THY uçağında nefesler tutuldu

THY uçağında nefesler tutuldu
THY uçağında nefesler tutuldu

Hollanda İçişleri Bakanı Guustje ter Horst (önde, en sağda) önceki gün enkazın başındaydı. Hollandalı yetkililer kokpite girilip pilotların kurtarılmasında zafiyet olduğu iddiasını reddetti. FOTOĞRAF: AFP

Ulaştırma Bakanı: Amsterdam'daki kazayla ilgili ilk bilgiler bugün açıklanıyor

ESKİŞEHİR - İstanbul-Amsterdam seferinde kaza yapan THY uçağıyla ilgili sır perdesi bugün aralanıyor. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, kazayla ilgili ilk bilgilerin bugün açıklanacağını söyledi. Bakan Yıldırım, ‘kazayı bir yana bırakıp parsa toplamaya çalışanlar’ ile ‘onların ekmeğine yağ süren basına’ da çattı.
THY’nin Boeing 737 tipi Tekirdağ uçağı, 25 Şubat günü Schiphol Havaalanı yakınında tarlaya inerek üçe bölündü. Kazada dördü uçuş personeli, beş Türk ve beş ABD’li öldü.
THY Pilotları Derneği (TALPA) kazaya THY’den hemen önce inen Boeing 757’nin yarattığı anormal hava akımının (wake türbülans) yol açmış olabileceğini söyleyerek Hollanda’daki kuleye iki uçağın inişi arasında yeterli süre bırakıp bırakmadığını sordu. Hollandalı yetkililerden 2 dakikalık süre bırakıldığı ve bunun yeterli olduğu yanıtı geldi.    

‘Bir yıl sürer’
Anadolu Üniversitesi Havaalanı Pisti’nin uzatılması için temel atma törenine katılmak üzere Eskişehir’e gelen Bakan Yıldırım’a bu iddialar soruldu.
Yıldırım, “Bütün bunlar değerlendiriliyor uzmanlar tarafından, yarın (bugün)  açıklanacak. Bilgiler bir ipucu verecek. Ancak kaza raporunun tam ortaya çıkması çok daha uzun zaman alacaktır. Kaza hangi nedenle olursa o kazayı destekleyen veya o kazadan alınacak dersleri bundan sonraki yapılacak iyileştirmeleri içeren kapsamlı çalışma belki bir yıl daha sürebilir” dedi. 
Yıldırım, şöyle devam etti: “(Bugün) düzenlenecek basın toplantısında ilk bulguları açıklayacaklar. Başlangıçta ‘motorlar durdu’ falan dendi. Bunlar gerçeği yansıtmıyor. Başka şeyler de söylendi. Bu aşamada söylenecek her şey spekülasyondur. Onun için  sonucu beklemek en doğrusudur. Türk sivil havacılığı çok gelişti. Son beş yıldaki  gelişme dünyayı şaşırtan bir gelişmedir. Dünyada havacılık daralırken Türkiye’de büyüdü ve Avrupa payı yüzde 60’ın üzerine çıktı. Ama bu kazada gördük ki kazayı bir tarafa bırakıp pazardan pay yapmak parsa toplamak isteyenlere de gün doğdu. Maalesef diyorum. Bizim bazı basın yayın organlarımız da bu konuda onların ekmeğine yağ sürdü. Bu da ayrıca not etmek istediğim bir husus.”
THY yönetimi, basında kazanın nedeniyle doğrudan ilintisi olmayan iki önemli konuda eleştirildi. Yolcu yakınları nefesini tutmuş haber beklerken ‘Çok şükür, ölü yok’ açıklaması yapılarak kamuoyu yanıltıldı. Ve uçakta 134 değil, 135 yolcu olduğu ancak kazadan iki gün sonra fark edilebildi. (Radikal, dha, aa, anka)

Avrupa’nın gözü Türk uçaklarının üstünde
Amsterdam’daki kazanın ardından, havacılık dünyasının gözü THY’nin üzerine çevrildi. Kazayla ilgili olarak Avrupa Hava Yolları Birliği, Avrupa Havacılık Güvenlik Ajansı ve Avrupa Sivil Havacılık Örgütü yetkilileriyle görüşen ABHaber, “Türk havayolu şirketleri Avrupa’ya yapacakları uçuşlarda daha sıkı bir denetim altına alınacak” sonucuna vardı.
ABHaber’e konuşan uzmanlar istatistiklere göre Türk şirketlerinin ‘Maalesef Avrupa’nın en fazla kaza yapan şirketleri arasında’ olduğunu hatırlattı. Uzmanlar, ‘kaza hangi sebepten olmuş olursa olsun’, THY kazası sonrası Türk şirketlerinin Avrupa’da daha fazla mercek altına alınacağını belirtti. Uzmanlara göre THY kazasını inceleme heyetine Avrupa Havacılık Güvenlik Ajansı’ndan ilgili birimlerin de dâhil olması, AB’nin sorunu yakından izlediğinin kanıtı. 

1000’i aşkın 757 uçuyor
Tek koridorlu, dar gövdeli Boeing 757’ler 1983 yılında sefere başladı. 1990’larda adları havaalanına yaklaşma sırasında yaşanan bazı kazalara karışınca gözler bu uçakların yarattığı ‘wake türbülans ihtimali’ne çevrildi.
1992 yılında Boeing 757’nin arkasından Montana’daki Logan Havalimanı’na inen bir Cessna Citation çakıldı. İki kişi öldü. 1993’te bir 757’nin arkasından inen İsrail uçağı, Kaliforniya’da çakıldı. Beş kişi öldü. Bir Cessna, bir MD 88 ve bir Boeing 737’nin karıştığı kazalarda da 757 faktörünün varlığından söz edildi. Bunun üzerine güvenlik önlemleri sıkılaştırıldı. 1993’te 757’lerin ardından inecek uçakların pilotlarının uyarılmasına karar verildi. FAA, 1994’te inişe geçen 757’lerin ardındaki daha küçük uçakların en az 4 mil uzakta bulunmasına karar verdi.  23 yıl sonunda 2005’te 757’lerin üretimi durduruldu. 23 yılda 1050 adet 757 üretildi. 1030’u halen seferde. 

‘Karakutu çözüldü’
Karakutu kayıtlarının deşifre işlemleri Paris’te yapıldı. Hurriyetim.com.tr.’nin haberine göre dün bu kayıtlar ve ön rapor Hollandalı yetkililere teslim edildi; Tekirdağ uçağının kaza yapmadan önceki seferine katılan THY pilotları da Amsterdam’a çağrıldı.
Uluslararası havacılık kuralları gereği, kaza soruşturmasını Hollanda Sivil Havacılığı yürütüyor. Kaza araştırma ekibinde Türk Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nden üç gözlemci, ayrıca uçağın imalatçısı Boeing, motorun imalatçısı CFMI ve Amerikan Ulaştırma Emniyet Dairesi’nden  uzmanlar da bulunuyor.