Rapor tamam...
Sıra gereğinde

Makinist 8'de 3 kusurlu
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın 'Sonucuna göre gereğini yaparız' dediği rapor hazırlandı. 22 Temmuz'da 38 kişinin öldüğü Pamukova'daki tren kazasıyla ilgili savcılığın atadığı bilirkişi raporuna göre kazada 8'de 3 oranında asıl makinist, 8'de 1 ise yedek makinist kusurlu. Bilirkişi heyetinin suçsuz bulduğu tren şefi cezaevinden tahliye edildi.
İddianame hazırlanıyor
Bilirkişi heyeti, TCDD'yi de kazanın olduğu bölgede yol tamiratını yapmadığı ve trene otomatik fren sistemi ATS'yi koymadığı için 8'de 4 oranında kusurlu buldu. Pamukova Cumhuriyet Savcısı Mithat Kutanoğlu da kendisine sunulan rapor doğrultusunda iddianamesini hazırlamaya başladı.
Haber: DİLEK GÜNGÖR / Arşivi

ANKARA - Bilirkişi heyeti, 22 Temmuz'da Pamukova'da 38 kişinin ölümüyle sonuçlanan hızlandırılmış tren faciasında TCDD'yi yarı yarıya kusurlu buldu. Raporda, işletim kusuru olarak yol tamiratlarının yapılmaması ve sinyal sistemi gösterildi.
Hızlandırılmış tren kazasının ardından Pamukova Cumhuriyet Savcısı Mithat Kutanoğlu tarafından atanan İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) İnşaat Fakültesi öğretim üyesi Yard. Dr. Nevzat Erselcan, Doç. Dr. Zübeyde Öztürk, Makine Mühendisliği Bölümü'nden Prof. Dr. Ali Işık Erzi'nin oluşturduğu üç kişilik bilirkişi heyeti 1.5 aylık çalışmanın ardından raporunu hazırladı.
Raporda, 8'de 3 Yakup Kadri Karaosmanoğlu treninin birinci makinisti Fikret Karabulut, 8'de 1 ikinci makinist Recep Sönmez kusurlu bulunurken, TCDD de nasibini aldı. Raporda TCDD'nin kusuru işletim kusuru olarak yer alırken, işletim kusuru olarak 'yol ve sinyal' konusu sıralandı. Buna göre, yol tamiratlarının yapılmaması nedeniyle 8'de 2, sinyal sisteminin olmaması nedeniyle de 8'de 2 kusur bulundu. Yani rapor, hızlandırılmış tren kazasından 8'de 4 oranında TCDD'yi, 8'de 4 oranında ise trenin makinistlerini kusurlu buldu.
Rapor: Yol tamiratı yapılmamış
Raporun yolla ilgili bölümünde, bilirkişi heyeti, kazanın olduğu bölümde yolla ilgili tamiratların yapılmadığını saptadı. "Yol ile ilgili tamiratları kim yapmalıydı?" gibi sorular yöneltilen raporun TCDD'yi kusurlu bulan ikinci bölümünün ise sinyalizasyon sistemiyle ilgili olduğu öğrenildi. Pamukova tren kazasından 20 gün sonra Tavşancıl'da iki trenin çarpışmasıyla sinyalizasyon sistemi ve ATS (otomatik fren sistemi) tartışmaları başlamıştı. ATS sisteminin ray ekipmanı olmasına rağmen, lokomotiflere sistemin yerleştirilmemesi soru işaretlerine neden olmuştu. Pamukova kazasıyla ilgili bilirkişi heyetinin hazırladığı raporda da ATS sisteminin olmaması TCDD'nin kusuru sayıldı.
Raporda birinci makinist Fikret Karabulut için "Livrede yazılı hıza (80 km) uymayarak trenin hızını gerektiği gibi ayarlayamayarak, yönetimi altındaki trenin seyir kontrolü için gerekli dikkat ve özeni göstermeyerek..." ifadesi kullanıldı.
İkinci makinist Recep Sönmez'in ise 'seyir hızı konusunda birinci makinisti uyarmaması kusurun sebebi olarak gösterildi.
Bilirkişi heyetinin raporu sunmasının ardından gözler Pamukova Cumhuriyet Savcısı Mithat Kutanoğlu'na çevrildi. Savcının hafta sonuna kadar tamamlanması beklenen iddianamede yer alacak ifadeler sanık sandalyesine kimin oturacağını da belirleyecek.
Tahliye edilen şef: Hâlâ oradayım
Kazada kusuru olmadığı belirtilen tren şefi Köksal Coşkun ise avukatlarının başvurusu üzerine önceki gece yarısı Geyve Cezaevi'nden tahliye edildi. Kazanın dehşetinden kurtulamadığını vurgulayan Coşkun, "Cezaevinde yatarken bile 40 gündür o vagonun içinden çıkamadım" dedi.