İşte YÖK'ün kafasındaki ÖSS

Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK), 256 sayfalık 'Türkiye'nin Yükseköğretim Stratejisi' başlıklı raporunu, Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'e sundu. 256 sayfalık raporda var olan üniversiteye ve meslek yüksekokullarına giriş sistemini...

ANKARA - Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK), 256 sayfalık 'Türkiye'nin Yükseköğretim Stratejisi' başlıklı raporunu, Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'e sundu. 256 sayfalık raporda var olan üniversiteye ve meslek yüksekokullarına giriş sistemini 'sil baştan' değiştirecek yeni bir sınavlar silsilesi de önerildi.
Önerilen sistemin en önemli özelliği üniversiteye giriş sınavlarının 'test sistemi' yerine öğrencinin yorum da yapmasını gerektiren 'açık uçlu' sorulardan oluşması. Önerilen sistem ayrıca ortaöğrenimin sonuna gelmiş herkesin 'bitirme sınavı'ndan geçmesini öngöruyor. Sınavı geçenlere dört seçenek sunulacak:
1) Sınavsız geçişle iki yıllık meslek yüksekokuluna girmek.
2) Özel yetenekle öğrenci alan bölümler için özel yetenek sınavına başvurmak.
TDSS ve DDSS
3) Üniversitelerin iki yıllık önlisans programları için Öğrenci Temel Düzey Seçme Sınavı'na (TDSS) girmek. Bu sınav sıralama sınavı olacak, baraj puanı uygulanmayacak. Öğrenciler bu sınavın sonucuna göre iki yıllık meslek yüksekokullarıyla bazı dört yıllık lisans programlarına kayıt için başvurabilecek, ÖSYM yerleştirme yapacak.
4) Dört yıllık ve üstü lisans programları için Ders Düzeyi Seçme Sınavı'na (DDSS) girmek. Bu sınavla, üniversitelerin tıp, mühendislik, hukuk gibi iyi derecede temel donanım öngören bölümlerinde eğitim almak isteyen öğrenciler seçilecek. 'Sıralama niteliğinde ve ileri düzeyde' olacak bu sınav, haziranın ikinci yarısında, birbiri ardından gelen haftalarda dört aşamada yapılacak: Matematik, sosyal bilimler, fen bilimleri, Türkçe-yabancı dil.
Ders Düzeyi Seçme Sınavı (DDSS) sonrası yerleştirmelerde, puan türü başarısı yerine ilgili programın matematik, sosyal, fen ya da Türkçe-yabancı dil ağırlıklı olmasına bakılarak, belirlenecek derslerdeki başarı puanı esas alınacak. Örneğin tıp fakülteleri; matematik, biyoloji, kimya ve Türkçe, inşaat fakülteleri; matematik, fizik ve Türkçe, temel bilimler alanında fizik ve matematik ders başarıları esas olacak.
Seçim daha adil olacak
Öğrenci dört aşamalı Ders Düzeyi Seçme Sınavı'nın tüm aşamalarına veya bir aşamasındaki tüm derslerin sınavına girmek durumunda kalmayacak, istediği bölümün ders ağırlığına göre istediği aşamasına girebilecek.
YÖK'ün Başbakan Sezer'e sunduğu raporda önerilen yeni sistemin yararları da şöyle sıralandı:
"Yeni sınav sistemi iki-üç haftalık sınavlar zincirinden oluşması, ÖSYM'nin yükünü artırması nedeniyle ilk aşamada tepki alabilir. Ancak avantajları, bu yeni yüklere değecektir. Öğrenci zamanla yarışmak zorunda kalmayacak. Sınav daha kapsamlı ve güvenilir olacak. Böyle bir sistem içinde üniversiteler ve bölümler, hangi nitelikte öğrenci alabileceğini kendileri kararlaştırabilecek. Öğrenci daha az alandan sorumlu olacağı için dershane gereksinimi artmayacak belki de azalacak."
Rapor öğretim üyesi, idari personel, öğrenci, bürokratlar ve iş dünyasından gelen görüşler çerçevesinde hazırlandı.