Rotadan sapma kesin, nedeni belli değil

Isparta'da düşen Atlasjet uçağı konusunda kaza kırım ekibinin ön inceleme raporunu açıklayan Sivil Havacılık Genel Müdürü Ali Arıduru, uçakta, ekipte, hava durumunda, havaalanında ve kulede hiçbir sorun yaşanmadığını...

ANKARA - Isparta'da düşen Atlasjet uçağı konusunda kaza kırım ekibinin ön inceleme raporunu açıklayan Sivil Havacılık Genel Müdürü Ali Arıduru, uçakta, ekipte, hava durumunda, havaalanında ve kulede hiçbir sorun yaşanmadığını, sabotaj ihtimalinin olmadığını söyledi. Uçağın enkazının, iniş güzergahı dışında olduğuna dikkat çeken Arıduru, "Nedenini cihazları çözmeden anlayamayız" dedi.
Genel Müdür Ali Arıduru, dün, Atlasjet'in World Focus'tan kiraladığı MD-83 tipi uçakla ilgili bulguları açıkladı. Kara kutu olarak bilinen CVR (kokpit ses kayıt cihazı) ve FBR'nin (uçuş bilgileri kayıt cihazı) emniyet altına alındığını ve çözüm konusunda yetkin bir ülkeye gönderileceğini anlatan Arıduru, Süleyman Demirel Havaalanı Pistine iniş krokisini gösterdi. Ön incelemeye göre uçak İstanbul'dan sorunsuz kalktı, son noktaya kadar sorunsuz uçtu. Motorlar çarpana kadar çalışıyordu. İniş takımları açıktı. Sunumda, Isparta'ya yaklaşırken sağdan dönüşe başlayan uçağın, ulusal otorite tarafından yayınlanmış esasları uygulamak zorunda olduğu vurgulandı. Uçağın geliş şekline göre bir iniş paterni seçmesi gerektiği belirtilen sunumda, "Uçak 8 bin feet irtifanın altına asla inmemelidir" denildi. Verilen bilgiye göre uçağın, güneybatıya 12 mil mesafede alçalarak yaklaşması ve belirlenen noktaya dek uçmaya devam etmesi, sorun yoksa inmesi gerekiyordu. Standart usul, iniş konusunda sorun olması halinde de ulusal otoritenin uygun gördüğü şekilde pas geçilmesini öngörüyor. Ancak sunumda gösterilen zorunlu rota ile uçağın enkazının bulunduğu noktaların farklı olmasına karşın Sivil Havacılık yetkilileri yorum yapmadı.
Arıduru'nun "Uçak rotadan sapmış mı?" sorusuna yanıtı şöyle oldu: "Sapma olduğunu görüyorsunuz zaten. Kısa yol durumu sözkonusu değil. Rotadan çıkmış olmasının birden fazla nedeni olabilir. Cihazları çözmeden anlayamayız. Yorum yapma lüksümüz yok."
Uçağın teknik bakımının yapıldığını söyleyen Arıduru, "Şehit olan her iki pilot da simülatör eğitimi aldığı ve lisanslarına işlettikleri uçakla ilgili uçuş yapıyor. Bu konuda da sorun yok. Alkol ve uyuşturucu testleri de adli tıp tarafından yapılacak" dedi.
Isparta havaalanında ILS (Aletli İniş Sistemi) olmadığı hatırlatılınca da şu bilgi verildi:
"ILS görüşün kötü olduğu durumlarda uçağın piste elektronik cihazlarla iniş yapmasını sağlayan bir sistemdir. Bu kazada, ILS ile ilgili bir durum sözkonusu değildir. Burada uçak ILS'in karşılayacağı noktaya gelmemiştir."
ILS'ler kazadan sonra hatırlandı
Isparta'daki kazanın ardından Süleyman Demirel Havaalanı'na ILS kurulması için karar alındı. Kazanın ardından Sivas Havaalanı'ndaki sistem çalıştırılırken, Konya Havaalanı'nda cihazın üç yıl önce alındığı hâlâ takılmadığı ortaya çıktı. Diyarbakır Havaalanı'nda ise cihaz bu ay devreye girecek.