Okyanusta bir damla mı!

Sayı gittikçe artıyor
Radikal'in ortaya çıkardığı OKS skandalının boyutu büyüyor. Milli Eğitim Bakanlığı diploma notu yanlış hesaplananların sayısının şimdilik 386 olduğunu açıkladı. Eğitim Teknolojileri (EĞİTEK) Genel Müdürü Aktürk'e göre bu sayı 500 civarında.
Her şey normalmiş
EĞİTEK'ten yetkililer mağdur sayısının on binler civarında olduğunda ısrarlı. Bakan Çelik'e göre ise her şey normal: Böyle büyük bir sınavda bu tür hatalar olabilir. Bunu skandal diye yorumlamak yanlıştır. Mağdur sayısı okyanusta bir damladır.
Puanlar arapsaçı
Aktürk sıralamanın yeniden yapılmayacağını, sadece mağdurların puanlarının yükseltileceğini söyledi. Diploma notu yanlışlıkla yüksek gösterilen adaylara dokunulmayacak. Bu ayrı bir adaletsizliğe neden olacak.
Tercih süresi uzadı
Skandal üzerine MEB, 20 Temmuz'da bitmesi gereken tercih süresini 28 Temmuz'a uzattı. Bakanlığı 'beceriksizlikle' suçlayan eğitimciler sıralamanın yeniden yapılmasını isteyip aileleri uyardı: Yargıya gidin.
Haber: BETÜL KOTAN / Arşivi

ANKARA- 2007 Ortaöğretim Kurumları Sınavı (OKS) fiyaskoyla sonuçlandı. Okul yönetimlerinin diploma notlarını Milli Eğitim Bakanlığı'na yanlış bildirmesi sonucu, çok sayıda öğrencinin puanı yanlış hesaplandı. Bakan Hüseyin Çelik'in bir yandan soruşturma başlatılması için talimat verirken öte yandan skandalı 'okyanusta bir damla' diye geçiştirmesi dikkat çekti.
Radikal'in dünkü manşetiyle duyurduğu skandal gündeme damgasını vurdu. Bakanlık, dün resmi bir açıklama yaparak, diploma notunun sınava etki etmesinin çok yeni bir uygulama olduğunu belitti. Açıklamada, 'Şu ana kadar puanı yanlış hesaplanan 386 aday tespit edildi. Bu da bir vahamet olmayıp, münferit sayılabilecek bir ölçüdedir' denildi. Öğrencilerin sonuç tablolarında diploma notuna açıkça yer verildiğini, böylelikle yanlışlık sonucu adayların hak kaybına uğramaması için zemin oluşturulduğunu öne süren bakanlık, ilk defa başlatılan uygulamada bazı okulların diploma notlarını sisteme yanlış girdiğini kabul etti. Resmi açıklamada hatalı diploma notu sayısı 386 olarak verilirken bakanlığa bağlı Eğitim Teknolojileri (EĞİTEK) Genel Müdürü Nizami Aktürk, katıldığı bir canlı yayında mağdurların sayısının '500'ler civarında' olduğunu söyledi. Resmi açıklamalardaki skandalı küçümser ifade ve rakamlara karşılık, adının açıklanmasını istemeyen EĞİTEK kaynakları mağdurların sayısının on binler civarında olduğu konusundaki ısrarını sürdürdü.
Tercih yapma süresi uzatıldı
Bakanlık, 20 Temmuz'da sona ermesi öngörülen tercih yapma süresini 28 Temmuz'a uzatma kararı aldı. Bakanlık açıklamasında şöyle denildi: "22 Temmuz'da yapılacak genel seçimlerde görevli bir kısım kamu personelinin tayin ve nakil işlemlerinin seçimler sonrasına ertelenmiş olması, nedeniyle bazı öğrencilerin mağdur duruma düşebilecekleri bakanlığımıza ulaşan başvurulardan anlaşılmaktadır. Öğrencilerin ve ailelerin zarar görmemeleri açısından tercih süresi 28 Temmuz'a uzatılmıştır."
Milli Eğitim Bakanlığı'nin, başka nedenler ileri sürmesine rağmen diploma notu skandalının ortaya çıktığı gün tercih süresini uzatması dikkat çekti.

* * * * *
Çelik: Vahamet boyutunda değil
Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik'in talimatı üzerine OKS'de yanlış bilgi veren okullar hakkında soruşturma başlatıldı. Van'da gazetecilerin sorularını yanıtlayan Çelik, olayın 'vahamet ve skandal' boyutunda olmadığını savunarak şöyle konuştu: "Türkiye'de yaklaşık 850 bin öğrencinin girdiği sınavda bu tür hatalar olabilir. Sınav sonucu hatalı olan ve kendilerine intikal eden öğrenci sayısı, sınava giren öğrenci sayısına göre, okyanusun bir damlası olarak kalıyor. Kusuru olan kişilerle ilgili inceleme ve soruşturma başlatıyoruz. Böyle büyük bir sistem içinde bu tür hatalar olabilir. Sorumlusu kimse cezasını görür. Kimsenin mağduriyeti söz konusu değil. Çocuklarımız ve velilerimiz bu konuda müsterih olmalı."

