scorecardresearch.com

Matematikte bilinmeyen formülü buldu

Matematikte bilinmeyen formülü buldu
Kocaeli'de 8. sınıf öğrencisi, 3'ün doğal sayı kuvvetlerinin basamak sayısını hesaplamaya yarayan 'Üçleme Kuralı' adlı formülü buldu.

KOCAELİ-Kocaeli’de geçen yıla kadar bir köy okulunda eğitim gören ilköğretim 8. sınıf öğrencisi Şaban Ayvaz, 3’ün doğal sayı kuvvetlerinin basamak sayısını hesaplamaya yarayan "Üçleme
Kuralı" adlı formülü buldu.

İzmit Atatürk İlköğretim Okulu öğrencisi Ayvaz, "Üçleme Kuralı" adlı formülle Milli Eğitim Bakanlığı ve TÜBİTAK iş birliği ile Türkiye genelinde düzenlenen "Bu Benim Eserim" adlı matematik ve fen bilimleri proje yarışmasında birinci olan öğrenciler arasında yer aldı.

Ankara’da 13 Mayısta düzenlenen törende ödülünü alan Ayvaz, "Üçleme Kuralı" adını verdiği projesiyle üçün doğal sayı
kuvvetinin kaç basamaklı olduğunun rahat bir şekilde bulunabildiğini söyledi.

3 üzeri 40’ın kaç basamaklı bir sayı olduğunu tespit edebilmek için 3’ü 40 defa yan yana yazıp, çarpmak gerektiğini, bu işlemin de büyük zaman kaybına neden olduğunu ifade eden Ayvaz, 10’un doğal sayı kuvvetine 1 ilave ederek kuvvetinin basamak sayısının hesaplanması formülünden yola çıkarak, diğer sayılar için de bir formül bulunabileceğini düşündüğünü ve buradan hareket ettiğini anlattı.

Düşüncesini matematik öğretmeni Mustafa Kızıl ile paylaştığını dile getiren Ayvaz, "Üslü sayıları çok sever, sürekli üslü sayılar üzerinde çalışırdım. 10’un doğal sayı kuvvetinin basamak sayısının belirlenmesine kolaylık sağlayan formülün diğer sayılar için de geçerli olup olmadığını düşünüyordum. Öğretmenimin de yönlendirmesiyle 3’ün doğal sayı kuvvetlerinin basamak sayısını hesaplamaya yarayan ’1 10.(n-1) m’ formülünü buldum" diye konuştu.

"Üçleme Kuralı" adını verdiği formülle söz konusu yarışmaya katıldığını ifade eden Ayvaz, 33 bine aşkın proje arasından ilk 50’lik bölüme girdiğini söyledi.

Yarışmada ilk 50’ye giren projelerin birinci sayıldığını vurgulayan Ayvaz, "Birinciler arasında bulunmak beni çok mutlu etti. Matematik alanında bundan sonra da çalışmalarım devam edecek" dedi.

Bu arada, Ayvaz’ın geçen yıl kaydını Kandıra’nın Araban köyünde bulunan ilköğretim okulundan halen eğitimine devam ettiği Atatürk İlköğretim Okulu’na aldırdığı ve özel bir yurtta kaldığı öğrenildi.

Matematik Öğretmeni Mustafa Kızıl ise matematikte bulduğu formülle Türkiye birincisi olan öğrenciler arasında giren Ayvaz’la gurur duyduğunu söyledi.

Daha önce 3 sayısıyla ilgili benzer bir formülün bulunmadığını ifade eden Kızıl, çalışmaların ürünü olarak elde edilen başarının okullarındaki diğer öğrenciler arasında büyük bir istek uyandırdığını, şimdiden gelecek yıl ki yarışmaya hazırlandıklarını sözlerine ekledi.

Okul Müdürü İsmail Ünlü de kendilerine bu sevinci yaşatan öğretmen ve öğrencisiyle gurur duyduğunu söyledi.

http://www.radikal.com.tr/100197710019777

YORUMLAR
(7 Yorum Yapıldı)
Tüm Yorumları Gör

kuday'ın yorumuna teşekkürler... - mrtano

valla formülün açıklaması iyi ama formülü anlayıp sonucu bulana kadar bölümü-bölümün kalanı-kalanın yarısı derken biz konudan koptuk bile...bir de bu denklemlerin kullanım alanları ile ilgili bilgi verirseniz süper olacak...

