Otobüs fiyatına uçak

Ulaştırma Bakanı Oktay Vural, 'bölgesel havacılık' projesiyle, uçaklarda ucuza yolculuk etme olanağı sağlanacağını açıkladı.

İSTANBUL - Ulaştırma Bakanı Oktay Vural, 'bölgesel havacılık' projesiyle, uçaklarda ucuza yolculuk etme olanağı sağlanacağını açıkladı.
Ulaştırma Bakanı Vural önceki gece katıldığı bir televizyon programında, THY ve sivil toplum örgütlerinin bir araya geleceği özel şirketlerle, ucuz havacılık hizmeti verme düşüncesinde olduklarını söyledi. Ankara
Esenboğa ve Pendik Kurtköy'deki Sabiha Gökçen havaalanlarını daha etkin bir şekilde kullanarak projeyi hayata geçireceklerini
ifade eden Vural, "Projenin fizibilitesi ve ana sözleşmesi de hazırlandı. Belki otobüsle seyahatin üzerinde bir fiyatla hava taşımacılığı yapacağız. Ancak, vatandaşın satın alma gücüne uygun, seyahat edebileceği bir fiyatla uçalım düşüncesindeyiz" dedi.
Çalışmalar sürüyor
Havaalanlarının yüzde 54'ünün düşük kapasiteyle kullanıldığını belirten Bakan Vural, otobüs yolcularını uçağa çekmeyi
amaçlayan projeyi şöyle anlattı:
"Buna göre uçakta ikram yapılmayabilir. Bilet ve bagaj işlemlerini pilot veya hostes gerçekleştirebilir. Yer hizmetleri çok azaltılabilir. Yani, ucuz maliyetli bir hizmetle bu havaalanlarını kullanalım diye çalışıyoruz. Bundan sonraki hedefimiz çalışmalarımızı kamuoyuyla paylaşmaktır. Ayrıca bu kamu şirketi değil, özel şirket olacaktır. Çalışmalar olumlu gidiyor."
Bölgesel havacılıkta THY'deki RJ 70 tipi benzeri uçaklarla sefer yapılacağını da anlatan Vural, "Bundan üç-dört yıl önce Adnan Menderes Havaalanı'nın kapasitesinin artırılmasını düşünüyorduk. Ancak, Bodrum'a havaalanının yapılmasından sonra yolcular buraya yöneldi ve İzmir, charter seferler için gereksiz hale geldi. İzmir'de yüzde 40 oranında bir atıl kapasite söz konusu. Atıl havaalanlarının verimli hale gelmesi için bu proje çok önemli" diye konuştu.
'Bölgesel havacılık' projesi, siyasi kaygılarla inşa edilen, ancak yolcu yetersizliği nedeniyle kapatılan Sivas, Balıkesir, Sinop, Tokat, Uşak ve Zonguldak havaalanlarının verimli hale getirilmesini amaçlıyor.
Sendika: Ya güvenlik?
Hava-İş Sendikası Genel Sekreteri Mustafa Yağcı ise Ulaştırma Bakanı Vural'ın projesinin güvenlik zafiyeti doğuracağını savundu. Yağcı, Türkiye'deki havacılık sektörünün sivil havacılık otoritelerince denetlendiğini belirterek, "Bu kurumlar yapılmak istenenlerin belirlenen kurallara uygun olup olmadığına karar verir" dedi. Avrupa Birliği uyum süreci kapsamında uluslararası havacılık otoritelerinin belirlediği kuralların geçerli olacağını belirten Yağcı, "Bakan'ın, güvenlik zafiyeti doğuracak planlarına izin verilmez" dedi.
Birçok havalanının siyasi nedenlerle plansız yapıldığını vurgulayan Yağcı, "10 milyar dolar, bu şekilde yanlış kullanıldı. Şimdi bu havaalanlarının atıl olduğunu söylüyorlar. Ancak kaynaklar siyasal hesaplarla buralara aktarılırken kimsenin sesi çıkmadı" diye konuştu.
Hava ve karada bilet fiyatları

GüzergâhUçakOtobüs
İstanbul-Ankara:100 milyon12-27 milyon
İstanbul-İzmir:100 milyon15-30 milyon
İstanbul-Adana:108 milyon32 milyon
İstanbul-Antalya:109 milyon19-33 milyon
İstanbul-Erzurum:108 milyon30 milyon

***
Pilotlar: Yeter ki iş olsun, yaparız
İSTANBUL - Ulaştırma Bakanı Oktay Vural'ın şu an kullanılmayan havaalanlarının aktif hale getirilmesi için başlatılacağını duyurduğu 'bölgesel havacılık' projesine pilotlardan da destek geldi.
Türkiye Havayolu Pilotları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Necmi Ekici, projenin ABD gibi birçok ülkede uygulandığını söyledi. Necmi Ekici, projenin çok doğru bir zamanda uygulamaya konulduğunu belirtti. Hava Kuvetleri'nin kurye uçağı modellerindeki 30-40 kişilik uçaklar kullanılacağını da dile getiren Ekici şöyle konuştu:
"Boeing 737'nin bir saatlik uçuş maliyeti 6 bin dolar (9 milyar lira). Oysa bu küçük uçakların bir saatlik uçuşu 600 doları (900 milyon lira) geçmez. 15-20 kişi uçağın maliyetini kurtarır. Artı gelecek yolcu sayısı ise kâr olur. Havaalanlarının büyük uçaklara uygun hale getirilebilmesi için milyonlarca dolar gerekir. Halbuki küçük bir maliyetle havaalanları hareketlendirilir."
'Beş uçakla başlanacak'
Projeye ilk etapta beş uçakla başlanacağını ifade eden Ekici, "Yolcu hiç oyalanmadan biletini alıp uçağa binip gidecek. Uçaklar 25-30 yolcuyla dolmuş gibi çalışacak" dedi. Uygulamanın pilotlar için sıkıntı yaratmayacağını da savunan Ekici, "Bilet kesmek ne pilota ne de hostese ek bir yük değildir. Zaten az yolcu var. Bu proje gelişirse birçok pilota yeni iş kapıları açılacaktır. İş olsun biz çalışırız"
görüşünü dile getirdi.