Pilotlar Derneği: Havacılık tarihinde benzeri az bir iniş

Pilotlar Derneği: Havacılık tarihinde benzeri az bir iniş
Pilotlar Derneği: Havacılık tarihinde benzeri az bir iniş

Hollanda?nın başkenti Amsterdam?daki Schiphol Havalimanı yakınlarında yere çakılan THY uçağının nasıl düştüğüne ilişkin tartışamlar gün boyu sürdü. FOTOĞRAF: AFP

THY uçağının başarılı bir iniş yaptığını söyleyen Pilotlar Derneği 2. Başkanı Ahmet İzgi, 'Bu tip inişlerin yüzde 80-90'ında yangın çıkmıştır' dedi

İSTANBUL -  Pilotlar Derneği 2. Başkanı Ahmet İzgi, Hollanda’da düşen uçağın çok başarılı bir iniş yaptığını söyledi. İzgi, “Uçuş ve kaza tarihine baktığınız zaman bu tip inişlerin yüzde 80-90’ında yangın çıkmıştır. Böyle bir durumda yangın çıkmış olsaydı, ölüm oranı çok daha yüksek olurdu” dedi.

‘Önce kuyruk sürtmüş’
Hollanda’da meydana gelen, dokuz kişinin öldüğü, 20’si ağır 50 kişinin yaralandığı uçak kazasının ardından NTV yayınına katılan Pilotlar Derneği 2. Başkanı Ahmet İzgi kazanın oluş şeklini değerlendirdi. İzgi görüntülerden anlaşıldığı kadarıyla uçağın önce kuyruk tarafının sürttüğünü ama tam kopmadığını ondan sonra gövdenin yere sürttüğünü, çatladığını ve uçağın o şekilde indiğini anlattı. Uçağın başarılı bir iniş yaptığını söyleyen İzgi şöyle konuştu: 

Islak tarla büyük şans: Uçak tarihe geçecek başarılı bir iniş yapmıştır. Böyle bir durumda eğer pilot pisti yakalayamayacağını anlarsa, inmek için yer arar. Engel olmayacak yerler arar. Uçağın gövdesinin sürtünerek duracağı, uçağın hiçbir parçasının çarpmayacağı sürülmemiş tarla, otoyol ya da elektrik direklerinin olmadığı yerler arar. Standart bir prosedürdür. Burada ise çok büyük bir şans, sürülmemiş ıslak bir tarla var. 

Uçuş tarihinde benzeri çok az: Saatte yaklaşık olarak 250 bin kilometre hızla giden metal bir parçanın asfalta  sürtmesinden dolayı oluşabilecek kıvılcımı düşünebiliyor musunuz? Islak tarlaya indiğinden ötürü yangın çıkmamıştır. Uçuş ve kaza tarihine baktığınız zaman bu tip inişlerin yüzde 80-90’ında yangın çıkmıştır. Böyle bir durumda yangın çıkmış olsaydı, Allah korusun ölüm oranı çok daha yüksek olurdu. 

Çok profesyonel ve teknik bir havaalanı: Havaalanı çok prosefyonel teknolojik bir havaalanı, uçak da otomotik iniş sistemine sahip uçaktır. Bu hatanın olmaması için gerekli tüm işlemler yapılmış. Pilot iniş açısını tutturmuş, tekerlekler açılmış. Birkaç saniye sonra iniş yapacak. Havacılık tarihinden önden ve arkadan gelen rüzgârın dışında yukardan aşağı inen rüzgârlar var. Tabiatın kendisi böyle bir rüzgârı gerçekleştirebilir. 

Ters rüzgârlar uçağı  metrelerce çekebilir: İkincisi THY’nin önünden çok büyük hacimli bir uçak inmiş olabilir. Rüzgârın çok düşük olduğunu düşünürsek, böyle bir rüzgârda ters rüzgâr oluşursa yukardan aşağı doğru o uçağı metrelerce aşağı doğru çeker. Yolcuların bir anda aşağı doğru çekildik dedikleri şeyin bu olması gerekiyor. Bir bilgi var uçağın motorunun düşmesiyle ilgili, o haber gerçek ise... Hollandalılar bilgi de açıklamadı. O zaman pilotun acil anonsu varsa, o noktada yolculara lütfen acil inişe hazır olun demelerini beklerdik. Pilot ona da zaman bulamamış olabilir. 

