Pist hatalı değil, zorlu...

Hamburg International Havayolları'na ait Boeing 737-700 tipi uçağın önceki akşam Atatürk Havalimanı'nda kayarak pist...
Haber: SİNAN TOROS / Arşivi

İSTANBUL - Hamburg International Havayolları'na ait Boeing 737-700 tipi uçağın önceki akşam Atatürk Havalimanı'nda kayarak pist dışına çıkması daha önce benzer kazaların yaşandığı 06-24 pistinin güvenli olup olmadığı tartışmalarını bir kez daha gündeme getirdi. Yetkililer, pistte hata olmadığını, ancak kısa olan pistte durmak için yapılan fren sonucu uçakların kaydığını söyledi.
'Pistte hata yok'
Türk Hava Yolları'nın (THY) Uçuş İşletmeden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Kaptan Pilot Oktay Öztekin, çeşitli tip uçaklarla yıllarca iniş-kalkış yaptığı 06-24 pistiyle ilgili olarak şöyle konuştu: "Pistte hata yok, ancak kısa. Pilotlar kısa pistte durmak
için sıkı fren yapıyor. Yağmur olmadığı zaman bir sorun yok. İlk yağmur düştüğü vakit tozlu olan pist kayganlaşıyor. Uçak, 2 bin 400 metrelik pistte fren yapınca, ıslak zemin nedeniyle kayıyor. Karayolları taşıtlarında da böyle oluyor. Pist daha uzun olsa, uçak fren yapmadan normal bir şekilde yoluna devam edecek. Pilotaj hatası da olabilir. Ama en önemlisi pistin temiz olması gerek."
THY Uçuş İşletme Başkan Yardımcısı Kaptan Pilot Mehmet Konedralı, 06-24 pistinin ortasındaki meyilin kabul edilebilir limitlerde olduğunu söyledi. Hamburg International uçağının, söylendiği gibi pist üzerindeki su birikintisi sonucunda oluşan su yastığı nedeniyle pist dışına kaymış olamayacağını belirten Mehmet Konedralı, "Su yastığı olayının meydana gelmesi için pist üzerinde en az 1 santime yakın su birikmiş olması gerekir. O denli su birikecek bir yağış yoktu" dedi.
'Çoğu pilotaj hatası'
İstanbul Hava Yolları Uçuş İşletme Başkanı Kaptan Pilot Zeki Kılıç ise, "Bu tür olayların pek çoğu pilotaj hatasından kaynaklanıyor. Karlı ve yağmurlu pistlere inişin bir tekniği var. Pilotlar bunu uygularsa, uçak pist dışına çıkmaz. 06-24 pistinin ortasında hafif bir meyil bulunuyor. Oraya su birikip su yastığı meydana gelmiş olabilir. THY'nin pist dışına çıkarak tren yoluna çok az bir mesafe kala durabilen 'Eskişehir' uçağı pilotaj hatası sonucu pist dışına çıkmıştı. Aynı pist üzerinden kayarak toprak zemine çıkan Mısır uçağı olayında da pilotaj hatası vardı" diye konuştu.
THY, pistten çıkarak tren yoluna bir metre kala durabilen 'Eskişehir' uçağının kaptan pilotu Sönmez Örsal ile pist başında savrulan 'Çoruh' uçağının ikinci pilotu Adem Gülyurt'un işlerine son vermişti.
'Eskişehir' uçağının pist dışına çıktığı dönemde DHMİ Hava Seyrüsefer Dairesi Başkanı olan Gürbüz Akdemir, o olaydan sonra 06-24 pistinin uluslararası standartlarda, hassas bir pist olduğunu belirterek "2 bin 400 metrelik pist çok hassas olup asla hata affetmez" demişti.
Hasar 1.5 milyon dolar
THY'den bir yetkili, hangara çekilen Boeing 737-700 tipi uçağın sağ motorunun ıslak zeminde çamur emdiğini ve pal adı verilen motor ön kanatçıklarında kırılmalar olduğunu söyledi. Sağ motor kaportaları parçalanan uçağın iniş takımlarının da sıkı bir kontrolden geçirilmesi gerektiğini ifade eden yetkili, "Hasarlı motor değiştirilecek gibi görünüyor. Değişirse zarar 1.5 milyon doları geçer" dedi.