Kazanın izleri böyle silindi

Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği'nin (TMMOB) tren kazası sonrasında bölgeye gönderdiği heyetin hazırladığı raporda delillerin karartıldığı belirtildi.

ANKARA - Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği'nin (TMMOB) tren kazası sonrasında bölgeye gönderdiği heyetin hazırladığı raporda delillerin karartıldığı belirtildi.
TMMOB, dün kazayla ilgili bir basın toplantısı düzenledi. Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Soğancı, toplantıda inceleme için ilk gün Pamukova'ya giden TMMOB heyetinin olay yerine alınmadığını, ikinci gün ise kazaya ilişkin verilerin ortadan kaldırıldığını söyledi. Soğancı, "Ray ve traverslerde oluşabilecek kılcal çatlaklıkların ve kırılmaların tespiti, raylar ve traverslerin olay mahallinden götürülmesi nedeniyle yapılamamıştır. Olay mahallinde, götürülen rayların yerine yaklaşık 150 metre yeni ray döşenmiştir. Lokomotif ve birinci vagon, bilirkişi heyeti gelmeden götürülmesi nedeniyle kazanın oluş nedenine ilişkin sağlıklı inceleme yapılamamıştır" dedi.
'Livre 130 kilometre diyor'
Yakup Kadri Karaosmanoğlu Ekspresi'nin hız livresi uyarınca bölgede 130 km. hıza çıkabileceğini kaydeden Soğancı, "Kurumsal sorumluluktan kaçınılıp sorumluluğun kişiselleştirilmesi, kamuoyunu yanıltmak amaçlıdır. Karar alanların siyasal sorumlulukları, sadece makinistin üzerine yıkılamaz" diye konuştu.
Ulaştırma Bakanı ve TCDD Genel Müdürü'nün istifa etmesi gerektiğini belirten Soğancı, hızlandırılmış tren seferlerinin düzenlemeler yapılıncaya kadar seferden kaldırılmasını, aksi halde vatandaşların bu treni kullanmamasını istedi.



150 metre ray ortada yok
TMMOB heyeti kaza yerinde yaptığı incelemelerden sonra şu tespitlerde bulundu:
  • Yakup Kadri Karaosmanoğlu Ekspresi 345 m. yarıçaplı kurbun (viraj) başlangıcında raydan çıkmış ve kurbun hemen bitiminde başlayan 500 m. yarıçaplı ikinci kurba girmesiyle lokomotifin arkasındaki 1. vagon hariç dört vagon yolun iki tarafına savrularak devrilmiştir. Ağır hasar, ölüm ve yaralanmalar vagonların iki yana savrulması sonucu meydana gelmiştir.
  • Vagonların raydan çıkması ve devrilmesi sonucu (takriben 400 metre) demiryolu altyapısı, traversler ve raylar tamamen tahrip olmuş ve kullanılamaz hale gelmiştir.
  • Güzergah altyapısının yeterince stabil olmaması nedeniyle hatta açılmalar meydana gelmiştir. Güzergâhta çalıştırılan araçların 350-500 metrelik dar kurplarda belirtilen yüksek hızlarda seyretmesi, büyük riskler taşımaktadır.
  • Çok yoğun tren trafiği olan İstanbul-Ankara demiryolu güzergâhında yol kontrol ve bakımının sağlıklı bir şekilde yapılmadığı tespit edilmiştir. Kılcal çatlak ve kırılmaların tespiti, ray ve traverslerin olay mahallinden götürülmesi nedeniyle yapılamamıştır. Götürülen rayların yerine 150 metre yeni ray döşenmiştir.
  • Lokomotif ve birinci vagonun bilirkişi heyeti gelmeden olay mahallinden götürülmesi nedeniyle kazanın nedenine ilişkin daha sağlıklı inceleme yapılamamıştır.
  • Trenin hız bandının ilgililer tarafından tespit için alınması nedeniyle, kazanın yüksek hızdan mı kaynaklandığı konusunda sağlıklı bir inceleme ve tespit yapılamamıştır.