Pilotların kimlikleri
Bu arada uçakta görevli pilotların kimlikleri şöyle: 

Hasan Tahsin Arısan:
1954’te doğdu. Hava Harp okulu’ndan 1975 yılında mezun oldu ve THY’ye 1996 Haziran ayında başladı. Öğretmen pilot olan Arısan, daha önce F4 pilotu olarak çalışıyordu. Evli ve iki çocuk babası. Aile Amsterdam’a gitti.

Olgay Özgür: 1980’de doğdu. Sindel Sivil Uçuş Okulu’ndan mezun oldu mezunu. 2004 yılından beri THY’de çalışıyordu. BekÓAr.

Murat Sezer: 5 Şubat 1967 tarihinde doğdu. Hava Harp Okulu’ndan 1989 yılında mezun oldu. Türk Hava Kuvvetleri’nde 3 bin 800 saat uçuş yaptı. İki yıldır THY’de çalışıyordu. Evli ve iki çocuk babası. (Radikal)

Hollanda’da düşen uçağı kaptan pilot Hasan Tahsin Arısan’la  pilotlar Olcay Özgür ve Murat Sezer (soldan) idare ediyordu.

2009 kazalarla başladı
2009’un ilk üç ayı, dünkü hariç üç büyük uçak kazasına sahne oldu. 

15 OCAK:
ABD’de New York La Guardia Havalimanı’ndan Kuzey Carolina eyaletinin Charlotte şehrine gitmek üzere havalanan Amerikan Havayolları’na ait dokuz yaşındaki Airbus 320 tipi uçak, bir kuş sürüsünün çarpması yüzünden Hudson Nehri’ne zorunlu iniş yaptı. Uçağın iki motoruna havalandıktan üç dakika sonra çarpan kuş sürüsü, New York’lulara 11 Eylül’ü hatırlattı. 150 yolcu ve beş kişilik mürettebatın yara almadan kurtulduğu kaza, pilotun doğru kararı ve iyi bir kurtarma çalışması sonucu faciaya dönüşmedi. Pilot, nehre inmeden önce La Guardia havalimanı kulesine acil yardım çağrısı gönderdi. Kule, acil iniş için onay verdi ancak havaalanına kadar gidemeyeceğini anlayan pilot kuleye “Hudson Nehri’ne iniyorum” bilgisini ulaştırdı. Hudson Nehri’nde önlem alan güvenlik ve kurtarma botları  anında nehir trafiğini düzenleyip bölgeye sivil deniz araçlarının girmesini engelledi.  

8 ŞUBAT: Brezilya’nın Amazon bölgesinde, 26 kişi taşıyan bir uçağın Manacapuru Nehri’ne düşmesi sonucu 24 kişi öldü, dört kişi kurtuldu. Ölenlerin çoğu ülkenin tanınmış işadamlarından Omar Milo’nun ailesine mensuptu. Yolcular doğum gününde Milo’yu yalnız bırakmayıp sürpriz yapmak istiyordu. Coari’den Amazon eyaletinin başkenti Manaus’a gitmek için uçağı kiralayanların 20 kadarı aynı aileye mensup kişilerle bazı arkadaşlarıydı, ayrıca iki pilot vardı. Şiddetli yağış ve fırtına yüzünden turbo pervaneli uçak Manaus’un 80 km. kadar dışında yer alan Manacapuru Nehri’ne düştü; yedisi çocuk, dokuzu kadın 24 kişinin cesedi dalgıçlar tarafından çıkarıldı, hafif yaralarla kurtulan dört kişi arasında dokuz yaşındaki bir çocuk da bulunuyordu.

12 ŞUBAT: ABD’nin New York eyaletinde bir yolcu uçağının bir evin üzerine düşmesi sonucu 50 kişi öldü. New York eyaletinin Buffalo kenti havaalanına inişe hazırlanan uçak Clarence Centre kasabasında bir evin üzerine çakıldı. Uçakta 45 yolcu ve dört kişilik mürettebat vardı, uçağın düştüğü evde de bir kişi öldü.