Karadeniz'de felaket

Ukrayna açıklarında karaya oturan gemiden 1300 ton fuel oil Karadeniz'e aktı. Halen 3 bin ton yakıt bulunan tenkere kötü hava koşulları nedeniyle müdahale edilemediği açıklandı. Fırtına, üçü sülfür yüklü dört gemiyi daha yuttu; üç denizci öldü, 20 denizci kayıp.

ANAPA - Karadeniz'deki fırtına, 4 bin 300 ton fuel oil yüklü tankeri ikiye böldü. Azak Denizi'ni Karadeniz'e bağlayan Kerç Boğazı'nda fırtınaya dayanamayan 'Volganef-139'dan dökülen fueloil, Karadeniz'i çevre felaketiyle yüz yüze getirdi. Karadeniz, tankerin yanı sıra fırtınada üçü sülfür yüklü dört gemiyi daha yuttu. Üç denizci öldü, 20 denizci kayıp.
Kaza, Karadeniz'e bağlandığı Kerç Boğazı dışında bir gölü andıran Azak Denizi'nin, Ukrayna açıklarında meydana geldi. Yetkililer dev dalgalarda ikiye ayrılan Volganeft-139'daki 1300 ton fueloilin denize aktığını, tankerde halen 3 bin ton yakıt olduğunu açıkladı. Ancak temizleme çalışmaları kötü hava nedeniyle aksıyor. Volganeft-139, Rusya'nın Samara kentinden, Ukrayna'daki bir yakıt terminaline giderken fırtınaya yakalandı. Fırtınada batan diğer üç gemi ise binlerce ton sülfür taşıyordu.
Rus hükümetine bağlı çevre koruma acentesi Rosprirodnadzor'un başkanı Oleg Mitvol, 'ciddi bir çevre kazasıyla karşı karşıya olduklarını, kirliliğin giderilmesinin birkaç yıl sürebileceğini' belirtti. Kazanın ardından Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, Başbakan Viktor Zubkov'u felaket bölgesine yönlendirdi.
Kerç Boğazı, Karadenizli yunusların yuvası. Ayrıca bu aylarda güneye göç eden kuşların göç yolu üzerinde. Bölgedeki kalabalık bir kuş sürüsü de kazazede. Objektiflere, dün Körfez Savaşı'nı hatırlatan, yakıta bulanmış kuş fotoğrafları yansıdı. Kuşlar hareket kabiliyetlerini kaybederken bölgedeki vahşi köpeklerin de hedefi oldu. Çevre felaketinden en çok etkilenen kuş türü ise göç esnasında Kerç Boğazı'na uğrayan kırmızı yakalı Sibirya dalgıçkuşları.
Türkiye nasıl etkilenir?
'Kazadan, Türkiye nasıl etkilenir?' sorusuna, uzmanların yanıtları şöyle:
Karadeniz Teknik Üniversitesi Sürmene Deniz Bilimleri Fakültesi öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Ersin Başar: Kısa vadede çevre kirliliğine, uzun vadede ise Karadeniz'in ekolojik yapısının olumsuz etkilenmesine neden olacak. Sadece Ukrayna'yı değil, Karadeniz'e kıyısı olan Türkiye, Rusya, Bulgaristan, Gürcistan ve Romanya'yı da yakından ilgilendiriyor. Karadeniz, kapalı bir deniz olduğu için kendini yenileme süreci daha uzun. Petrol kıyıya ulaştığında daha da fazla kirliliğe neden olacak.
İstanbul Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Bayram Öztürk: Büyük bir çevre felaketine neden olacağı kesin. Ancak Türkiye sahillerini etkileyeceğini sanmıyorum. Karadeniz'in biyoçeşitliliği açısından oldukça tehlikeli. Mersin balığı, kalkan, çaça balığı olumsuz etkilenecek. Balık göçlerini etkileyecek.
İstanbul Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Dekan Yrd. Doç Dr. Gülşen Altuğ: Kötü hava, sızıntının geniş bir alana yayılmasına neden olacak. Yakıt deniz yüzeyinde film etkisi yaparak oksijen girişini engelleyecek. Yüzde 25'lik bir kısım buharlaşacak, kalanı dibe çökmeye başlayacak. Doğal olarak yakıtın parçalanıp yok olması 10-15 yılı bulur. Denge önce küçük canlılar için bozulacak. Toplu ölümler olabilir. (Radikal, aa, afp, reuters)