Formülün Detayları - Kuday

Malesef baştan savma haber yazarak "emeğe hakaret" etmişler. Formülün kullanışı şöyle: 3'ün doğal sayı kuvvetlerinin basamak sayısı (1+10(n-1)+m) ile bulunur ki x hesaplanacak kuvvet olmak üzere (x+20)/21 işleminin bölümü n ve kalanın 2'ye bölümü m'dir. Kaynak: http://earged.meb.gov.tr/bubenimeserim/katalog.html Buna göre örneğin 3 üzeri 4 nin basamak sayısını bulmak için (ki 2'dir.) n = (4+20/21) = 1 ve bu işlemden kalan 3'ün 2'ye bölümü 1 = m alınırsa, 1+10(1-1)+1 = 2 olarak bulunur. Diğer sayılar için de sağlanır..

Radikal'den okurlarına biraz saygı göstermesini istemek çok mu? - atelier

Haber AA'dan çıkmış. Radikal de diğer bir çok gazete gibi haberin virgülüne dokunmadan yayınlamış. Bir gazetede (şu an anımsamıyorum hangisi olduğunu) Şaban Ayvaz'ın karatahta önünde resmi de var. Tahtadaki formül: 1+10.(n-1)+m olarak geçiyor. Bir yorumcu, "belki ...+m değil, ...+n'dir" diyor. O durumda sonuçlar doğru çıkmıyor ama. Bu açıdan, ben bu noktada tıkandım. Dünya bülteni de formulü bu şekilde vermiş ('+'lar ve 'm' ile) ancak hiçbşr yerde açıklama yok. Bu aslında yeterince rahatsız edici. Ama beni rahatsız eden başka şeyler de var bunun içinde: Kocaeli olay gazetesi 2 Haziran'da bu haberi yapmış. Ödül töreni 13 mayıs'ta yapılmış! Yaklaşık bir ay önce! Ve haber metni değiştirilmeden hemen hemen bütün gazetelerde yayınlanmış, çoğunda manşet bile aynı! Neden bu okuyucuyu ciddiye almıyorlar? Neden doğru düzgün haber yapmıyorlar? Radikal, kocaeliplus.com sitesinde çıkan bir haber metninin aynısını yayımlamaya utanmıyor mu? Bari paragrafların yerini değiştirseydiniz. 13 Mayıs'ta olmuş bir olayı bir ay sonra aktarmak hızlı gazetecilik mi sizce? Dün, Bild gazetesini kaynak gösteriyordu, Radikal'e yakışır mı? Radikal okuyucusunu Bild okuruyla bir kefeye mi koyuyor? Geçenlerde yorumcuların imlasına dair haklı bir eleştiri vardı Radikal'de, okumuşsunuzdur, iyi hoş ta, Radikal'in tashihçileri nerede? Bir haftadır ana sayfada 'Tecazvüz zanlısına linç girişimi' başlıklı bir haber vardı. Radikal'den kimse okumadı herhalde o haberi. Ya da okudular ve önemsemediler, biz okurları önemsemedikleri gibi.

keşke... - mrtano

bir örnekle açıklasalarmış...biz bişey anlayamadık formülden:)

1 10.(n-1) m' Böyle formul olmaz - Bager Rojawan

n kuvvet sayısını gösteriyor olmalı. Peki m' neyi temsil ediyor. 1 10 ne demek. m' çarpım halinde mi başka bişey mi ? Böyle formül olmaz. Yalan yanlış iş olsun diye yazmışsınız. Çocuğun emeğine hakret bu.

BU nasıl haber - mesafeler

?1 10.(n-1) m? haber bu formülle ilgili ama bu bir formül değil. bu 1 ile 10 arsında boşluk filan var. Değişkenlerin neyi temsil ettiği belli değil. Hiçbişey belli değil. Öle laf olsun diye haber yapıosunuz. Koskoca radikal bi de.

Şaban AYVAZI ve Öğr Mustafa KIZIL'a TEBRİKLER - Fahrettin KAYAN

Şaban AYVAZ ve Mustaf KIZIL Aynı sınıfta sorumluluklarını yerine getirince bu başarı geldi.Tebrik ederiz. Ancak, biz cahillere de bu haberi verenler uygulamanın anlayabileceğimiz basitlikte uygulamasını yapmamış olmaları bu "önemli" başarıya gölge düşürmüşler.Ve bizleri de aydınlanmada aracılık edememiş oldular. Bu habere açıklayıcı uygulamasını bekliyoruz. Sevgi ve akılla kalın