'Kompozit medyanın mücevheri hâlâ gazete'

'Kompozit medyanın mücevheri hâlâ gazete'
'Kompozit medyanın mücevheri hâlâ gazete'
Hürriyet Gazetecilik Yönetim Kurulu Başkanı Vuslat Doğan Sabancı: Biz Hürriyet Dünyası ile kompozit medya terminolojisini temsil ediyoruz. Ancak gazete bizim için bir mücevher.

Bu yıl 25’incisi düzenlenen Kristal Elma Yaratıcılık Festivali’nde dijitalleşen dünya ile beraber medyanın geleceği tartışıldı. Moderatörlüğünü Hürriyet Gazetesi yazarı ve Doğan Yayın Holding Başkan Yardımcısı Ertuğrul Özkök’ün yaptığı ‘Karanlık odada bir gerçeklik: Medyanın geleceğini tanımlamak’ başlıklı oturumun konuşmacıları, Hürriyet Gazetecilik Yönetim Kurulu Başkanı Vuslat Doğan Sabancı, Hürriyet Yönetim Kurulu’nun bağımsız üyeleri arasında bulunan Bild Genel Yayın Yönetmeni Kai Diekmann ve Google Ortak Proje Güney Avrupa Direktörü Beatrice de Clermont Tonnerre oldu.
1966’da çekilen ‘Blow Up’ filminin bir canlandırmasıyla başlayan oturumda basılı medya ve dijital medya filmde geçen ‘sanal top’ ve ‘gerçek top’ ile temsil edildi. 

Dönüşüm devam ediyor

Hürriyet Dünyası’ndaki değişim sürecinin başında bulunan Vuslat Doğan Sabancı, Hürriyet Dünyası ile kompozit medya terminolojisini temsil ettiklerini belirtirken “Bir anda Hürriyet Dünyası’na dönüşebildik mi? Hayır. Dönüşüm uzun yıllar devam edecek. Mobil teknoloji ve sosyal medya bize bunu yaşatmıştı. Haberciliğimizi uydu iş alanlarına yayarak gündelik hayatımızı zenginleştirmeyi başardık” diye konuştu.
Vuslat Doğan Sabancı, Hürriyet Dünyası rakamlarını değerlendirirken çok kanallı bir dünyanın oluştuğunu fark ettiklerini ifade etti:
“Burada tek bir kanaldan bahsetmiyoruz. Burada bir dünya oluştu. Farklı toplumlar ve topluluklar oluşturduk. Haberciliğe dijital teknolojiler, farklı boyutlar kazandırdı. İnteraktif olan farklı hizmetler sunmaya başladık. Topluluklar birbirleriyle sürekli iletişim içerisinde. Şu anda Türkiye ’deki internet kullanıcılarının yüzde 70’ine sesleniyoruz. Hürriyet İnternet Grubu, Facebook, Microsoft ve Twitter’dan sonra en fazla kullanılan internet grubu olarak sıralamada yer alıyor. Bu değişimi yıllar önce tahmin edemezdik. Bizim gözbebeğimiz hâlâ gazete. Daha bileşik ve daha çok gazete tecrübesi aktarmak istiyoruz. Ancak daha çok gazeteye yoğunlaşıyoruz. Gazete bizim için bir mücevher. Gazetemiz her zaman var olacak. Gazetemizle ileriye gideceğiz.”
2-3 ay önce Silikon Vadisi’ni ziyaret ettiğini belirten Vuslat Doğan Sabancı, Hürriyet 3.0’ın bir dönüm noktası olduğunu söyledi. Geleneksel medyanın, sosyal medya ile olan ilişkisine değinen Vuslat Doğan Sabancı, “Araştırmalar sosyal medyada paylaşılan hemen hemen her haberin klasik medyadan geldiğini gösteriyor. Gazetelerden gelen bilgiler sosyal medyadan paylaşılıyor. Biraz da karanlıkta yürüdüğümüzü söyleyebiliriz. Sosyal medya ve dijital medyayı klasik medyaya bağlayabilirsek okuyucular çok daha farklı bir deneyime sahip olacak” dedi.

