@ismailsaymaz

Makinistin korku hattı

22 yılını TCDD'ye veren ve tüm demiryollarını avcunun içi gibi bilen makinist Özel Kaya, en çok Haydarpaşa-Gebze arasındaki 24 istasyondan dertli.
Haber: İSMAİL SAYMAZ / Arşivi

İSTANBUL - Makinist Özel Kaya, 1982 yılında lokomotifinin koltuğuna oturdu. Mesleğinin büyük bir bölümü, hızlandırılmış tren kazasının meydana geldiği hatta, Haydarpaşa-Ankara güzergâhında geçti.
Kaya, demiryollarında yol bakım ustası olan babasından esinlenerek Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Endüstri Meslek Lisesi'ni bitirip
'diplomalı makinist' olmuş. Kaya, Haydarpaşa'dan Ankara'ya Toroslar'dan Suriye'ye, Doğu'dan İran'a uzanan ekspres güzergâhını avucunun içi gibi biliyor.
Dolmuş hattı gibi...
İstanbul-Ankara hattı, Haydarpaşa'dan başlayarak, İzmit, Sakarya, Bilecik, Eskişehir ve Ankara illerini dolaşıyor. Kaya, her makinist gibi, en çok Haydarpaşa-Gebze arasında art arda sıralanmış 24 istasyondan yakınıyor. Kaya'ya göre, topu topu 43 kilometrelik bu hatta, koca tren şehir merkezlerinden tıpkı bir dolmuş gibi geçiyor. Yolcu sayısı, indi-bindiler ve trafik kazaları artıyor: "Raylar üzerinde araç trafiği akıyor, insanlar dolaşıyor, çocuklar oynuyor. Bu yüzden makinist lokomotifi kullanmaktan çok yola bakıyor."
Trenler Bozhüyük'ten Eskişehir'e değin hızını artırarak ilerliyor. Kaya "Yolda çökmeler, kanallar tıkalı olduğu için çamur birikmeleri ve raylardaki esnemeler birer kaza sebebi. Hatta gördüğümüz sorunları yol bakım çalışanlarına bizler aktarıyoruz" diyor.
Günde dört-beş kez yolda kalan banliyö hattı lokomotifleri kadar olmasa da, şehirlerarası tren yolculuklarında da 'beklenen' arızaların çıktığını belirten Kaya, "Tüm sorunlara rağmen insanları bir yerden bir yere güven içinde ulaştırmak, büyük sevinç. Biz de bunun için emek veriyoruz" diye konuşuyor.



Doğançay bir sınır
Haydarpaşa'dan Eskişehir ve Ankara'ya, Adana'ya, Denizli'ye, Konya'ya giden trenler için en 'sıkıntılı' dakikalar Doğançay'da başlıyor. 13 km.'lik Doğançay-Alifuatpaşa hattı ile hızlandırılmış tren kazasının meydana geldiği, 82 kilometrelik Mekece-Bozhüyük arasında 'korku saatleri' başlıyor.
Korku hattını normal ve ekspres trenler, '65 ile 90 km. arasında hızla tamamlıyor. Kaya, hızlandırılmış trenlerin 'öngörülen' zamanda ulaşması için 'insiyatif' kullanarak hız yaptıkları belirtiyor:
"Yoksa treni yetiştiremeyiz. Bu bölgede arazi dağlık, engebeli, eğimli, kavisli ve virajlı olduğu için korkarak ilerliyoruz. Hem rampa, hem dere yatakları var. Araziyi bilmeyen, yabancı personel hata yapıyor". Kaya, kendi deyimiyle, 'bu sıkıntılı hatta', yolu bilen makinistlerin görev yapması için makinistler arasında işbölümüne gittiklerini anlatıyor.