* * * * *
Sınavda işler arapsaçına döndü
Milli Eğitim Bakanlığı, skandalın ardından yaptığı açıklamada sadece diploma notu hatalı olanların puanlarının yeniden hesaplanacağını ve yeni hesaplama sonucunda genel sıralamanın değişmeyeceğini duyurdu. Ancak yapılan açıklamada şu sorular yanıtsız kaldı:

  • Diploma notunu kontrol etmeyenlerin puanı yeniden hesaplanmayacak. Bu durum adaletsizliğe neden olmaz mı?
  • Bazı öğrencilerin diploma notları düşürülürken bazıları da yükseltildi. Diploma notu yanlışlıkla yüksek girilen adaylar, bakanlığa başvuruda bulunmazsa ne olacak? Bu öğrenciler hak etmediği halde sıralamada üst sıralara yerleşirse ikinci bir adaletsizlik yaşanmayacak mı?
  • Yanlışlıkla puanı yüksek hesaplanan öğrenciler sonuçlar düzeltildikten sonra 'kazanılmış haklarını kaybettiği' gerekçesiyle mahkemeye giderse ne olacak?
  • Adaylar "yanlış hesaplama hatası nedeniyle psikolojilerinin bozulduğunu" belirterek tazminat davası açarsa ne olacak?
  • Tercih işlemleri 11 Temmuz'da başladığı için çok sayıda aday da elini çabuk tutarak işlemlerini tamamladı. Bu adayların yeni incelemeler sonucunda puanları değişebilecek. Bu nedenle, tercihlerini geri çekmelerine izin verilecek mi?

    * * * * *
    EĞİTEK: Sıralama değişmeyecek
    EĞİTEK Genel Müdürü Nizami Aktürk, konuya ilişkin, "Yeniden bir puan hesaplaması yapmayacağız. Yalnızca hatalı giriş olan adayların puanları tekrar hesaplanıp sisteme girilecek. Yani diğer adayların puanlarında herhangi bir değişiklik yapılmayacak" dedi. Türkiye genelinde 500 civarı hatalı not girişi olduğunu düşündüklerini belirten Aktürk farklı illerden çok sayıda adayın itirazda bulunduğunu söyledi. Aktürk'ün, "Diyelim puanı yanlış hesaplanan bir aday yapılan düzeltmeden sonra 100'üncü sıraya yerleşti. Peki daha önce 100'üncü sırada olduğu açıklanan diğer adayın durumu ne olacak?" sorusuna verdiği yanıt ise kafaları iyice karıştırdı: "Zaten ilk başta müdür doğru girseydi o aday 100'üncü sırada olmayacaktı. Ama hatalı girişlerden dolayı öğrencilerimizi mağdur etmeyeceğiz, sırasını değiştirmeyeceğiz. Yalnızca 100'üncü sırayı iki kişi paylaşmış olacak. Eğer ikisi de aynı okul için başvurup aynı şartları taşıyorsa hangi prosedürün izleneceği belli."
    Eşit puanda prosedür
    Eğer iki öğrenci aynı sıralamaya yerleşirse şu prosedür uygulanıyor:
    MF puan türüyle öğrenci alan liselerde önce matematik testi puanına bakılıyor. Eğer bu eşitse sırasıyla Fen Bilgisi, Türkçe, Sosyal Bilgiler testleri değerlendiriliyor. TM puan türüyle öğrenci alan okullardaysa eşitliği bozmak için bakılan test sıralaması şöyle: Türkçe, Matematik Fen Bilgisi, Sosyal Bilgiler. Tüm testlerde eşitlik varsa okulu tercih sırasında ön sıraya koyan adaya; bunun da aynı olması durumunda yaşı küçük olan öğrenciye yerleştirmede öncelik veriliyor.

