scorecardresearch.com

İşte üçüncü havalimanı

İşte üçüncü havalimanı

Yeni havalimanına ait olduğu belirtilen harita (sağda). Bakanlar Kurulunun 13 Ağustos 2012 tarihli kararında da havalimanı Karadeniz kıyısında işaretl

İstanbul'a yapılacak havalimanının sır gibi saklanan yeri belli oldu. Karadeniz kıyısında, Eyüp ile Arnavutköy arasında kurulacak havalimanının zemin etüt çalışmalarına başlandı.
Haber: SERKAN OCAK / Arşivi

İstanbul ’da yapılması planlanan üçüncü havalimanının Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından hazırlandığı ileri sürülen haritası ortaya çıktı. Havalimanının koordinatlarının, pistlerin, bağlantı yollarının belirlendiği harita üzerinden zemin etüt çalışmalarına başlandı. Bu çalışmanın ardından pistler ve yapılması planlanan binaların yerleri netleşecek. Haritaya göre yeni havalimanı Karadeniz’in kıyısında Eyüp ile Arnavutköy ilçe sınırlarına kurulacak. Havalimanının kuzeyinde Yeniköy ve Akpınar Köyü, güneyinde ise Tayakadın ve Işıklar Köyü var. Eski maden ocakları ile ormanlık alana kurulacak havalimanının yüzölçümü 63 milyon metrekare olacak. Dev tesisin, yılda 150 milyon yolcu kapasitesiyle Türkiye ’nin en büyük havalimanı olması bekleniyor. 


İhaleye çıkılmadı

Alanla ilgili şu ana kadar ihaleye çıkılmadı. Arazi spekülatörlerine karşı havalimanının tam olarak nereye yapılacağı sır gibi saklanıyordu. Radikal’in ulaştığı haritaya göre Karadeniz kıyısına kurulacak alandaki altı pistin tam yerleri gösterilmiş. Bir pist, Akpınar Köyü yakınlarındaki göletin tam üzerinden geçecek. Havalimanı, bölgedeki kırsal yerleşim alanlarını içine almıyor. Tamamı ormanlık arazi ve eski maden arazileri üzerine planlanıyor.
1\25 bin ölçekli hazırlanmış haritaya göre Karadeniz’e dik uzanan beş pist var. Bir pist ise Akpınar Köyü’nün hemen güneyindeki üç küçük göletin olduğu alana yapılacak. Pistlerin dördü haritada işaretlenen havalimanı sınırında, ikisi ise sınırın dışında kalıyor. 

Bakanlık: Haritayı biz hazırlamadık 

Haritada alan içindeki yollar, havaalanına giden bağlantı yolları, viyadükler gibi detaylı çalışmalar var. Haritada yeni alanın tüm ayrıntıları yer alırken, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yetkilileri ise haritanın kendilerince hazırlanmadığını, projenin ihale edilmediğini söyledi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul’a havalimanıyla ilgili daha önceki açıklamalarında, alanın altı pistten oluştuğunu, Türkiye’nin en büyük havalimanı olacağını, yıllık 150 milyon yolcu kapasitesine sahip olacağını ancak ilk etabın 2015’te 90 milyon yolcu kapasitesiyle hizmete açılacağını söylemişti. 

Bakanlar kurulu karar aldı 

Bakanlar kurulu da 13 Ağustos 2012’de yeni havalimanının yerini ilan etti. Kararda, havalimanı için aynı noktada dokuz hektarlık alan ayrıldı. Ancak havalimanın detaylı haritası ile Bakanlar kurulunun haritasında yerleşim yerleri olan bazı noktalar havalimanı sınırları dışında tutulmuş. Bu nedenle 90 milyon metrekarelik alanın 63 milyon metrekaresi havalimanına ayrılmış. Ayrıca, İstanbul’un 1/100 bin ölçekli imar planına göre yeni havalimanı yapılacak arazinin yüzde 70’si ormanlık alan. Karadeniz kıyısındaki bölgeler bozulmuş arazi, geri kalan alanlar ise tarım arazisi. 

