Sıra Çanakkale'de

Çin'in Ukrayna'dan satın aldığı ve Boğazlar'dan geçebilmek için tam üç yıldır bekleyen 'yüzer kütle' Varyag dün nihayet İstanbul Boğazı'ndan geçti. Dev platformun seyri kazasız belasız tamamlandı. Gözler şimdi Çanakkale Boğazı'nda.
Haber: AHMET ŞIK / Arşivi
TİMUR SOYKAN / Arşivi

İSTANBUL - İstanbul Boğazı'ndan geçebilmek için üç yıldır bekleyen, eski uçak gemisi Varyag'ın Karadeniz çilesi dün bitti.
Çin'in 'eğlence gemisi' yapmak üzere Ukrayna'dan aldığı yüzer kütle, 550 metreyi bulan deniz araçlarının konvoyu eşliğinde altı saatte İstanbul Boğazı'nı geçti. Geçiş sırasında 27 deniz vasıtası ile 16 kılavuz kaptan ve 250 personel görev aldı. 306 metrelik Varyag, şimdi de Çanakkale Boğazı'nı geçebilmek için Marmara Denizi'nde bekleyecek. Süveyş Kanalı'ndan geçmesine izin verilirse Çin'e 1.5 ayda gidecek. Geçirilmezse yolu beş ay sürecek.
Altı römorkör çekti
Boğazlar'dan geçişi için günler öncesinden provalara başlanan ve uygun hava şartları beklenen Varyag, Türk karasularına sabah saat 07.00'de girdi ve altı römorkör tarafından İstanbul Boğazı'na doğru çekilmeye başlandı. Deniz polisi, Sahil Güvenlik, Kıyı Emniyeti Gemi Kurtarma Genel Müdürlüğü, Türkiye Denizcilik İşletmeleri,
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne
ait onlarca deniz aracı Varyag'a eşlik ederken, dalgıçlar da zodyak botlarıyla hazır bulunduruldu. Geçiş sırasında Boğaz transit geçişe kapatıldı. Basının helikopterle görüntü almasına da telsizi etkileyeceği gerekçesiyle izin verilmedi.
Yüksekliği 53 metre olan Varyag, Boğaz'ın en riskli bölgesi Kandilli-Aşiyan arasını başarıyla aştıktan sonra, Boğaziçi Köprüsü altından 12 metre mesafeyle geçti.
Dört yerde rotadan çıktı
Dört noktada heyecan yaşatan Varyag'ın kıç kısmı, Kandilli, Kuruçeşme, Boğaziçi Köprüsü altı ve Kız Kulesi açıklarında kıyıya yanaştı. Bu tür tehlikelerin daha önce provası yapıldığından, kısa sürede yeniden rotasına girdi.
Varyag, Marmara Denizi'ne açıldıktan sonra, Silivri ve Tekirdağ arasında, operasyona katılan yedi römorkör tarafından dolaştırılacak. Hava uygun olduğunda aynı şekilde Çanakkale Boğazı'ndan geçecek.
Geçiş maliyetinin, 1 milyon 440 bin dolar olduğu bildirildi. Römorkör ve diğer deniz araçları için, Çin tarafından Türkiye Denizcilik İşletmeleri'ne 800 bin dolar, Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma
İşletmeleri'ne de 640 bin dolar olmak üzere toplam 1 milyon 440 bin dolar (2.3 trilyon lira) ödediği bildirildi.
***
Trafiği kilitledi
Varyag'ın geçişi, İstanbullular için seyirlik
bir olaya dönüşürken hem deniz hem kara trafiğine zor anlar yaşattı. Şehir Hatları İşletmesi'nin bazı vapur seferleri gecikmeli yapılabildi. Sahil yolu boyunca araçlarını yavaşlatıp Varyag'ı seyre dalan sürücüler trafiği felç etti.
Boğaziçi Köprüsü üzerinde otomobillerini durduran bazı sürücüler de köprüden Varyag'ın geçişini izledi. Heyecanlı geçişi seyredenler arasında sahil boyunca oturanların yanı sıra uzak semtlerden gelenler de vardı. Cep telefonuyla yakınlarını arayan vatandaşlar Varyag'ın geçişini canlı olarak sunarken, "Gelip görmelisin dev gibi", "Büyük büyük dedikleri bu mu, Boğaz ne gemiler gördü" gibi yorumlar da yapıldı. Varyag'ı görmek için Fatih'ten gelen Fadime Yavaş, "Merak ettik, nedir, neye benziyor diye. Havada güzel, gidip bir görelim dedik. Japonya'ya gidiyormuş, eğlence gemisi olacakmış" dedi.
***
İki tehlike iç içe
Dümeni olmayan, 303 metre boyundaki, 72 metre enindeki, 53 metre uzunluğundaki Varyag, dev gövdesiyle tehlike oluştururken, 18 millik İstanbul Boğazı da akıntıları ve dar noktalarıyla ondan geri kalmıyor. En dar yeri 700, en geniş yeri 1500 metre olan İstanbul Boğazı'nda sekiz riskli nokta var:
1- Büyükdere'nin karşısında Umuryeri'nde sığlık bölge
2- Kireçburnu açıklarında rüzgâr ve girdap
3- Yeniköy (80 derecelik dönüş)
4- Rumelihisarı (değişken akıntı)
5- Kandilli (Boğaz'ın en dar noktası)
6- Arnavutköy (değişken akıntı ve girdap oluşumu)
7- Ortaköy, Galatasaray Adası önleri (Çok rüzgâr alıyor)
8- Sarayburnu-Harem (dönüş ve Marmara ile Boğaz suyunun birleşmesi)