TEOG'da öğrencileri yakan 'Ömer Dayı' sorusu mahkemelik oldu

TEOG'da öğrencileri yakan 'Ömer Dayı' sorusu mahkemelik oldu
TEOG'da öğrencileri yakan 'Ömer Dayı' sorusu mahkemelik oldu
Geçen ay yapılan TEOG sınavında sorulan üç soru mahkemelik oldu. Dava açılan sorular arasında öğrencilerin yapamadıkları için şikayet ettikleri Türkçe testindeki 'Ömer Dayı' sorusu da var.

 1 milyon 170 bin 582, 8’inci sınıf öğrencisinin girdiği Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) ortak sınavındaki üç soru dava konusu oldu. Hürriyet'te yer alan habere göre Fen ve teknoloji testinin A kitapçığındaki 9’uncu, T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük testinin yine aynı kitapçıktaki 9’uncu ve Türkçe testinin A kitapçığındaki 4’üncü soruya iptal talebiyle dava açıldı.  Dava açılan sorular arasında öğrencilerin yapamadıkları için şikayet ettikleri Türkçe testindeki 'Ömer Dayı' sorusu da var. 'Ömer Dayı' sorusunu Radikal gündeme getirmişti. 

 

Uzmanlar soruları yorumladı: TEOG'a 'Ömer Dayı' sorusu damga vurdu

TEOG'dan bir Ömer Dayı geçti

Türkçe ile inkılap tarihi ve Atatürkçülük testlerindeki soruyla ilgili dava, Ankara 11’inci İdare Mahkemesi’nde görülecek. Davacıların vekili Avukat Ersan Barkın ve Avukat Murat Tezcan tarafından açılan davanın gerekçesinde TEOG’un A kitapçığı Türkçe testi 4’üncü sorusu için ‘seçeneklerde iki doğru yanıt bulunduğu’, yine A kitapçığı T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük testi 9’uncu sorusunda ise sınav için gösterilen kaynak kitaplarda soruda verilen önermelerin tümünün yer almadığı belirtildi.

 

‘İKİ SEÇENEK DE DOĞRU’

A kitapçığı Türkçe testi 4’üncü sorusunda metin verilip, numaralandırılmış cümlelerden hangisinde öznel nitelik taşıdığı soruldu. Dava gerekçesinde doğru şık olarak verilen D seçeneği ile birlikte A seçeneğinin de doğru olabileceği söylendi. Açıklamada, “Sıcak temmuz güneşinin ne kadar sıcak olduğu, Ömer Dayı’nın alnındaki terlerin çokluğu kişiden kişiye göre değişiklik gösterebilir. Herkes sıcaklıktan aynı ölçüde etkilenmez yahut kimine göre az olan bir şey, kimine fazla gelebilir. Dolayısıyla (I). cümle de öznel nitelik taşımakta, gözlemci-anlatıcının izleniminden çıkardığı yorumu okuyucuya aktarmaktadır” denildi.

‘BİLGİ KİTAPLARDA YOK’

Yine A kitapçığı T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük testi 9’uncu sorusunda verilen metinde, Osmanlı Devleti’nin tutumuyla hangi hedeflerinin gerçekleştirilmek istendiği soruldu. Sorunun doğru seçeneği MEB tarafından (I), (II) ve (III) nolu önermeleri içeren D seçeneği olarak açıklandı. Dava dosyasında sorunun iptal isteminin açıklaması olarak, kitaplarda yer almayan bilginin sorulduğu iddia edildi. “Temel eğitimin 8’inci sınıfında öğrenim gören bir öğrenciden, bir sorunun çözümü için kaynak kitabı dışında, başkaca kaynaklardan bilgi edinmek suretiyle muhakeme yürütmesini beklemek mümkün değildir” denilen açıklamada, kitapta yer almayan bilgileri edinerek çok yönlü muhakeme yapabilme entelektüel yeteneğinin 8’inci sınıf öğrencisinden beklenemeyeceği ifade edildi.


‘SORU ÇOK YANITLI VE HATALI’

Fen ve teknoloji testinin A kitapçığı’ndaki 9’uncu sorunun iptali için ise, üç aile Ankara 14. İdare Mahkemesi’nde dava açtılar. “Keçilere örümcek geni aktarılarak, keçi sütünden ipek elde edilmesi” ile ilgili sorunun iptal gerekçesi “iki doğru cevabının bulunması ve doğru orantılı olarak sorunun hatalı olması” şeklinde belirtildi. Dava açıklamasında şu bilgilere yer verildi:

“İlgili sorunun cevap anahtarında doğru şıkkın b olduğu yazıyor. Ancak müvekkiller bu soruda c şıkkını işaretlediler. Müvekkiller gibi Türkiye’nin birçok şehrinde bulunan, birçok öğrenci de bu soruda c şıkkını işaretledi. Müvekkillerin ilgili soruda c şıkkını işaretlemelerinin sebebi sınava hazırlanırken çalışmış oldukları birçok kitapta ‘Keçinin genlerine örümcek genleri aktarılarak keçi sütünden ipek elde edilmesi ile ilgili çalışmalar genetik mühendisliğinin uygulamalarındandır’ bilgisinin yer alıyor olması.

Müvekkillerin çalıştıkları ders kitaplarının yanı sıra bizzat Milli Eğitim Bakanlığı’nın yayınladığı ‘İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuz Kitabı’nın 42’nci sayfasında da aynı bilgi ve örnek yer alıyor. MEB’in bu kaynağı sıradan bir kaynak niteliğinde değil. Dersi veren tüm öğretmenler bu kılavuzdaki bilgilerle hareket etmek zorunda. Dolayısıyla bu kitap referans nitelikte emredici bir kaynak. Durum böyle olunca bu kitap okulların, dershanelerine ve bu alana yönelik yayın yapan tüm yayınevlerinin mecburi rehber aldığı bir ana kaynak ve burada verilen bilgiler, kılavuz değiştirilmediği sürece tümüyle doğru kabul edilir. MEB 2012 yılında yayımladığı bu kılavuzdan sonra yeni bir Fen Öğretmen Kılavuz Kitabı yayımlamadı.”