    * * * * *
    Öğrenciler: Psikolojimiz bozuldu
    Sınav stresinden yeni kurtulan öğrenciler hesaplamada ortaya çıkan hataya isyan etti.
    OKS'ye giren 850 bin adaydan biri olan Mina Türko, psikolojisinin bozulduğunu ve puanının gerçekliği konusunda kuşkuya düştüğünü söyledi. Türko, "Benim diploma notum doğru girilmiş bile olsa, başkasınınki yanlış girildiği için hakkım yeniyor olabilir. Bu kuşkudan beni nasıl kurtaracaklar?" diye konuştu. Baba Mehmet Türko da çocuğu için endişe içinde olduğunu belirtti. Türko, yanlışlığın kimseyi mağdur etmeden bir an önce düzeltilmesini istedi.
    'Kime güvenelim?'
    OKS'ye giren Levent Çağatay Öz, bakanlığa tepki göstererek şöyle konuştu: "Kafam allak bullak oldu. Tam kurtulduk, zorlu bir dönemi geride bıraktık derken, şimdi de böyle bir sıkıntılı döneme sokulduk. Tercihlerimi hazırlamıştım. Şimdi ne yapacağımı bilmiyorum."
    Anne Güler Öz de "Bir sınavı bile doğru düzgün yapamayan bir ülkede yaşıyoruz. Şimdi biz kime güvenelim?" dedi.

    * * * * *
    Skandalı Damla ortaya çıkardı
    OKS'deki skandal Ankara Gölbaşı Taşpınar İlköğretim Okulu öğrencisi Damla Ersan'ın 4.88 olan diploma notunun, sınav sonucunda 2.63 olarak değerlendirmeye alındığını görmesiyle ortaya çıktı. Okul, Ersan'ın sınıfındaki 18 öğrenciden sadece ikisinin diploma notu doğru bildirilmişti. Diploma notu sınav sonucunu yüzde 7 oranında etkiliyor.

    * * * * *
    'Kadrolaşma sonucu, bakan hesap vermeli'
    Sendikalar, bir milyona yakın öğrenciyi ilgilendiren skandalın ortaya çıkması üzerine Milli Eğitim Bakanlığı'nı 'beceriksizlikle' suçladı. EĞİTEK'in kadrolaşma nedeniyle sınav yapma konusunda sürekli başarısız olduğunu savunan sendikalar, öğrencilerin puanlarının da yeniden hesaplanmasını istedi. Tepkiler şöyle:
    Anadolu Eğitim Sen Başkanı Cansel Güven: OKS çocukların tek şansı, ÖSS'de olduğu gibi gelecek yıl bir sınava daha girme hakları yok. Sonuçta insan hatasından kaynaklanan bir durum ancak AKP, bu tür sorunları rutin, yaygın ve sıradan hale getirildi. En önemlisi de kaç öğrencinin bu durumdan mağdur olduğunu tespit etmenin imkânsız olması. Tabi bu işin bir de yasal süresi var. O süre içerisinde itiraz etmek gerekiyor. MEB'in yaptığı tüm sınavlarda bir skandalla karşılaşmamız da bizi ayrıca hayrete düşürüyor. Elbette beceriksizlik ve partizanca yaklaşımların bu duruma gelmede çok etkisi var. Hüseyin Çelik başta olmak üzere tüm sorumlular cezasını çekmelidir.
    Eğitim Sen Genel Başkanı Alaaddin Dinçer: Bu sorunlar teknik sorunlar değil. Büyük bir haksızlığa neden olan bu hata, bu işin erbabı olmayan insanların hak etmedikleri yere getirilmesi nedeniyle meydana geldi. Ben biraz da art niyet olduğunu düşünüyorum. Acaba Bakan Çelik'in eline bir liste mi verildi? Aileler, haklarını mutlaka aramalılar. Bu durumu yargıya da taşımak gerek. Puanların yeniden hesaplanması gerektiğini düşünüyoruz.
    Türk Eğitim Sen Başkanı Şuayip Özcan: Bu büyük hata Türk eğitim sisteminin ne kadar çürütüldüğünün en bariz göstergesidir. Asıl sorun bu tür hatalar ortaya çıktığında, suçu başkasına atmaktan, üzerini kapatmaktan kaynaklanıyor. Bu durumda da olan garibanın çocuğuna oluyor, çünkü o hakkını arayacak güce bile sahip değil. Birileri, insanların geleceğiyle oynamanın cezasını mutlaka çekmeli, hesap vermeli. Öncelikle de en tepedekiler sorumluluklarını kabul etmeli, üzerinden atmaya çalışmamalı. Yıllardır sınavlar konusunda hata üstün hata yapılıyor. Demek ki bu işi beceremiyorlar. Yandaş kayırarak birilerini makam mevki sahibi yapmak, işte böyle sorunlar yaratır.
    Eğitim Bir Sen Genel Başkanı Ahmet Gündoğdu: Aylarca emek veren çocuklarımıza, 'Başarınız öyle değil de şöyleymiş' demek yanlıştır. Öğrencilerin psikolojilerini altüst etmeye kimsenin hakkı yok. Bir sorunun bile tüm sonucu etkilediği bir sınavda, diploma notlarının yanlış girilmesi kabul edilir gibi değil.