'Kontenjan artırılırsa bazı bölümlere sınavsız girilecek'

Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanı Prof. Dr.
Ünal Yarımağan, "Yükseköğretim programlarındaki kontenjanların artırılması, Yükseköğretim Strateji Raporu'nda önerilen ortaöğretimi bitirme sınavı kadar önemli.

ANKARA - Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanı Prof. Dr.
Ünal Yarımağan, "Yükseköğretim programlarındaki kontenjanların artırılması, Yükseköğretim Strateji Raporu'nda önerilen ortaöğretimi bitirme sınavı kadar önemli. Kontenjanlar artırılmadığı sürece üniversiteye giriş sistemine rasyonel bir çözüm getirmek mümkün değil" dedi.
YÖK'ün Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'e sunduğu 256 sayfalık raporda üniversiteye giriş sistemini 'sil baştan' değiştirilmesi önerilmişti. Buna göre, ortaöğrenim son sınıfa gelenlerin bitirme sınavına girmesi gerekecek. Sınavı geçenlere dört seçenek sunulacak: 1. Sınavsız geçişle iki yıllık meslek yüksekokuluna girmek. 2. Özel yetenekle öğrenci alan bölümler için sınava başvurmak. 3. Üniversitelerin iki yıllık önlisans programları için Öğrenci Temel Düzey Seçme Sınavı'na (TDSS) girmek. Bu sınav, sıralama sınavı olacak, baraj puanı uygulanmayacak. Öğrenciler sonuca göre iki yıllık meslek yüksekokullarıyla bazı dört yıllık lisans programlarına başvurabilecek, ÖSYM yerleştirme yapacak. 4. Dört yıllık ve üzeri lisans programları için Ders Düzeyi Seçme Sınavı'na (DDSS) girmek. Bu sınavla, üniversitelerin tıp, mühendislik, hukuk gibi temel donanım öngören bölümlerinde eğitim almak isteyenler seçilecek. Sınav, haziranın ikinci yarısında, birbiri ardından gelen haftalarda dört aşamada yapılacak: Matematik, sosyal bilimler, fen bilimleri, Türkçe-yabancı dil.
'Sınava başvuru azalacak'
Yarımağan, raporda önerilen yeni sistemi şöyle değerlendirdi: "Herkes Ortaöğretim bitirme sınavında başarılı olamayacağı için, ÖSYS'ye başvuranların sayısı azalacak. Ortaöğretim bitirme sınavı bazı adayların üniversite sınavına başvurmasını engelleyecek. Bu sınavın öğrencilerin değişik yeteneklerini ölçen bir sınav olması gerekiyor. Sınavın objektifliğinin ve değerlendirilmesinin nasıl yapılacağı çok önemli. Bu sınav kolaylık getirecek ancak bu yeterli olmayacak. Arz talep dengesinde bozukluk var. Her yıl ortaöğretimi bitiren 700 bin kişi var. Oysa bizim toplam kontenjanımız, Kıbrıs'taki dahil, açıköğretim hariç 400 bin dolayında. Bu kontenjanın tümü de öğrencilerin ilgisini eşit oranda çekmiyor. Bu dengesizlik üniversite kapısında birikmeye neden oluyor. Eğer ortaöğretim bitirme sınavı yapılırsa, bu 700 binin bir kısmını elerse, bu sayı örneğin 600 bine inerse, yine dengesizlik sürecek. Bu dengesizliğin ortadan kalkması için kontenjanların artması gerekir."
'Yeniler kontenjan artırmadı'
Yarımağan, geçen yıl kurulan 15 yeni üniversitenin mevcut fakültelerden oluştuğunu ve kontenjanları artırmadığını söyledi. "Önemli olanın üniversite sayısının 70'ten 80'e çıkması değil, üniversiteye girecek öğrenci sayısının 350 binden 500 bine çıkması" diyen Yarımağan, bunun büyük bir bedeli olduğunu vurguladı. Yarımağan, Türkiye'nin kaynaklarının önemli bir kısmının belirli bir süre yükseköğretime ayrılması gerektiğini belirterek şöyle konuştu: "Ortaöğretim bitirme sınavı ve kontenjanların artmasıyla bazı programlara sınavsız girilebilir. Her yere sınavla girilmesi şart değil. Bazı programlara, ortaöğretim bitirme sınavında üniversitede okuma yeteneğini ispatlamış kişiler doğrudan doğruya kayıt yaptırabilirler."
Yarımağan, yeni sistemle ortöğretimde okutulan başlıca 12 alan dersinden her birinden ayrı ayrı sınav yapmayı düşündüklerini söyledi. Yarımağan, "Öğrenciler mezun oldukları alana ve üniversitede nereye gitmek istediklerine göre bu ders sınavlarının ikisine üçüne girecektir. Daha sağlıklı öğrenci seçimi yapılacak. Bunların önkoşulu ortaöğretimi bitirme sınavı ve kontenjanların artırılması" dedi. (Radikal, aa)