahsislidir.

BOLU/İSTANBUL - Belediyenin caddeleri otoparka çevirmesine karşı dava açan ve kazanan avukat Reşat Bulut, "İstanbul'da herkes kış uykusunda. Şehir içindeki tüm yollar kamunun ücretsiz kullanımına tahsislidir. Sokaklardaki, caddelerdeki tüm otoparkların kalkması gerekir" dedi.
Avukat Bulut'a göre evinin önünün Büyükşehir Belediyesi tarafından ücretli otoparka çevrildiğini gören herhangi biri, eğer bu konuda idare mahkemesine dava açarsa kazanır.
İSPARK yetkilileriyse otoparkların 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi kanuna uygun olduğunu, kaldı ki bu konuda açılmış bir dava bulunmadığını söyledi. İstanbul Şehir Planlamacıları Odası'na göre, kapısının önünün otopark olacağını öğrenenlerin dava açabilmesi için 60 günlük süre söz konusu. Bu süreyi geçirenlerinse otoparkla birlikte yaşamaya alışması gerekiyor ki İstanbul'daki 2.5 milyona hizmet veren otoparkların çoğu bu durumda.
Yıllarca 'değnekçi'lerden dert yanan İstanbullular 2005'de belediye iştiraki İstanbul Otopark İşletmeleri Ticaret A.Ş.'yle (İSPARK) tanıştı.
Bazı eski değnekçileri de işe alan İSPARK, kendi ücretli otoparklarını oluştururken otopark mafyasını yüzde 90 oranında bitirdiğini açıkladı.
Bolu'da ne olmuştu?
Bolu Belediye Başkanlığı'ysa 2000 yılında 'kentsel tasarım amaçlı düzenlemeyle' tek yöne çevirdiği İzzet Baysal Caddesi'yle bazı caddelere cep otoparkları oluşturmuştu. Belediye bir süre kendisi işlettiği ücretli otoparkları daha sonra cüzi bir miktara Boluspor'a, Boluspor da ayda 30 bin YTL'ye bir otopark firmasına kiraladı.
Bolu Barosu avukatlarından Reşat Bulut, uygulamanın Otopark Yönetmeliği ile İmar Planı'na aykırı olduğu gerekçesiyle mart ayında Sakarya 2. İdare Mahkemesi'nde dava açtı.
Bulut, şehir içi yolların kamunun ücretsiz kullanımına tahsisli olduğunu, yaya kaldırımlarının daraltılmak suretiyle otopark alanı oluşturulduğunu, cadde üzerindeki tüm binalardan otopark bedeli alınmasına rağmen, bu güne kadar bölge, ada, parsel bazında otopark yapılmadığını belirterek, uygulamanın hukuka ve mevzuata aykırı olduğunu iddia etti.
Mahkeme de Belediye Kanunu uyarınca belediyelerin yol, cadde, sokak, meydan ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerini tespit etmek, işletmek veya işlettirmek yetkisi bulunsa da, otapark olarak tespitinde hukuka uygunluk bulunmadığı, ücretli otapark uygulamasına yönelik işlemin de hukuka uygun görüşünde birleşti. Yürütmeyi durdurdu.
"İstanbullular kış uykusunda" diyen avukat Reşat Bulut, dava açılması halinde aynı kararın İstanbul için de geçerli olabileceğini öne sürüyor:
"Vatandaşın ulaşım hakkı engellenemez. Bir yolun ücretli otopark sahası için tahsis edilmesi mümkün değildir. Dava açıldığında idare mahkemesi bunu iptal eder. İstanbul için Bolu örneği emsal teşkil eder. Türkiye'de belediyeler otopark yönetmeliğine göre her binadan otopark ücreti alıyor. Bu para ile sadece otopark yapılması gerekir ancak başka amaçlar için kullanılıyor. Belediyeler bu konuda da yasalara aykırı hareket ediyor."
Top Danıştay'da...
İstanbul Şehir Planlamacıları Odası Başkanı Pınar Özden'se "İstanbul'da dar yollarda otoparka giriş-çıkış çok problem yaratıyor. Trafiğin fazla olduğu yollara otopark yapılması doğru değil" dedi. Oda avukatı Bülent Özden de teknik bir detaya dikkat çekti:
"İstanbul'da yolların otopark olması için karar alınması gerekir. Bununla ilgili muhakkak karar vardır ancak iptal davası açmak için 60 günlük süre var. İstanbul'da yapılan çoğu otopark için bu süre aşılmış durumdadır. İptal davası açmak söz konusu değil. Yeni yapılacak otopark için Bolu'da alınan karar emsal teşkil edebilir. İdare Mahkemesi'nin verdiği karar için Danıştay son sözü söyleyecek. Asıl bu önemli. O zaman emsal olabilir."
İSPARK: Kanuna uygunuz
İSPARK Genel Müdürü Kadir Gurbetçi ise ücretli otoparkların kanuna uygun, üstelik de İstanbul için bir zorunluluk olduğunu söyledi:
"Büyükşehir Belediyesi olarak bu bir zorunluluk, İstanbul'un başka bir alternatifi yok. Bu konuda açılmış herhangi bir dava da yok. İSPARK'ın açtığı tüm otoparklar 5216 sayılı kanuna uygun yapılmıştır."