Maksat yeni yerleşim yeri açmak 
Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Tayfun Kahraman: Çok büyük bir hafriyat olacağı belli. Türkiye’de özellikle de İstanbul’da ormanlık alanlarda herkesin gözü var. Bu alanın tekrar orman vasfına döndürülmesi gerekiyordu. Havalimanı yapılmakla kalmayacak. Yanındaki tüm alanlar da yapılaşma baskısı altına girecek. İkinci köprü yapılırken bunu yaşadık. Kuzeyde yapılmasının başlıca nedeni yeni yerleşim alanlarını tetiklemek ve önlerini açmak. İstanbul’a yeni yük getirecek. İstanbul’a tek yapılaşma yapılacak yer burası. Maksat havalimanı değil, yeni yerleşim yerleri açmak. 

Bu gidişle ne köprü yeter ne havalimanı
 
İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi’nden Prof. Dr. Adil Çalışkan: Eski maden ocaklarını doldurup yapacaklarsa sorun yok. Ancak İstanbul’un yeşil alanları orada olduğu için yeşil alanlara da zarar verecek. İstanbul’da nüfus artışını durdurmadıktan sonra çözümü yok. Yoksa yeni havaalanı, üçüncü köprü de yetmez.

Sulak alanda ekolojik yıkım olacak
Yeşiller Partisi üyesi Serkan Köybaşı: Havalimanının kuzeye kaydırılması tam bir kıyıma neden olacak. 3. köprüden araç geçmesini garanti altına almak için proje buraya kaydırıldı. Havaalanına ihtiyaç var ancak bunun çözümü ormanın, ekolojinin ortasına yapmak değil. Sulak alanların tam ortası burası.

Milyarlarca liralık zemin iyileştirmesi
Mimarlar Odası İstanbul Şubesi’nden Mücella Yapıcı: Korkunç bir çevre felaketi olur. Böyle bir yere yapılabilmesi için milyarları bulan zemin iyileştirmesi yapılmalı. Tarım alanları var. Asla yapılaşmaya açılmaması gereken alanlar. Sazlıdere ve Terkos Barajı şu anda İstanbul’un içme suyu açısından korunmuş yerleri.

Denize dev dolgular yapılacak
Harita Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı Mehmet Yıldırım: Arşivleri karıştırıp İstanbul’un 1/25 binlik planlarına baksak şu anda havalanının yapılacağı yerde denizin ne kadar doldurulduğunu görürüz. 1950’lerde deniz sınırı farklıydı. Haritaya baktığımızda denizdeki sınırlara kadar alanların yeniden doldurulacağını görüyoruz. Deniz ile kara arasında 100 metrelere varan farklar var o bölgede. Projeye göre devasa yarmalar ve devasa dolgular yapılacak. Kıyı dolgusu, doğal halinin bozulması demek. Burası sadece havaalanı olarak kalmayacak, belli ki etrafında da yerleşim yerleri olacak.

İstanbul’un bu bölgesi özenle korunuyordu
Ziraat Mühendisleri Odası Başkanı Ahmet Atalık: İlkesel olarak yıllardır İstanbul yerleşim alanlarının kuzeye doğru kayması özenle önlenmişti. Tarım arazileri, ormanlık alanlar, kente su sağlayan alanlar, doğal varlıklar kentin bu bölümünde yer almaktadır. Dolayısıyla kentin kuzeyine yapılacak üçüncü köprü ve devamında iki şehir, devamında da bir havaalanı, nüfusu kuzeye doğru hareket ettirecek. Su kaynakları ve onları besleyen doğal varlıkları tehdit edecek. İstanbul’un nüfus varlığı ve aldığı göç göz önünde bulundurulduğunda telafisi mümkün olmayacak. Bu nedenle İstanbul’un kuzeyi bakir kalmalı. Nüfusu kalabalık kentler, geri kalmışlığın göstergesi. Almanya’da 4 milyonu geçen kent yok. Türkiye kırsal alanı güçlendirmeli, nüfusunu kırsal alana kaydırmalıdır.

