Kara tren kesin gecikir

Kara tren kesin gecikir
Kara tren kesin gecikir
TCDD çalışanlarının ortaya koyduğu gerçek: Trenler ortalama 1 saat 45 dakika gecikiyor. Güney Ekspresi gecikme süresi: 10 saat. Zamanında gelen tren yok

ANKARA - ‘Kara tren gecikir, belki de hiç gelmez’ gibi türkülere konu olan  demiryolundaki seferlerin gecikme halini TCDD çalışanları ortaya koydu. Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası’nın (BTS) ‘TCDD Ana Hat Yolcu Trenleri Tehir Raporu’na göre bütün yolcu trenlerinin gecikmeli olarak çalışıyor. İncelenen 40 ana hat yolcu treninin sefer başına varış yerlerine ortalama gecikme süresi; 1 saat 45 dakika. 

Doğu’ya gitmek zor
BTS’den yapılan yazılı açıklamada, sendikanın 7-13 Eylül 2009 tarihlerini kapsayan yedi günlük dönemde çalışan 40 ana hat yolcu treninin varış garlarına ne kadar gecikmeyle ulaştıklarının tespit ettiği belirtilerek şu tespitlere yer verildi:
- Bütün yolcu trenleri gecikmeli olarak çalışmaktadır. Çalışma kapsamında incelenen 40 ana hat yolcu trenin sefer başına varış yerlerine ortalama gecikme süresi 1 saat 45 dakika olarak tespit edilmiştir.
- Varış istasyonuna en fazla gecikme ile varan ilk 10 trenin yedisi Doğu ve Güney Doğu Anadolu Bölgesine çalışan yolcu trenleridir. 

En iyisi Karaelmas 
- İlk sırada yer alan ve Haydarpaşa-Kurtalan arasında çalışan Güney Ekspresi’nin ortalama gecikme süresi, seyahat süresi olan 36 saat 01 dakikanın yüzde 26’sına denk gelen 9 saat 55 dakikaya ulaştı.
- Ankara-Zonguldak arasında çalışan Karaelmas Ekspresi ise ortalama 11 dakikalık tehirle en az gecikme yapan tren oldu.
- En fazla yolcu taşımacılığının yaşandığı Ankara-Haydarpaşa-Ankara güzergâhında en çok ortalama sefer gecikmesi 1 saat 18 dakikayla Ankara-Haydarpaşa seferini yapan Boğaziçi Ekspresi’nde görüldü. Fatih Ekspresi’nin Haydarpaşa-Ankara seferinde ortalama 59 dakika, Ankara-Haydarpaşa seferindeyse 48 dakika ortalama sefer gecikmesi görüldü.
- Ankara-İzmir-Ankara arasında çalışan üç ekspres ana hat yolcu trenlerinde, en fazla ortalama sefer gecikmesi 2 saat 1 dakika ile Basmane - Ankara seferi yapan Karesi Ekspresi’nde, en az gecikme 1 saat 6 dakika ile Ankara-Basmane arasında sefer yapan İzmir Mavi Treni’nde yaşandı. 

Raylarda sorunlu
Açıklamada, gecikmelere genellikle “Lokomotif ve vagonlarla ilgili sorunların, uzun yıllardır yenilenmeyen hatlarda yapılan kısmi bakımlarının yetersizliğinin, yol yenileme çalışmalarının yapılamamasının, yol ray ve malzeme sıkıntısının giderilememesinin” neden olduğu belirtildi. Alınması gereken önlemlerin de sıralandığı açıklamada, “Tehirlerin önüne geçilmesi için, yenilenmeyen hatlarının yenilenmesi, trafiğin yoğun olduğu güzergâhlardaki tek hat işletmeciliğinin çift hata çıkartılması, yoğun güzergâhlarda elektrifikasyon sisteminin yaygınlaştırılması, vagon ve lokomotiflerin bakım ve tamiratlarında çalıştırılan kalifiye personel eksikliğinin giderilmesi” gerektiği ifade edildi. 

Yüzde 95 tek hatlı
Demiryolu taşımacılığının tıkanma noktasında olduğu ve  önlem alınması gerektiği belirtilen BTS’nin açıklamasında, ‘Demiryolu güzergâhının yüzde 95’inin tek hatlı olduğu, 11 bin kilometre demiryolu hattının işlevsiz hale getirildiği’ anlatıldı. (Radikal)