İtfaiyeci denize dalacak

Türkiye'nin köklü kurumları arasında yer alan İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) İtfaiye Teşkilatı, 284 yıl önce tulumbacılarla başladığı görevini artık sadece karada değil, denizde de sürdürecek. Yeniden yapılanmaya giden İstanbul itfaiyesi tepeden tırnağa değişirken, 140 yeni söndürme aracı, helikopter ve deniz aracı alacak, dalgıç timi ve kimyasal yangın ekibi oluşturacak.
Haber: SELİM EFE ERDEM / Arşivi

İSTANBUL - Türkiye'nin köklü kurumları arasında yer alan İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) İtfaiye Teşkilatı, 284 yıl önce tulumbacılarla başladığı görevini artık sadece karada değil, denizde de sürdürecek. Yeniden yapılanmaya giden İstanbul itfaiyesi tepeden tırnağa değişirken, 140 yeni söndürme aracı, helikopter ve deniz aracı alacak, dalgıç timi ve kimyasal yangın ekibi oluşturacak.
Sorumlulukları arttı
İBB İtfaiye Daire Başkanı Ali Karahan, itfaiyenin, Afet Koordinasyon Merkezi bünyesinde yeniden yapılanarak, her türlü olaya beş dakika içinde müdahale edebilir hale geleceğini söyledi. Yangın söndürme, kurtarma ve su tahliyesi gibi klasik görevlerinin yanı sıra gidilen yeni yapılanmada sorumluluk alanlarının genişlediğini belirten Karahan, sorunları ve yeni oluşumu şöyle anlattı:
1393 sokak korkutuyor
"İstanbul'un tarihi kent olmasından kaynaklanan imar sorunları yangına müdahaleleri güçleştiriyor. Özellikle kent merkezinde, insanların günlük hayatında kullandığı ama yangın araçlarının giremediği 1393 dar sokak ve cadde var. Araçların çift yönlü park etmesi de itfaiye araçlarının olay yerine ulaşmasını engelliyor.
110 yangın ihbar hattı, asılsız ihbarlarla meşgul ediliyor. Sürekli arayan 2 bin asılsız ihbarcı var.
Her ihbar için araç çıkarıyoruz. Sonra ihbar veren numarayı arıyoruz. Yanıt veriyorsa bilgi alarak gerekirse araç ve personel sevkini artırıyoruz. Numara yanıt vermese de araçlar olay yerine gidiyor. Ancak her yanlış ihbar, doğru bir ihbara müdahaleyi geciktiriyor.
Yazın 22 dakikada, kışın 30 dakikada bir bizi ilgilendiren olay meydana geliyor. Yangınların yüzde 70'i saat 08.00-22.00 arasında oluyor. Yazın yangınların yüzde 44-60'ı sigaradan, yüzde 7-13'ü elektrik, yüzde 1-3'ü LPG'den kaynaklanıyor. Kış aylarındaki yangınların çıkış nedeniyse yüzde 22-35 elektrik, yüzde 21-32 sigara, yüzde 10-18 baca, yüzde 4-9 LPG.
Risk haritası çıkıyor
İstanbul'daki yapıların yüzde 90'ı yangın yönetmeliğinin getirdiği standartlara uygun değil. Bu yapılarda, yangın merdiveni, otomatik algılama ve söndürme cihazları bulunmuyor. Şimdi İstanbul'un risk haritasını çıkarıyoruz. Önlemlerimizi ona göre alacağız.
Nüfus ve imar durumuna göre, dünya standartlarında dört-beş dakikada müdahale için personel sayımızın 3 bin 500 civarında olması gerekir. Şu anda 1846 kişiyiz ve bu sayıyı 2 bin 500'e çıkarmayı düşünüyoruz. Tüm personel eğitimden geçecek. İtfaiye erlerinin kıyafetleri de değişecek.
AKOM kapsamında, hava ve deniz araçları da alacağız. Şu anda 38 olan istasyon sayısını 100 noktaya taşımayı hedefliyoruz. İtfaiyenin bünyesine helikopter ve söndürme gemisi de katıyoruz. Kimyasal yangın ekibi ve dalgıç timi oluşturuyoruz. Üç bölgede, altı veya on birer kişilik üç ayrı tim hazır halde bekleyecek. Bunlar, konularında uzman profesyoneller olacak. Ayrıca, 140 yeni itfaiye aracı alacağız."