Rüya gerçek oluyor

'Marmaray' adı verilen 'İstanbul Boğazı Demiryolu Tüp Geçit Geçiş Projesi'nin hayata geçmesi için ilk adım dün atıldı.

ANKARA - 'Marmaray' adı verilen 'İstanbul Boğazı Demiryolu Tüp Geçit Geçiş Projesi'nin hayata geçmesi için ilk adım dün atıldı. Projenin mühendislik ve mimarlık hizmetleriyle Gebze-Halkalı arası yüzeysel metro hatlarının iyileştirilmesi sözleşmeleri, Ulaştırma Bakanı Oktay Vural ile yapımcı Avrasya Konsorsiyumu temsilcileri
arasında imzalandı.
'Milenyum projesi'
Vural, çevre dostu projenin Türkiye'nin geleceğine damgasını vurduğunu ve İstanbul'un
ulaşım sorununa çözüm olacağını söyledi. Proje çalışmalarının 20 yıldır sürdüğünü açıklayan Vural, yasal süreçler ve finansman konusundaki sıkıntılar nedeniyle projenin ağır ilerlediğini, bu açığın kapanması için çok çalışacaklarını belirtti.
Projenin tescil için dün Sayıştay Başkanlığı'na gönderilmesinin ardından müşavirin işe başlayacağını vurgulayan Vural,
"Tüp geçit ihalesi hazırlıkları çalışmalarından sonra altı ay içinde ülkemiz için milenyum çağının yıldız projesinin temelini atabileceğiz" dedi. Vural, tüp geçiş inşaatının yaklaşık dört yıl, metro çalışmalarının da üç yıl süreceğini kaydetti.
Japonya'nın Ankara Büyükelçisi Shigeo Takenaka da Japon hükümetinin projeye bugüne kadar yüzde 0.25 faiz ve 10 yıl geri ödememe şartıyla 110 milyon dolar kredi sağladığını söyledi. Projenin işleyişinin 1999'dan itibaren yavaşladığını belirten Takenaka, dört ay önce Bakan Vural'a yaptığı ziyaretin projeye yeniden bir ivme kazandırdığını anlattı.
Takenaka, "Bu tören bakanın sözünü tuttuğunun
bir göstergesidir. Ama daha pek çok zorluğun olduğunu biliyorum. Japon hükümeti, şu an yeniden bir yapılanmaya gidiyor. İleriki mali yılda yüzde 10 kısıntı olacak. Umarım siz de gerekeni yaparsınız" diye konuştu.
Globalleşmeye katkı
Konsorsiyumu oluşturan Pasific Consultants International Yönetim Kurulu Başkanı Shota Morita ise projenin hem İstanbul'un artan trafiğine cevap vereceğini, hem de Avrupa ile Asya'yı birbirine bağlayarak globalleşen dünyaya çok büyük bir katkı sağlayacağını söyledi.
Morita, "Marmaray, İstanbul' un trafiğine cevap vermekle kalmayacak, ekonomik faaliyetlere de katkı sağlayacak. Bu sadece Türkiye için değil, Avrupa ve Japonya için de çok önemli. Projeyi, Türk hükümeti ve halkı için başarıyla bitireceğimize söz veriyorum" dedi.
Bir saatte 100 bin yolcu
Marmaray'da iki dakikada bir araç işletilmesi yoluyla tek yönde saatte 75 bin kişi taşınacak. İşletme aralığı bir buçuk dakikaya düşürülürse bu sayı 100 bin kişiye çıkabilecek. Projenin toplam yatırım bedeli 198 milyar Japon Yeni. Bunun yaklaşık 12.5 milyar Japon Yeni tutarındaki anlaşma 1999'da yapıldı. Bundan sonraki kısmın temini içinse müşavirin işe başlaması ve sağlıklı bir şekilde yürütülmesi gerekiyor. Boğaz tüp geçişi 800 milyon dolar, banliyönün iyileştirilmesi 680 milyon dolar ve araçlar 1 milyar dolar olmak üzere projenin toplam maliyeti 2.5 milyar dolar.