Öteki 'Y Kuşağı': Ne Gezi ne Kazlıçeşme

Öteki 'Y Kuşağı': Ne Gezi ne Kazlıçeşme
Öteki 'Y Kuşağı': Ne Gezi ne Kazlıçeşme
Gezi Parkı eylemlerine destek evren Yeni Şafak gazetesi yazarı romancı Murat Menteş, İslami gençliğin 'Y kuşağı' çığlığını köşesine taşıdı.

Gezi Parkı eylemlerine başından bu yana destek veren ve bu yüzden İslami kesimden de tepki çeken yazar Murat Menteş, bugün ‘Öteki Y kuşağı’nın sesine kulak verdi. Gezi eylemcilerinin protesto tarzları ve sloganlarındaki zekaya defalarca övgüler dizen Menteş’e üç başörtülü öğrenciden itiraz geldi: Bizden hiç bahsetmiyorsunuz

Menteş’in görüştüğü Merve Sağanak, Nazife Enginar ve Büşra Özen, “Gezi'ye katılmayan öteki Y Kuşağı'nın duygularını aktardı:

MERVE SAĞANAK: 'NE GEZİ PARKI, NE KAZLIÇEŞME'
Ağzımda gümüş kaşıkla doğmadım. Gezi eylemlerine de, Başbakan'ın mitinglerine de katılmadım. 'Özgürlük!' diye haykıranlar, bizim de özgürlüğümüzü savunmak şöyle dursun, bizi dışlıyor ve tür muarız olarak görüyorlar. Onlar da 'Biz' derken tüm Türkiye 'yi kastetmiyorlar. 'Toplum kutuplaştı' diyorsunuz. Ne zaman bütünleşmişti ki?

MAHALLE BASKISI KARŞILIKLI
Gezi Gençliğinin 'Yaşam tarzımıza, mahremiyetimize, onurumuza dokunulmasın' dediğini yazdınız. Bunlar tam da bizim isteklerimiz! Derste soru sorarken, 'Başörtülüyüm diye terslenir miyim?' tedirginliği yaşayan bizler de aynı şeyi istiyoruz! Kimliğimizden ötürü kişiliğimizin hiçe sayılmasını istemiyoruz. Tek istediğimiz diğerleri ile eşit muamele görmek.Bu ülkede mahalle baskısından şikayet eden herkes, ironik bir biçimde, ötekine mahalle baskısı uyguluyor.

ÜSTÜNKÖRÜ IQ TESTİ
Gelelim zekâ meselesine: Türkiye gibi fırsat eşitsizlikleriyle dolu bir ülkede 'orantısız zeka' iddiasının, küstahça bir yönü var. Sloganların, hatta sövgülerin; bir IQ testinin doğru cevapları gibi listelenmesini pek zekice bulmuyoruz. Kemalist kibrin, resmî kurumlardan Gezi Parkı'ndaki direnişe sızmadığını kim iddia edebilir?

BAŞÖRTÜLÜLER, DEKORATİF AKSESUARLAR DEĞİLDİR!
Gezi eylemcileri; özgünlüklerini ve zekalarını; 28 Şubat standartları ve Cumhuriyet Mitinglerinin üslubuyla aralarındaki farkın kesinliğini vurgulamada göstermelilerdi.
Başörtülülerin tartaklanması veya hakarete maruz kalması 'münferit' olaylar olarak nitelendi. Olabilir. Fakat bizim gibi 'Y Kuşağı' mensubu dindar gençlerle diyalog kurma girişiminde bulunmaları icap ederdi. Aksine, bize dirsek çevirdiler. Antikapitalist Müslümanlar'ın katılımını yeterli buldular. Bu, birçok sahnede başörtülülerin dekoratif aksesuarlar olarak kullanılmasından ne kadar öte bir şeydi, açıkçası bilemiyorum.

