Sigaraya karşı topyekûn savaş

Sigara kullanımıyla mücadeleyi artırmak için uluslararası taahhütte bulunan Türkiye'de, artık vitrinlerde sigara sergilenmeyecek. Paketler, 'light' gibi özendirici ibarelerden arındırılacak.

ANKARA - Sigarayla daha etkin mücadele edeceğini 'uluslararası taahhüt' altına alan Türkiye'de artık sigaralar vitrinde satılamayacak. Sigaralar 'hafif', 'ultra-hafif' ya da 'yumuşak' gibi tanıtımlarla de satışa sunulamayacak. Her türlü reklam ve sponsorluklar yasaklanacak.
Dünya Sağlık Örgütü sigarayla mücadele amacıyla 21 Mayıs 2003'te 'Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesi'ni kabul etti. 40 ülkenin onaylamasını takiben 90 gün içerisinde yürürlüğe girecek olan sözleşmeyi, 2004 Haziran ayı itibarıyla 143 ülke imzaladı, 21 ülke onayladı. Türkiye'nin 28 Nisan 2004 tarihinde imzaladığı sözleşmeyi hükümet, onaylaması için 6 Temmuz'da TBMM'ye sevk etti. TBMM Sağlık Komisyonu'nda dün görüşülen sözleşme, Dışişleri Komisyonu'nda da ele alındıktan sonra Genel Kurul gündemine gelecek.
Sözleşme, şu koşulları getiriyor:

  • Kapalı işyerlerinde, toplu taşıma araçlarında, kapalı kamu alanlarında tütün dumanına maruz kalmayı' engellemek için etkin yasal, idari önlemler alınacak.
  • Tütün ürünlerinin paketlenmesi veya etiketlenmesinde, bir tütün ürününün özellikleri, sağlığa etkileri, tehlikeleri ve emisyonlarıyla ilgili aldatıcı izlenim oluşturacak bilgiler kullanılmayacak.
  • Belirli bir tütün ürününün, diğer ürünlerden daha az zararlı olduğu izlemini uyandıracak, 'düşük katranlı', 'hafif', 'ultra-hafif' ya da 'yumuşak' gibi bir tanım, ticari marka, figür veya başka işaret kullanamayacak.
    Paketin yüzde 30'unda 'zarar' mesajı
  • Her bir pakette bu ürünlerin dış paketlemelerinde, tütün kullanımının zararlı etkilerini anlatan ve diğer uygun mesajları veren sağlık uyarıları alacak. Bu uyarılar paket alanının yüzde 30'undan aşağı olmayacak.
  • Paket ve ambalaj üzerinde sağlıkla ilgili uyarılara ilaveten, tütün ürününün ulusal otoritelerce belirlenmiş, içeriği ve emisyonlarıyla ilgili bilgiler yer alacak.
  • Anayasa ya da yasalarla, tütünle ilgili her türlü reklam, promosyon ve sporsorluğa karşı kapsamlı yasaklar ya da kısıtlamalar getirilecek.
  • Tütün ürünlerinin market rafları gibi doğrudan ulaşılabilir yerlerde satılması yasaklanacak.
  • Otomatik tütün satış makineleri çocukların ulaşamayacağı noktalarda olacak. Özellikle okul çevresinde tütün satışları engellenecek.