Türk işçilerin uçağı düşürüldü mü?

Irak'ın Balad kentinde düşerek 28'i Türk işçi 34 kişinin yaşamını yitirmesine yol açan Moldova'nın Aeriantur-M Havayolları'na ait Antonov tipi kargo uçağının düşürülmüş olduğu ihtimali gündeme geldi.
Haber: HİLAL KÖYLÜ / Arşivi

ANKARA - Irak'ın Balad kentinde düşerek 28'i Türk işçi 34 kişinin yaşamını yitirmesine yol açan Moldova'nın Aeriantur-M Havayolları'na ait Antonov tipi kargo uçağının düşürülmüş olduğu ihtimali gündeme geldi. Bölgeye giden Türk kaza-kırım ekibi, ABD'nin "Bölgede araştırma hakkı sadece Irak'ın" tepkisi üzerine geri döndü.
ABD'nin Ankara Büyükelçiliği'nin sözcüsü Kathryn Schalow, uluslararası havacılık kuralları gereğince yasal soruşturma yapma yetkisinin uçağın düştüğü topraklara sahip olan Irak'ta olduğunu belirtirken, "Yine de bu soruşturmaya hem ABD hem de Türk otoriteleri destek veriyor" dedi. Bu açıklamanın Ankara'yı tatmin etmediği Dışişleri ve Ulaştırma bakanlıklarında yapılan değerlendirmelerle ortaya çıktı. Çünkü, uçak kazasıyla ilgili iki bakanlığa ulaşan bilgiler, "Uçak düştü mü, yoksa düşürüldü mü" şüphesini ortaya koyuyor. Dışişleri yetkilileri "Bağdat, uçağın düştüğünü zamanında doğrulamadı ve saatler sonrasında Türkiye'nin baskısıyla bu doğrulamayı yaptı" derken, Türk Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü; kontrol pilot Mehmet Sevdim ile mühendisler Mehmet Emin Akçetin ve Özcan Başoğlu'ndan oluşan araştırma ekibinin, ABD'nin "Sizin burda işiniz yok" baskısıyla geri dönmesi şüpheleri artırdı.
Ulaştırma Bakanlığı, uçağın inişinin gecikmesi üzerine harekete geçen Ankara Esenboğa Havaalanı'ndaki Yol Bilgi Merkezi ile Bağdat Yol Bilgi Merkezi arasındaki gerçekleşen konuşmayı Dışişleri Bakanlığı'na gönderdi. Kayıtlara göre, Ankara uçağın inişinin neden geciktiğini sorunca Bağdat'tan "Uçağın bizimle teması yok" yanıtı alıyor. Ankara, "Uçak indi mi, inmedi mi" diye ısrar edince, bu kez "Bilgi yok.
Uçağı kiralayan şirketle temas kurun" diyor.
Ulaştırma Bakanlığı'nın görüşlerine başvurduğu havacılık uzmanları şu bilgiyi veriyor: "Uçağın 'acil' sinyali vermiş olması gerekir. Böylece havaalanına daha rahat ve hızlı inebilir. Ancak uçak bunu yapamamış. Belki de her şeyden habersiz, düşürüldü."
Öte yandan, olayda hayatını kaybeden 33 kişiden Adana'ya 32'sinin cenazesinin gönderildiği, bir ceset torbası içinde de değişik kişilere ait olabileceği sanılan ceset parçaları gönderildiği ortaya çıktı.