YALANLARI RETWEETLEMEK
Bizler hep sustuk. Çünkü yalanlar bizleri birbirimizden uzaklaştırıyor. Susmak, şu veya bu kesimin yalanlarını retweetlemekten daha münasipti. Barış içinde birlikte yaşamak şimdi çok daha zor… Bu arada, 'başörtülü yazarlar' da tüm başörtülüleri temsil etmez. Bunu neden kimse anlamıyor? Başörtülü olmak, herhangi bir toplumsal olayda satranç taşı gibi alınıp bir yere konmak anlamına geliyor. Çok saçma! Tanımlanmaktan, yargılanmaktan, kullanılmaktan, dışlanmaktan bıktım!!! Tek arzum, akademisyen olmak. Ve lütfen kimse bana engel olmasın.

CAMİ DE, İÇKİ DE SİYASİ SEMBOL!
'Demokrasi = sandık' indirgemeciliği ile darbeciliğe meyil verme anormalliği birbirini besliyor. Başörtüsünden sonra cami, hatta ağaç bile siyasi sembol haline geldi! Buna karşıyım. 'Camide içki içilmiş...' Dikkat edin, ikisi de siyasi sembol! Bu yüzden sert tartışıldı. Peygamberimiz, mescidi kirleten Bedevi'ye nazik davranmıştı halbuki.

NAZİFE ENGİNAR: GEZİ HİKAYESİNDE BİZE ROL YOK
Biz de 1990'larda doğduk. Eylemci Y Kuşağı alkışlanırken, bizim sakin tutumumuzun bir anlamı olabileceği neden kimsenin aklına gelmiyor? Eylemciler, Gezi sürecinde yapıp ettikleri her şeyi video, fotoğraf, yazı şeklinde kaydedip arşivliyorlar. Bence, bir hikayeleri olsun istiyorlar. Ve bizi bu maceraya, bu hikayeye davet etmiyorlar. Üstelik 'dilsiz şeytan' ilan ediyorlar! Oysa biz apolitik değiliz. Bence asıl apolitiklik, sonuçları yeterince düşünmeden ve nerede duracağını bilmeden meydanlara çıkmaktır. Taksim Platformu da Gezi'deki sivil haklar mücadelesini murdar etti.

'GENÇLİK' DENİNCE AKLA BİZ GELMİYORUZ
Üniversitedeki tiyatro faaliyetleri benim de çok ilgimi çekiyor. Ve maalesef sanat çalışmalarının manyetik alanına giremiyoruz. Okuldan dışlanıyoruz. Medyadan, ülkeden dışlanıyoruz. 'Gençlik' denince kimsenin aklına gelmiyoruz. Sizin bile!

FAKİRLER, AHMET KAYA DİNLER!
'Makarna-kömür' yardımı alanlara yapılan geri zekalı muamelesi haysiyetsizce. Yoksullar aptal değildir! Geziciler, farkında olmadan yoksulları dışlıyorlar. Meydanda piyano resitali, yoksulu iter. Fakirler, Ahmet Kaya dinler.

'ZEKİYİM' DEMEKLE ZEKİ OLUNMAZ
Zekanın şov malzemesi haline getirilmesinden hoşlanmıyorum. 'Zekiyim, zekisin, zeki…' gibisinden cümleler kurmak, zekanın kanıtı olamaz. 'TOMA'lara göğüs geren / İşte benim Zeki Müren' dersin en fazla.

'BAŞÖRTÜLÜ' OLARAK ANILMAK İSTEMİYORUM!
'Haksızlığa Son Verin: Erteleme Değil, Çözüm İstiyoruz!' başlıklı, başörtülü milletvekili talep edilen bildiriye eyvallah diyorum. Güzel bir jest. Başörtülülerden yani bizden bahsedilirken kurulan cümleler bizim değil. Gezi eylemine katılmak dahil, yaptığım hiçbir işte 'başörtülü' olarak anılmak istemiyorum! Anlıyor musunuz?

BÜŞRA ÖZEN: GEZİ'YE GİTMEDİK DİYE…
Gezi eylemlerine katılamadım. Fakat pasif biri değilim. Reyhanlı, Uludere olaylarında; Ortadoğu meselelerinde kampanya ve eylemlerde yer aldım. Gezi'ye gitmedik diye 'İktidar konforuyla rahat ve mutlu' yaşamıyoruz.