Yaş ortalamamız bir anda 25’e indi

Hürriyet Dünyası ile yakınsama projesine başladıklarını hatırlatan Vuslat Doğan Sabancı, sözlerine şöyle devam etti: “Artık sadık okuyucu sayımızı arttırabiliyoruz. Entegre haber odası sayesinde mi bunu gerçekleştirdik bilmiyorum. Ancak bu bizi genç kılıyor. Eskiden gençlere hiç erişemezken şu anda onlardan yorumlar alıyoruz. Bir anda yaş ortalamamız 35’ten 25’e indi. Onlarla etkileşim içindeyiz. Ancak gençlerin dünyasını da çok iyi bilmiyoruz. Onları Gezi Parkı eylemlerinde anlamaya çalıştık. Biz kendimizi bir platform olarak görüyoruz. Hangi inançtan veya hangi yaştan gelirse gelsin herkese açığız.”

Dijital gelenekselin dostu


Hürriyet Gazetecilik Yönetim Kurulu’nun bağımsız üyeleri arasında bulunan Bild Genel Yayın Yönetmeni Kai Diekmann, geleneksel gazetecilikte dijital dünyaya yakın olmanın önemini anlattı. Diekmann, “San Francisco geleceğin 2-3 yılın önünde gidiyor. Dijital dünyada yakınlık orada da çok önemli. Biz de kendi işimizde neyi değiştirebileceğimizi oradan görüyoruz. Çıkan sonuçlar çok net. Biz marka ve vaat satıyoruz. Eşzamanlı gazetecilik yapabiliyorken neden sadece kâğıda haber basalım. Dijital dünya geleneksel gazeteciliğin en yakın dostu” dedi.
Gazeteciliğe inandığını, gelecek 15-20 sene boyunca gazetelerin ayakta kalabileceğini belirten Diekmann, “Gazeteler birer isimden ibaret değil, bir taahhüt, bir marka ve ülkelerin sesini ortaya koyan araçlar. Her zaman inovasyon yapıyorlar. Biz de bunu yapıyoruz. Bu dönüşümü yönetmeye çalışıyoruz” diye konuştu.
Yeni okuyucuların daha başka alışkanlıkları olduğuna dikkat çeken Diekmann “Biz gazeteyle büyüdük. Ancak yeni kuşaklar internetle büyüyor. Gençler, ilgilendikleri haberi kendilerine uygun mecralarda buluyor. Artık haberler ortak bir alana çıktı. İnternetle beraber haberler her yerde. Gazeteciliği yeniden keşfetmemiz gerekiyor” dedi.

Dijital yuva kuruyoruz


Google Ortak Proje Güney Avrupa Direktörü Beatrice de Clermont Tonnerre, 2013 yılında dijital sektörün çok ilginç bir ivme kazandığını dile getirdi.
Beatrice de Clermont Tonnerre “Bir dönemde dijital hep yazılım olarak algılanıyordu. Sosyal medya ile beraber dijital dünya da patlama yaşadı. İnsan ilişkileri farklılaştı. Mobil teknolojiler dünyamızı çok değiştirdi. Birşeyi bilmek, işimizi yapmak ve iletişim kurabilmek için dijital yuva kuruyoruz. Eskiden kâğıt raporlar okuyorduk. Benim çalışma biçimim değişti. Çevreye daha az zarar veriyorum. Bunun yanı sıra eskinin alışagelmiş liderlikleri de tamamen değişti” diye konuştu.
Hürriyet Gazetecilik Yönetim Kurulu’nda çok yapıcı ilişkiler olduğunu belirten Tonnerre “Daha yeni gelir yolları bulabilmeye çalışıyoruz. Hürriyet’in çok farklı okuyucusu var. 9 yaşından 100 yaşına kadar bir yaş aralığı Hürriyet okuyor. Bu yüzden gazetenin her yolla kendini ifade edebilmesi gerekiyor. İster web, ister basılı gazete olsun kalite değişmiyor. Ancak biz de uyum sağlamaya devam ediyoruz ve maksimum faydayı nasıl sağlarız diye düşünüyoruz” dedi.