Kepçe tren yoluna çıktı: Beş ölü

Kepçe tren yoluna çıktı: Beş ölü
Kepçe tren yoluna çıktı: Beş ölü

Bozüyük ilçesi yakınlarındaki kazanın ardından devrilmiş bir lokomotif, bir vagon ve bir iş makinesiyle yaralıları kurtarma telaşı vardı. Fotoğraf: DENİZ AÇIK / aa

Tren yolunun yanındaki bölünmüş yol inşaatında çalışan iş makinesi kaçak olarak Bilecik'in Bozüyük ilçesinde rayların üzerine çıktı. 231 yolcusuyla gelen Cumhuriyet Ekspresi'nin iş makinesine çarpması sonucu beş kişi öldü, 21 kişi yaralandı

ANKARA - Eskişehir-İstanbul seferini yapan Cumhuriyet Ekspresi Bilecik’in Bozüyük ilçesinde tren yoluna kaçak giren bir iş makinesine çarptı. Bölünmüş yol inşaatında çalışan iş makinesinin neden olduğu kazada beş kişi ölürken 21 kişi yaralandı.
Ankara-İstanbul seferini yapan ve 231 yolcuyu taşıyan Cumhuriyet Ekspresi saat 17.30 sularında Bilecik ili Karaköy-Ayvalı mevkiinden geçiyordu. Aynı bölgedeki, tren yolunun hemen yanındaki duble yol inşaatında çalışan  paletli iş makinesi bu sırada kontrolsüz ve izinsiz bir şekilde, hemzemin geçitdinin de olmadığı yerde raylara çıktı. Hızla gelen tren iş makinesine çarptı, lokomotif ve birinci yolcu vagonu devrildi, diğer vagonlar raylardan çıkmadı ancak zarar gördü.
Kazada beş kişi ölürken, 21 kişi de yaralandı. Ölen ve kimlikleri belirlenen üç yolcunun isimleri şöyle: 14 yaşındaki Murat Kürşat Yeşiltan, 21 yaşındaki Turgay Yılmazbaş ve 53 yaşındaki Mehmet Öztürk. 

Yolcular sıkıştı
Kazada, yolcuların büyük bölümü kendi imkânlarıyla treni terk ederken, ağır yaralı bazı yolcuları da sıkıştıkları yerde uzun süre kurtarılmayı bekledi. Bölgeye ulaşan itfaiye ve kurtarma ekipleri vagonun camlarını kırıp, demir makaslarıyla saç levhaları keserek yaralıları çıkarabildi.
Kaza sonrasında çok sayıda kurtarma ekibi olay yerine intikal etti. Ekipler özellikle lokomotif ve köprü arasında kalan birinci vagonda sıkışan yaralı yolcuları tahliye etmeye çalıştı. Yaralılardan durumları ağır olanlar Eskişehir’deki hastanelere sevk edilirken, diğerleri de Bozüyük ve Bilecik’teki hastanelere kaldırıldı. Yara almadan kurtulan yolcular da TCDD’nin gönderdiği otobüslerle bölgeden taşındı.
Trenin bu bölgede yavaş seyretmesi daha büyük bir faciayı engelledi.
Olayın hemen ardından TCDD, kriz masası oluşturdu. Ayrıca TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman kazanın hemen ardından olay yerine gitti. Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü’nden, yapılan yazılı açıklamada, olay şöyle anlatıldı:
“Eskişehir-İstanbul seferini yapan 11023 No’lu Cumhuriyet Ekspresi’nin, saat 17.30 civarında, Bilecik ili Karaköy-Ayvalı mevkiinde 231 yolcu ile seyir halindeyken, duble kara yolu inşaatı yapan paletli bir iş makinesinin hemzemin geçidi olmayan bir bölgede demir yolu hattına izinsiz ve kontrolsüz girmesi sonucu çarpışmıştır.” 

Bir anlık dalgınlık
Bakanlık personeline Ankara’da bir iftar yemeği veren Binali Yıldırım ise şunları söyledi:
“Bu kazada da görüyoruz ki yine, bir ihmal, bir dalgınlık, bir kusur sonucu bu üzücü kazayı yaşadık. Hele hele geçiş olmayan bir alana iş makinesinin demiryolu güzergâhından geçmeye çalışması bu kazanın ana nedeni olmuştur. Buna benzer tabii ki Türkiye’deki demiryolları ağlarımızda, hemzemin geçit veya geçit olmayan bölgelerden de zaman zaman maalesef geçişler oluyor. Bu da kazalara sebebiyet vermektedir. Kazaya neden olan iş makinesi, doğrudan demiryolunun üzerine geçiyor, öte yandan da tren geliyor ve çarpışma yaşanıyor.”

Seferler iptal
Olayın ardından, TCDD yetkilileri, kaza nedeniyle İstanbul Haydarpaşa ile Ankara arasında karşılıklı olarak sefer yapan bütün anahat trenlerinin seferlerinin iptal edildiğini bildirdiler.
Ankara-İstanbul Demiryolu’nun kazanın meydana geldiği Karaköy mevkiinde tek hat olması sonucu demiryolunun onarımı en erken 24 saati bulacak. (Radikal/dha/aa)

‘Kısa’ ve ölümcül yol
2008’de demiryollarında, 16 tren çarpışması, 104 tren raydan çıkması, 47 trenden düşme, 93 trenin şahsa çarpması, 118 geçit çarpışması ve sekiz diğer kazalar olmak üzere toplam 386 kaza meydana geldi. Tren çarpışması, trenin raydan çıkması ve trenden düşme kazalarında dokuz yolcu ile bir personel hayatını kaybetti. Trenin çarptığı 64 kişi ile geçitte meydana gelen kazalarda 37 kişi öldü. 2008’de tüm tren kazalarında toplam ölü sayısı 111 oldu.  247 kişi yaralandı.
22 Temmuz 2009’da TMMOB Makine Mühendisleri Odası’nca açıklanan raporda ise Türkiye’nin Avrupa ülkelerine kıyasla demiryolu hat uzunluğu bakımından çok geride kaldığı, ancak kaza sayısında ilk sırada yer aldığına dikkat çekilmişti.