EYLEME KARŞI MİTİNG? BU BİR DİYALOG DEĞİL
Türkiye'de krizler hep kötü yönetilir. İlk müdahalelerle başlayan polis şiddetini kesinlikle meşru görmüyorum. Eylemcilere, en başta güzel bir üslupla yaklaşılsaydı, ortaya son derece olumlu bir tablo çıkabilirdi. Başbakanın eylemlere mitingle mukabele etmesi, bana makul görünmedi. Bu tavrın, bir diyalog anlamı taşımadığını düşünüyorum.

ÇAMLICA'DA CAMİ YERİNE AĞACI TERCİH EDERİM
AK Parti 'nin kentsel politikalarını da benimsemiyorum. Gökdelenler ve betonlaşma, İslam şehri İstanbul 'un dokusuna ve ruhuna zarar veriyor. Çamlıca'da cami yerine ağacı tercih ederim. Ağaç da cami kadar İslamî.

'AK PARTİCİYİZ' DEMİYORUZ, ÇÜNKÜ…
Kazlıçeşme'ye de gitmedim. Nedeni, Başbakan'ın tavrını çok sert bulmamdı. AK Parti, askerî vesayete son verdi. Ülkeyi daha demokratikleştirdi. Fakat halka yabancılaşarak, insanları 'teba' olarak gördüğü izlenimi doğuruyor. Bu nedenle 'AK Particiyiz' diyemiyoruz. Diyebilmek isterdim şahsen.

GEZİ'YE FAŞİZM VİRÜSÜ BULAŞMASIN
Bizden önceki kuşağa özgü siyasi ayrımcılığı sürdürmemeliyiz. Bu nedenle Gezi'deki eylemlerin sivil bir oluşuma dönüşmesini isterim. Meselelerin ortak zeminde paylaşılacağı bir platform kurulursa, memnuniyetle katılırım. Umarım faşizm virüsünden kendilerini koruyabilirler.

BAŞÖRTÜLÜLERE HÜKÜMETTEN SUS PAYI
Başörtüsüne özgürlük için gerekli yasal düzenleme hâlâ yapılmadı. Hükümetin ayıbı. Pratikteki görece ferahlık, bizi AK Parti'ye mecbur kılıyor. Bu da 10 yıllık hükümetin, bir haksızlıktan istifade etmesi anlamına geliyor artık. Bir 'sus payı' verilerek 'kullanılabilir' pozisyonda tutuluyoruz.

KLAVYEYE DEĞİL, ARKADAŞININ OMZUNA DOKUN
Fakültede, Gezi eylemlerine katılan arkadaşlarımızla ilişkilerimiz devam etti. Fakat sanal ortamda, Taksim'e gitmeyenlere yönelik bazı sözler çok kırıcıydı. Öncelikli eylemin, tuşlara değil, yanındakinin omzuna dokunmak olduğunu düşünüyorum. Felaketler toplumları yakınlaştırır, birleştirir. Ama politik felaketler hep kutuplaştırıyor.

AĞAÇLAR KESİLMESİN, İNSANLAR DA
Bugüne dek, en az Gezideki gençler kadar eylem ve yürüyüşe katıldım. Kesilen ağaçlara duyarlı arkadaşlarımızın, kesilen insanlara da duyarlı olması gerekir. Suriyeli mültecilere yardım kampanyasında çalıştım ve okuldaki 'Gezici' arkadaşlar pek oralı olmadılar.

BAŞÖRTÜSÜ, KİŞİLİĞİ ÖRTMESİN
Bana bakan kimse, öncelikle beni değil, başımdaki örtüyü görüyor. Başörtüsünün baskın bir kimlik olarak algılanması; kişiliğimizi ve bireysel birikimimizi inkara varıyor. Bu banal algıdan doğan anormallikler kökleşiyor. Kadınların % 65'i başörtülü olduğu halde, 'Gezi zekası' bile bu kanserojen ayrımcılığı aşma tavrı gösteremedi. Başımı açmayacağım. Türkiye benim zekamı, bilgimi ve emeğimi istemiyor, reddediyorsa; bu utanç verici aptallık beni de utandırır. Ve başımın çaresine bakarım.