Metroda sinyalizasyon işkencesi

Metroda sinyalizasyon işkencesi
Metroda sinyalizasyon işkencesi

4. Levent-Atatürk Oto Sanayi Sitesi arasında çalışan metrolar Güney Kore?den satın alındı.

İstanbul metrosunun Taksim-4. Levent hattında çalışan araçlarla Şişhane ve Maslak hattında çalışan araçlar farklı ülkelerden alındığı için kesintisiz ulaşım yapılamıyor
Haber: SERKAN OCAK / Arşivi

İSTANBUL - Günde yüz binlerce yolcuyu taşıyan İstanbul metrosunda akla zarar bir sorun nedeniyle kesintisiz ulaşım yapılamıyor. İlk etapta Taksim- 4. Levent arasında hizmete giren metro hattındaki araçlarla daha sonra devreye sokulan Şişhane ve Atatürk Oto Sanayi Sitesi arasında çalışan araçlar farklı markada olduğu için sinyalizasyon sistemlerinde uyumsuzluk yaşanıyor. Yetkililer ocak ayında yeni hatlar açılırken “Sorun Temmuz 2009’da çözülecek” diye açıklama yaptı; ancak aradan altı ay geçmesine rağmen yolcular hala aktarmalı yolculuk yapmak zorunda kalıyor.
Temeli 1992’de atılan İstanbul metrosunun ilk etabı ‘Taksim - Levent hattı’ 2000 yılında  hizmete açıldı. Kısa bir süre sonra 4. Levent hatta eklendi. Dokuz yıl sonra da hat, bir yönde Şişhane’ye, diğer yönde de Atatürk Oto Sanayi’ye uzatıldı. İlave hatlar geçen ocak ayında Başbakan Tayyip Erdoğan’ın katıldığı törenle hizmete girdi. Ne varki her iki yönde de yolcular hâlâ ‘aktarma yaparak’ seyahat ediyor.
İlave hatların açılış töreninde kesintisiz ulaşımın Temmuz 2009’da tamamlanacağı Büyükşehir Belediyesi tarafından duyurulmuştu. Ancak şu anda ulaşım hâlâ kesintili olarak sağlanıyor. Şişhane ve Atatürk Oto Sanayi duraklarında aktarmanın nedeni ise hayli ilginç.
İlk etaplar için metro araçları ihaleyi kazanan Fransız Alstom şirketinden alındı. Yeni hatlarda çalışan araçlar ise Güney Koreli Hyundai Rotem firmasına ait. Araçlar fark olduğu için sinyalizasyon sistemleri de farklı. Bir araç diğerinin sinyaliyle çalışmıyor. Bu yüzdün birbirlerini tanımayan araçlar aynı hat üzerinde kullanılamıyor. Bu nedenle her iki aracın uyumlu olarak çalışabileceği şekilde sistem dönüşümünün gerçekleştirilmesi gerekiyor. İBB yetkilileri çalışmaların önümüzdeki ay tamamlanabileceğini söyledi. Adaptasyon tamamlandığında aktarmalı seyahat nedeniyle saatler süren Şişhane - Maslak arası, 21 dakikaya inecek.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi her altı ayda bir metro açılışı yapmayı hedeflerken, gelecek yıllarda toplam demiryolu hattını da Marmaray’la birlikte 600 kilometrenin üzerine çıkarmayı amaçlıyor. İstanbul’daki demiryolu hattının uzunluğu şu anda 75.5 kilometre, banliyö hattı da hesaba katıldığında 147.5 kilometreye ulaşıyor. Yeni ihale edilece dört yeni hat ve Marmaray’ın tamamlanmasıyla kentin demir yolu ağı 300 kilometreye yaklaşacak. 

Rakamlarla İstanbul metrosu

* Taksim - 4. Levent Hattı’nın uzunluğu 8.5 kilometre. Maliyeti 800 milyon TL. 
* İstanbul Metrosu kuzeyde (4. Levent - Maslak 5.5 km) ve güneyde (Şişhane 1650 metre) toplam 7.15 km uzatıldı. 
* Şişhane - Taksim arası 2.5 dakika, Taksim - Maslak arası 21 dakika. 
* Şişhane - Maslak Hattı’nın hizmete alınmasıyla, Taksim - 4. Levent Metro Hattı’nda halen 200 bin olan günlük
yolcu taşıma sayısında en az yüz artış olduğu tahmin ediliyor.
* Şişhane - Taksim Hattı’nın kaba inşaatı 20 milyon TL, elektromekanik işler 40 milyon dolara mal oldu.
* 4. Levent - Maslak Atatürk Oto Sanayi Sitesi Hattı’nın maliyeti 525 milyon TL.
* 92 adet vagonun maliyeti 127 milyon Dolar.
* 4. Levent - Maslak Atatürk Oto Sanayi Sitesi (AOS) Hattı’nın kalan 2.5 kilometrelik kısmının Darüşşafaka - Hacıosman - Seyrantepe/Stadyum İstasyonu inşaatları devam ediyor.