Taksim'de kaza böyle geldi

Taksim'de kaza böyle geldi
Taksim'de kaza böyle geldi
Taksim Altgeçidi'ndeki ilk ölümlü kazayı ulaşımcılar Radikal'e yorumladı: Altgeçit araçları hıza teşvik ediyor, viraj keskin, ölümlü kaza riski yüksek...
Haber: ELİF İNCE - elif.ince@radikal.com.tr / Arşivi

Taksim’de iki hafta önce açılan altgeçit içindeki virajda motorsiklet sürücüsü Oğuzhan Bövelek’in (24) beton duvara çarparak hayatını kaybetmesi ulaşım uzmanlarını şaşırtmadı. Geçtiğimiz çarşamba gerçekleşen kazada motorsiklet Şişli’den Tarlabaşı yönündeki virajı geçer geçmez kolona çarpmış, sürücü Bövelek hastaneye kaldırıldıktan sonra hayatını kaybetmiş, arkasında oturan Alev Eşiyok (26) ise yaralanmıştı.

Ulaşım uzmanları ve şehir plancıları, dalış tüneli yapılmadan önce meydana çıkan yollarda trafik ışıkları ve yaya geçitleri gibi hızı engelleyen unsurlar olduğunu, dalış tünellerinin araç sürücülerini şehir içinde hız yapmaya teşvik ederek kazalara davetiye çıkardığını söylüyor.

İTÜ İnşaat Fakültesi’nden ulaşım uzmanı Prof. Dr. Haluk Gerçek, kazadan önce incelediği tünel projesini şöyle eleştirdi:

* Altgeçitlerde hız daha yüksek ve görüş daha zayıf olduğundan mutlaka hız kısıtlaması uygulanmalıdır. Bu tünellerin sürücülerin görüş mesafelerini kısıtlayan dönemeçlerde yapılmaması ve çok iyi aydınlatılması gerekir. Ancak en doğru çözüm, kent içinde mümkün olduğunca bu tür geçitlerin yapılmamasıdır. Bu yapılar trafik tıkanıklığı sorununu çözmemekte, tıkanıklığı katlayarak bir sonraki hemzemin kavşağa aktarmaktadır.
* Hız nedeniyle ölümlü kaza riskleri yüksek. Tünele yaklaşırken yol üzerinde mutlaka hız azaltıcı sürtünme bantları ve hız sınırını gösteren ışıklı uyarı işaretlerinin konması gerekir. Burada hız sınırı 50 km/sa üzerinde olmamalıdır.
* Yaya kaldırımı kenarlarında bile otoyol bariyerleri yer alırken, araçların sürat yaptığı sert virajda kolonların arasına yalnızca parmaklık koyulmuş.
* Tüneldeki aydınlatma yetersiz. Aydınlık ortamdan yeterli bir şekilde aydınlatılmamış tünele girerken dönemeç nedeniyle sürücülerin görüş mesafesi de kısıtlı olduğundan kaza riski yüksek. Ancak aydınlatmanın düzeltilmesi diğer sakıncalar nedeniyle oluşabilecek kaza risklerini ortadan kaldırmaz.

Gerçek’e göre tünelde kazaya sebep olabilecek diğer tehlikeler şöyle:
*Cumhuriyet Caddesi’nden tünel içindeki durağa gelen otobüsler için bir duruş planı yapılmamış, durak başında bekleyen bir otobüs ikinci şeridi de kapatıyor. 3 şeritli yol tek şeride iniyor. Cumhuriyet Caddesi’nden hızlı gelen araçlar ani ortaya çıkan bu darboğaz nedeniyle kazaya neden olabilirler.
* Tüneldeki otobüs durağında bekleyen yolcular için ayrılmış olan kaldırım oldukça dar ve yolcuların belirli noktalarda yığılmasına neden oluyor. İleride motorlu araçlarla durakta bekleyen yolcular arasında da trafik kazalarına neden olabilir.

 

Grafiğin büyük halini görmek için üzerine tıklayın

 

‘Bu yüzden itiraz etmiştik’



Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Tayfun Kahraman, odanın İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin (İBB) 'yayalaştırma' adıyla tanıttığı altgeçit projesini mümkün kılan imar planı değişikliklerine dava açtığını ve dava sonucunda planların Haziran ayında 1. İdare Mahkemesi kararıyla iptal edildiğini hatırlatarak “Kent merkezlerinde dalış tünellerinin uygun olmadığını, özellikle de Taksim gibi bir sit alanında araç trafiğinin azaltılarak toplu taşımaya öncelik verilmesi gerektiğini söylemiştik. Mahkeme projeyi iptal etmesine rağmen İBB hukuksuzca inşaata devam ederek tünel inşaatını tamamladı” diye konuştu. Mahkemenin kararında esas aldığı Mayıs 2013 tarihli bilirkişi raporunda, Taksim gibi önemli kavşak-kesişmelerin bulunduğu bir meydana müdahalelerin kent ölçeğinde ele alınması gerektiği, noktasal bir düzenlemenin trafik düzeni ve güvenliği açısından ne gibi sonuçlar doğuracağının belirsiz olduğu söylenmişti.