'Panik gereksiz, sorun varsa giderilir'

Boğaziçi Köprüsü'nün çelik halatlarından birinin kopmasıyla başlayan tartışmalar, kaygılara neden olurken uzmanlar korkacak bir şey olmadığı görüşünde.

İSTANBUL - Boğaziçi Köprüsü'nün çelik halatlarından birinin kopmasıyla başlayan tartışmalar, kaygılara neden olurken uzmanlar korkacak bir şey olmadığı görüşünde. Uzmanlar, yapılacak inceleme sonucunda bir sorun tespit edilse bile bunun yapılacak bir bakımla kolayca giderilebileceğini söylüyor.
Köprüyle ilgili haberin basına yansıma şekli uzmanları rahatsız etti.
İTÜ İnşaat Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Erdoğan Uzgider, "Konuyu tartışanlar arasında iki grup insan gözüme çarpıyor. Birinci grubun bu işten hiç haberi yok. Bir grup da çekinerek beyanat veriyor. Bir bilim adamı olarak çok rahatsızım. Çünkü bunların içinde sahasına girmeyen konularda konuşan bilim adamları var" diye konuştu.
Son bir haftadır basında yer alan haberlerde köprüyle ilgili gerçeklerin gündeme gelemediğini belirten Prof. Uzgider şunları söyledi:
"ABD'nin Washington eyaletindeki Tacoma Narrows asma köprüsünün 1940'ta fırtına nedeniyle yıkıldığı, benzer şekildeki Boğaziçi Köprüsü'nün de aynı şekilde yıkılabileceği yazılıyor. O köprünün yıkılma nedeniyle, Boğaziçi Köprüsü'ndeki halat kopması arasında alaka yok. Tacoma, beton korkulukları
'aerodinamic instabilite' (rüzgâr türbülansının köprüde yarattığı deformasyon) nedeniyle çökmüştü. Boğaziçi Köprüsü, Tacoma'nın ardından dizayn edilmiş, rüzgârı dikkate alarak yapılmış bir köprüdür. Boğaziçi Köprüsü'ndeki halat kopmasıysa, metal yorgunluğundan kaynaklanan bir durum."
'Boğaziçi'nin ikizi onarılmıştı
"Boğaziçi projesinde yer alan İngiliz London's Freeman Fox and Partners firması, 1966'da Bristol'da Severn Köprüsü'nü yapmıştı. Severn ve Boğaziçi Köprüleri, birbirinin kopyasıdır. Severn Köprüsü, 1992'de metal yorgunluğu
belirlenerek bakıma alındı. Tüm halat bağlantıları değiştirildi. Köprülerdeki metal yorgunluğu, kullanılan malzemelerin detayına ve trafiğe bağlı olarak 30-35 yılda yaşanabilir.
Ama şu da doğru, halatın kopması köprüdeki metal yorgunluğuna bağlı. Isı farklılığı, yorulma çatlağını büyüterek halatı koparmış. Isı sıfır derecenin altına düşünce metalin yorulma mukavemeti de düşer. Burada yapılacak iki şey var. Önce muayene yapıp süratli bir şekilde tespit yapacaksınız. Sonra da tamir veya takviyesini yapacaksınız."
Tartışmanın boyutundan son derece rahatsız olduklarını belirten İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı Cemal Gökçe de "İnşaat mühendisliği uzmanları gidip incelemede bulunarak bilimsel rapor yazar ve gerekli çalışma yapılır. Ama bu konularda söz sahibi olmayan herkes bu noktada konuşuyor" dedi.