Örnek hak mücadelesi

SSK'da yarım gün kuyrukta bekleyen ancak istediği ilacı dışarıdan almak zorunda kalan Ferda Hekimci, kuruma dava açtı. Mahkeme, yol ve fotokopi masrafı olan 3 milyon liranın Hekimci'ye verilmesine karar verdi.

ANKARA - SSK'daki ilaç kuyruğunda yarım gün bekledikten sonra ilacının stokta kalmadığını ve dışarıdan edinmesi gerektiğini öğrenen Ankaralı Ferda Hekimci, ilacını alırken harcadığı 3 milyon liralık yol ve fotokopi masraflarını 6 ay uğraşarak geri aldı.
Tüketici Dernekleri Federasyonu Başkan Yardımcısı olan Hekimci'nin sonu '3 milyon liralık alacak-verecek davasına dönüşen' macerası 25 Haziran 2003'te başladı. Elindeki raporla SSK Etlik Polikliniği eczanesine giden Hekimci, yarım gün sırada bekledi. Tam sıra kendine geldiğinde görevli, Hekimci'ye 'ilacın stokta bulunmadığını, dışarıdaki herhangi bir eczaneden kendi parasıyla alması gerektiğini' söyledi. Birkaç gün sonra faturasıyla birlikte SSK'ya ilaç parasını almaya giden Hekimci, önce birkaç servise gidip çeşitli işlemleri tamamladı ama hasta kâğıdı, sağlık karnesi ve ilaç faturasından birkaç adet fotokopi istendi. Uzun uğraşlardan sonra hastanede
yarım gün daha geçiren Hekimci, sonunda vezneden aldığı ilacın parasını tahsil etti.
Tüm SSK'lıların sorgulamadan yerine getirdiği bu işlemlerin 'ayıplı hizmet'
kapsamına girdiğini, çünkü SSK'nın her zaman kullandığı bu ilacı stoklarda bulundurmasının 'asli hizmeti gereği' olduğunu gören Hekimci, 31 Temmuz 2003'te Çankaya Tüketici Sorunları Hakem Heyeti'ne başvurdu. Hekimci, dilekçesinde hastalarına ilaç sağlamanın SSK'ya verilen bir görev olduğunu,
stok kontrollerini yaparak gerekli ilacı bulundurmanın kurumun görevleri arasında yer aldığını vurguladı. Hekimci, başvurusunda, SSK'nın 'hizmet ayıbı' nedeniyle uğradığı zarara karşı cebinden ödediği otobüs ve fotokopi masrafı olan 3 milyon liranın iade edilmesini istedi. Heyet, Hekimci'nin başvurusunu haklı buldu. SSK Etlik Polikliniği de 19 Şubat 2004'te hatasını kabul ederek paranın ödeneceğini bildirdi. Böylece Hekimci'nin 6 ay süren mücadelesi zaferle bitti.
'Sembolik bir eylem'
Ferda Hekimci, kurumun kendisine 'bugün git, yarın gel' diyerek iki ayrı tarihte yarımşar gününün heba olmasına yol açtığını belirterek, "Otobüs ve fotokopi paralarını almam sembolik bir hak arayışı. Bunun tüm tüketicilere örnek teşkil etmesi gerekir. Ben de her sıradan SSK'lı gibi saatlerde kuyruklarda bekledim. Bir de sonunda, 'bugün git, yarın gel' denilince başımdan aşağı kaynar sular döküldü. Aslında manevi tazminat davası da açabilirim. Ama, sonuca ulaşacağını sanmıyorum. Oysa ki Amerika gibi başka bir ülkede olsa yüklü bir tazminat kazanabilirdim" diye konuştu.