'İstanbullular 10 yıl öncesine göre daha çok yürüyor'

Türkiye'nin en kalabalık kentindeki ulaşım sorununu ele alan Ulaştırma Kongresi'nde sunulan tebliğe göre İstanbullu 10 yıl öncesine göre daha az motorlu taşıta biniyor. Daha çok yürüyor.

İSTANBUL - Türkiye'nin en kalabalık kentindeki ulaşım sorununu ele alan Ulaştırma Kongresi'nde sunulan tebliğe göre İstanbullu 10 yıl öncesine göre daha az motorlu taşıta biniyor. Daha çok yürüyor.
İTÜ İnşaat Fakültesi Ulaştırma Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Haluk Gerçek İstanbul'da yolcu hareketlerinin 10 yıl öncesiyle 10 yıl sonrasını karşılaştıran bir tebliğ sundu. Tebliğ, trafikten bezen İstanbullunun giderek evine ya da mahallesine kapandığını düşündürdü.
Gerçek şöyle konuştu: "Ulaştırmada insanların kent içerisindeki hareketliliğini ölçen çok temel bir veri vardır, bu da günlük yapılan yolculukları, kentin nüfusuna bölerek bulduğumuz 'hareketlilik değeri'dir. 1996'da biz, motorlu araçlarla yapılan yolculuklar için söylüyorum, hareketlilik değerini kişi başına '1' olarak bulmuştuk. Yani kişi başına bir yolculuk düşüyordu. 2006'da bu değer 0.88'e düştü. Buna karşılık 10 yılda, yaya yolculuğundaki hareketlilik arttı. 1996'da 0.54 iken, 2006'da 0.86'ya çıktı. Başka bir deyişle 10 yıl önce İstanbul'da yolculukların yüzde 35'i yaya yapılırken, bugün yarısı yaya olarak yapılıyor. İnsanlar trafikte çok zaman harcadıkları, ulaşım bir eziyet haline geldiği için mümkün olduğu kadar kent içinde motorlu araçla yolculuk yapmamaya çalışıyorlar."
Prof. Dr. Gerçek sunduğu tebliğde kentin yayılımına da dikkat çekti: "Arazi kullanımı açısından kentin merkez bölgelerinde nüfus ve istihdam artmıyor. Kent doğu ve batısına yayılıyor, Küçükçekmece, Büyükçekmece, Avcılar, Pendik, Kartal, Tuzla, Çekmeköy, Ümraniye civarında ciddi yoğunlaşma başladı. Bu da yolculuk taleplerinin yönlerini değiştiriyor."
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası'nca (İMO) düzenlenen Ulaştırma Kongresi'nde giderek yayılan kentin metro ihtiyacı bir kez daha vurgulandı.
İstanbul'u kurtaracak uzunluk
Açılışta İMO İstanbul Şube Başkanı Cemal Gökçe, her gün yaklaşık 600 aracın trafiğe katıldığı İstanbul'u, en az 350 kilometre metro hattına ihtiyacı olduğunu vurguladı. Halen kentte metro hattı uzunluğu 24.5 kilometre. Kongre Düzenleme Kurulu Başkanı Prof. Dr. Güngör Evren de Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın belediye başkanlığı döneminden beri 'rüya'sı olan üçüncü köprüye karşı çıktı. Evren, "Üçüncü köprü İstanbul'un kalan yeşilinin ortadan kalkmasına yol açar" dedi.