Karadeniz ölüyor

8 bin 350 km. kıyı şeridine sahip Karadeniz'in flora ve faunası, evsel ve endüstriyel kirlenmenin tehdidiyle her geçen gün fakirleşiyor.

SAMSUN - 8 bin 350 km. kıyı şeridine sahip Karadeniz'in flora ve faunası, evsel ve endüstriyel kirlenmenin tehdidiyle her geçen gün fakirleşiyor. Özellikle çevre ülkelerin kanalizasyon atıklarıyla başta Tuna olmak üzere Dinyeper, Don ve Kuban gibi nehirlerin taşıdığı petrol, gübre, ağır metal ve diğer endüstri atıkları Karadeniz'in ekosistemi üzerinde geri dönülmez etkiler bırakıyor.
Oksijen tükeniyor
Bunun sonucunda Karadeniz'deki kirlenme her geçen gün artarken, Akdeniz'de 3.7 kg. olarak belirlenen 1 metreküp sudaki kirlenme, Karadeniz'de 20 kg. olarak ortaya çıkıyor. Kirlenme nedeniyle Karadeniz' de hipoksia denilen oksijensiz alanlar sürekli artış gösterirken sadece son 10 yılda bu artış 10 kata ulaştı.
Ondokuzmayıs Üniversitesi Sinop Su Ürünleri Fakültesi Temel Bilimler Bölüm Başkanı Prof. Dr. Levent Bat, kirliliğin olumsuzluklarının ilk ticari balıkçılıkta kendini gösterdiğini söyledi. 40 yıldan bu yana ticari olarak avlanan 23 balık cinsinden bugün ancak bir kaçının avlanabildiğini anlatan Bal, şu bilgileri verdi:
"Atıklar canlılar üzerinde geri dönülmez etkiler bırakıyor. Uskumru kayboldu, lüfer, palamut, hamsi, çaça ve havyarıyla tanınan mersinbalığı ile pisinin nesli azaldı. Kofana ve torik yok denecek hale geldi. Kılıçbalığı yok oldu, levrek, mırmır, altınbaş kefal, izmarit, karagöz, çipura, mercan, sinarit, traça, orfoz ve lakoz balıkları da yok olmak üzere."
Karadeniz kıyılarındaki ülkeler dışında buraya akan nehirlerin geçtiği ülkelerin olumsuzluklarının da çok etkisinin bulunduğunu belirten Prof. Bat, "Kıta Avrupası'nın neden olduğu kirliliğin üçte biri Karadeniz'e ulaşmakta. Burada da en tehlikeli olanı Tuna Nehri" diye konuştu.
Neler yapılmalı?
Prof. Dr. Levent Bat, alınabilecek acil tedbirleri ise şöyle sıraladı: Kanalizasyon ve atık suların deşarjında ön filtrasyon sistemi kurulması, deniz trafiği içinde petrol kirlenmesine önem verilerek denizi kirleten taşıtlara verilen cezaların ağırlaştırılması ve deniz kirlenmesinin sürekli güncel halde tutulması.