Lise sonlara ÖSS önerileri

Yaz tatili başladı

İlk ve ortaöğretimdeki 15 milyon öğrenci dün karnelerini alarak üç aylık yaz tatiline girdi. Gelecek eğitim yılı 17 Eylül'de başlayacak. Zorlu ÖSS yarın. Uzman önerileri: Endişe normal, öğrendikleriniz uçmaz, çare birkaç dakika bekleyip gevşemek.

İSTANBUL - Balıklı Rum Hastanesi Anatolia Klinikleri Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Bölüm Başkanı uzman Dr. Gürkan Odabaşıoğlu, Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) öncesi adaylara kaygı ve heyecana karşı kesinlikle sakinleştirici veya alkol almamaları uyarısında bulundu. Odabaşıoğlu'nun diğer önerileri şöyle:

ÖĞRENDİKLERİNİZ BİR ANDA AKLINIZDAN UÇUP GİTMEZ: "Öğrenci, çevrenin beklentilerine kendini kaptırmamalı. Sınavın sonucuna odaklanmak kaygıyı artırır. Bunun yerine sınavı bilgi ve becerisinin test edileceği bir fırsat olarak görmek, keyif almak gerekir. Birçok öğrenci 'Sınavda önemli formülleri unutur muyum' diye bir şeyler yapmaya çalışıyor son gün. Bunun anlamı yok. Sınavdan önce bir şey bilmiyormuş hissine kapılmak çok normal. Çünkü endişe genelde hafızayı durdurur. Zaten öğrenci iki-üç senede öğreneceğini öğrenmiştir. Sınav öncesinde bilginin bir yere kaçtığı da yoktur."

HERKESİN ARAYIP BAŞARI DİLEMESİ YARARLI MI?: "Sınavdan önce iyi niyetle öğrenciyi onlarca kişi arayıp başarı dileklerini sunar. Bu, aslında iyi bir şey değil. Bu tür iyi niyetli davranışlar öğrencide başarı beklentisi yaratıyor. Yakın çevre dışından çok fazla bu tür dilekler gelmemesi daha iyi. Sınavdan önceki günün aileyle dışarıda geçirilmesi gerekir. Öğrenci kendine güvenmeli, elinden geleni yaptığı hissi taşımalı. 'Daha fazla çalışabilirdim' düşüncesi kaygı yaratır. Bunun yerine rahatlatıcı şeyler düşünülmeli."

DİNLENDİRİCİ BİR UYKU İÇİN HAFİF SPOR VE ILIK DUŞ: "Uyuyamayacağı düşüncesi pek çok öğrenciyi sınavdan önce rahatsız eder. Bu nedenle kesinlikle alkol veya sakinleştiricilere başvurulmamalı. Az alkol bile verimi düşürür. Sakinleştiricilerin etkisiyle öğrenci her zamanki zihinsel dinçlikle kalkamaz. Bunların yerine hafif spor ve ılık duş uykuyu getirir."

BİR-İKİ DAKİKA HAYAL MOLASI: "Sınavın sonucuna odaklanmak kaygı yaratır. 'Ailem ve arkadaşlarım benden bunu bekliyor' psikolojisine girilmemeli. Herkeste mutlaka biraz heyecan olur.
Buna karşı gevşeme egzersizlerine başvurulmalı. Pek çok öğrenci daha ilk soruda takılıp kalabiliyor. Böyle bir durumda kesinlikle o soru atlanmalı. Sınav sırasında kalbi çok attığında, heyecanlandıklarında kalemi bırakıp bir-iki dakika sakince nefes almak, hayal kurmak, esneme hareketleri yapmak iyi gelir. Bir-iki dakika kayıp olarak düşünülmemeli."