 

 


http://www.radikal.com.tr/110571411057144

YORUMLAR
(4 Yorum Yapıldı)
Tüm Yorumları Gör

Bir de böyle bakalım! - ayhan fahri

Olaya medya yönünden baktığımızda, sayın Serkan Ocak ve Radikal’i çok önemli, sarsıcı, başarılı bir haberi yayınlamış olmasından dolayı kutlamanın isabetli olacağı düşünülebilir! Ama tümüne baktığımızda, yazının olması gereken şekilde sergilenmediğini, yani tek taraflı olarak incelenmiş olduğunu fark ediyoruz! Çünkü olaya bir de karşı taraftan baktığımızda çeşitli yersizliklerin yapıldığına şahit oluyoruz. Türkiye’de ezelden beri halledilememiş, vesayetler rejimi dolayısıyla, varlığı bilindiği halde, çözülememiş olan problemlerin bir kısmının başarıyla halledildiği, kalanların da çözüme kavuşturulmaya başlandığı bu karmaşık geçiş döneminde, medyanın, maalesef, bundan faydalanarak yozlaşmada zirveye ulaştığı çok iyi biliniyor. Durum bu iken, sayın Serkan Ocak da, kullanıla kullanıla lime lime olmuş, eprimiş, kullanılmaz hale gelmiş bir yöntemden istifade etmiş: Konulara tek taraflı olarak yaklaşmak hatası! Bir kere istismar edilmesin diye gizli tutulan bir konudaki, üstelik doğru mu, eğri mi olduğu daha belli olmayan bir haberi yayınlayarak, ilgililerin işini bozmak durumuna düşmüş. Adeta bu açıklama yapılsın ki istismar edeceklere bir kapı daha açılsın! Nitekim CHP’nin yanlış muhalefet etme terminolojisi ile bütünleşen, her şeye, her konuya itiraz etmeleriyle çok iyi tanınan, konu hakkında teknik konuda bilgileri olmadığı için yalnız laf eden teknik meslek kuruluşlarından yazısına destek aramış! Yani günümüzde kimlerin ne olduğu zaten çok iyi biliniyor, etrafa bakınmaya bile lüzum yok! Sayın Ocak yalnızca muhalefet edenleri, yani tek taraflı davrananları kullandığı için de yazısının maksatlı olduğu sonucuna varılıyor! Hoş karşılanacak bir olgu değil bu! En azından büyük kesim için bu öyle! Bu ancak küçük bir kesimin durumu istismara yönelik hareket etmeleri için kullanılabilir, ama sonuç itibariyle yarayışsız bir medya haberi niteliğine bürünmekten de ileri gidemez! Beğenirsiniz, beğenmezsiniz, bizim görüşümüz bu!

Boşuna heyecan - psidian

Hükümetin kasası bomboş. Yap işlet devretle de işletecek kimseyi bulamazlar İstanbul'da iki tane daha havaalanı varken. Esenboğa'da bile uluslararası uçuşların çoğu kaldırıldı. Hükümet arada bu haberleri uçurup büyük projelerin eşiğindeyiz havasını verip, zaman kazanmaya çalışıyor.

Yeşil Korkusu - nedesemboş

Ağaçtan çimenden çiçekten bu denli nefretiniz niye? Diktiğiniz betonların ömrü 200-300 yıl olsun, çiğdemler siz basıp gidince de açmayı sürdürecekler....

Tam bir felaket - demirg

İstanbul'un kuzeye doğru yayılması hem iklimsel hem de su kaynakları açısından İstanbul için tam bir felaket olur. O bölgedeki orman ve tarım arazileri ortadan kalıkınca kışlar çok daha sert geçecek, yazın sıcaktan kavrulacağız, daha da kötüsü su sıkıntısı başlayacak. Bunları görmek için çok zeki olmaya gerek yok. İstanbul'un nüfusu İstanbul'a fazlasıyla yetiyor zaten. Bu nüfüsu daha da artırmanın bir anlamı yok. Buradan hükümetin yetkilierine seslenmek istiyorum: Hala vaktimiz varken bu felaketi durdurun.