Milletvekillerini şaşırtan iddia

Milletvekillerini şaşırtan iddia
Milletvekillerini şaşırtan iddia

Atlasjet?e ait yolcu uçağı 2007 yılında Isparta?ya iniş yaparken düşmüştü. Çok tartışılan kazanın nedeni pilotaj hatası olarak açıklanmıştı.

Meclis komisyonuna bilgi veren özel havayolu pilotu, Isparta'da düşen uçağın 89 kez arıza yapmasına rağmen uçurulduğunu öne sürdü. Pilot 'Arızalar gizleniyor' dedi
Haber: RİFAT BAŞARAN / Arşivi

ANKARA- Eski BBP Genel Başkanı Muhsin Yazıcıoğlu’nun öldüğü helikopter kazasını araştıran TBMM Araştırma Komisyonu, Atlasjet’in Isparta’da düşen uçağıyla ilgili çarpıcı iddialarla karşılaştı. Komisyona bilgi veren pilot Fevzi Altunbulak’ın, arızaların gizlenmesi için bazı şirketlerin pilota kayıt dışı uçuş defteri tutturduğunu, Isparta’da düşen uçağın da 89 kez arıza yapmasına rağmen uçmaya devam ettiğini savunduğu öne sürüldü.
TBMM Araşıtrma Komisyonu önceki gün, özel havayollarında pilot olan Fevzi Altunbulak ve kurtarma çalışmalarına katılan Mühendis Necmettin Güneş’i dinledi. Altunbulak’ın sözleri komisyonda şaşkınlık yarattı. 

İki ayrı uçuş defteri
Pilotların çalışma şartlarını anlatan Altunbulak, 2007 yılında Isparta’da düşen ve düşüş nedeni ‘pilotaj hatası’ olarak açıklanan uçağın 89 kez, değişik noktalardan arıza yaptığını ancak buna rağmen pilottan uçuşa devam etmesinin istendiğini öne sürdü. Pilotların uçuşlarda uçuş defteri tuttuğunu belirten Altunbulak, şunları anlattı:
“Bu not defterinde teknik bilgiler olur. Her pilot kendi uçağındaki arızayı kaydetmek zorunda. Arızaya ilişkin bir not düşerse o arıza giderilene kadar o uçak uçamaz. Şirketler, özellikle küçük şirketler pilotları ‘idare et’ diye zorluyor. Pilot da uçak o eksiklik veya küçük arızayla uçabilecekse resmi deftere yazmıyor, kendi özel bir defter tutuyor, oraya yazıyor. Sonra kendi defterindeki arızaları şirkete iletiyor.” 
Komisyon üyeleri bu iddiaları “Eğer öyleyse hiçbirimizin can güvenliği yok” sözleriyle değerlendirirken, CHP’li Malik Ejder Özdemir, “Kayıt dışı ekonomiyi duydum da uçakta kayıt dışılığa ilk kez rastladım. Hem de ölümcül bir kayıtdışılık. Konu araştırılmalı” dedi. Emekli havacı general MHP’li Kürşat Atılgan da, “Öyle bir defter vardır. Pilotların iş güvenlikleri yok. Örgütlenmeleri yok. İşini kaybetmemek uğruna şirket yöneticisi ‘git’ deyince, gidiyor. Küçük arızalar görmezden geliniyor. Pilot uçmasın da ne yapsın” diye konuştu. Pi-lotun bu iddiası, tutanaklara geçti.

Pilotun güvencesi yok
Pilotların güvenceleri olmadığı için olumsuz şartlarda da çalıştığını belirten Altunbulak, 2001 yılında Acil Kurtarma Teşkilatı yönetmeliğinin çıkartılmasına rağmen, o günden bu yana hiçbir çalışma yapılmadığını ve en büyük havaalanları dahil, hiçbir havaalanında arama kurtarma teşkilatı olmadığını da öne sürdü.  Bazı milletvekillerinin, İçişleri Bakanı Beşir Atalay’ın Yazıcıoğlu kazası sırasında “Dört helikopter burada sürekli arama çalışması yapıyor” sözlerini hatırlatması üzerine de Altunbulak, “O koşullarda helikopter uçması mümkün değil. Arama kurtarma için uçsalar o helikopterler de aynı akıbetle karşılaşabilirdi” görüşünü dile getirdi.