Türkler eşleriyle alışverişe çıkıyor

Visa'nın kartla alışverişte tercih edilen en uygun zaman ve mekân araştırmasına göre, Türkler kasa kuyruğu sevmiyor, gıda ve giyim alışverişi için en az perşembe günleri, sabah saatlerini tercih ediyor


İSTANBUL - Visa Europe tarafından tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarını belirlemek amacıyla düzenlenen araştırmanın sonuçları açıklandı. Türkiye, Polonya, Yunanistan ve İngiltere’de yapılan araştırma, 18-65+ yaş arası tüketicilerin gıda ve giyim alışverişi alışkanlıklarına odaklanıyor.
Tüketicilerin alışveriş için tercih ettiği en uygun gün, zaman ve mekânla kart kullanım alışkanlıklarına yer veren araştırmaya göre; Türkler alışveriş için en çok pazar öğleden sonralarını tercih ediyor. Araştırma sonuçlarında, ‘Kalabalıktan hoşlanmıyor ve kasa kuyruğu beklemek istemiyorsanız Türkiye’de alışveriş için en uygun zaman perşembe sabahı’ olarak belirtiliyor.

Naktin oranı yüzde 60
Diğer çarpıcı sonuçlar şöyle: “Türkler eşleriyle, Yunanlı ve İngilizler ise yalnız alışveriş yapmayı seviyor, Türkler kuyrukta beklemeyi sevmiyor, Türk tüketiciler gıda alışverişini haftada bir kez yapıyor, Türkiye’de alışverişte nakit kullanım oranı yüzde 60.”
Araştırmayla ilgili değerlendirmede bulunan Visa Europe Bölge Genel Müdürü Berna Ülman, “Farklı özellikleri olan kart seçeneklerimizle, alışveriş sırasında kart kullanımının tüketicilere sağlayacağı rahatlığı ve faydaları her zaman vurguluyoruz. Bu araştırmayı yaparken de, tüketicilere en iyi alışveriş zamanını seçmeleri konusunda ipuçları vermeyi hedefledik” dedi.
Araştırmaya katılan Türk tüketiciler, cadde üzerindeki mağazalardan yapılan gıda ve giyim alışverişi için en az perşembe günleri, sabah saatlerini tercih ediyor. Bu da, perşembe sabahlarının, alışverişin sorunsuz ve engelsiz yapılabilmesi için en ideal zamanlama olduğunu ortaya koyuyor. Türk tüketiciler gıda ve giyim alışverişleri için pazar öğleden sonralarının en müsait oldukları zaman dilimi olduğunu belirtirken, İngilizler öğle tatillerini, Polonyalı ve Yunan tüketiciler ise akşam saatlerini alışveriş için değerlendiriyor.
Araştırma sonuçları Türk tüketicilerin günlerini planlamayı sevdiklerini ve günlük programlarına çok sadık olduklarını ortaya koyuyor. Türk erkekleri kadınlara göre daha planlı yaşıyor. Erkeklerin yüzde 69’u günlük planlarına sadık kalarak alışveriş yapmayı tercih ederken, kadınların yüzde 57’si bu şekilde davranıyor. Öte yandan, tüketicilere göre alışveriş esnasında en rahatsız edici durum kuyrukta beklemek. 18-24 yaş arası tüketicilerin yüzde 30’undan fazlası alışveriş yaparken kuyrukta bekleyerek zaman kaybetmek istemiyor.

Haftada bir gıda için
Türk, İngiliz ve Yunan tüketiciler haftada bir kez, Polonyalı tüketiciler ise günlük olarak gıda alışverişi gerçekleştiriyor. Giyim ile ilgili alışveriş verileri değerlendirildiğinde, Türk tüketiciler üç ayda bir defadan da az, İngiliz, Polonyalı ve Yunan tüketiciler ise ayda bir kez giysi alışverişi yaptıklarını belirtiyor. Türk tüketicilerin yaklaşık 1/3’ü (yüzde 32) alışverişlerinde kart kullanımını tercih ediyor. Araştırma, erkeklerin kadınlara oranla kredi kartlarını daha sık kullandıklarını ortaya koyuyor.
Kadınların yüzde 29’u kredi kartı kullanırken bu oran erkeklerde yüzde 33’a çıkıyor. Tüketicilerin yüzde 60’ı halen en güvenilir ödeme aracının nakit olduğunu düşünüyor. Araştırma verileri nakit ödemenin İngiltere’de ‘nesli tükenen’ bir trend olduğuna da işaret ediyor.
Araştırmaya katılanların yüzde 60’ı, Türklerin tam aksine, kart ile ödeme yapmayı tercih ederken, sadece yüzde 33’u alışverişlerinde nakit kullanıyor.

Visa Europe hakkında
4600 üye Avrupa bankasının sahibi olan Visa Europe, Temmuz 2004 yılında kuruldu. Ekim 2007’de Visa Inc.’ten bağımsız hale gelerek Avrupa’da tek lisans sahibi oldu. Visa markalı 360 milyonun üzerinde banka kartı, kredi kartı ve ticari kartın bulunduğu Avrupa’da, haziran 2008 itibarıyla bu kartlarla bir yılda yapılan alışveriş ve nakit çekimi 1.3 trilyon avro tutarında. Visa kartlarıyla yapılan tüketici harcamalarının oranı ise yüzde11,4. Visa Europe altında faaliyet gösteren Visa Türkiye, Avrupa’nın en büyük ikinci pazarını oluşturuyor.
Yeni teknolojiler ve ödeme sistemlerindeki temassız kart uygulamalarıyla sektöre öncülük eden Visa Türkiye, 23 üye bankasıyla faaliyet gösteriyor. Türkiye’de aralık ayı sonu itibarıyla 24.3 milyon kredi kartı, 32.6 milyonu banka kartı olmak üzere toplam 56.9 milyon Visa markalı kart ve 1 milyon 633 bin satış terminali bulunuyor.
Türkiye’deki tüketici harcamalarındaki payı yüzde 13 olan Visa’nın, bir yılda Visa ile yapılan alışveriş ve nakit çekimi işlemlerinin toplamı 184 milyar TL.

Yunan erkeği daha bağımsız
Türkler alışveriş konusunda eşlerinin fikirlerini oldukça önemsiyor. Eşleriyle birlikte alışveriş yapmayı tercih eden erkeklerin oranı yüzde 40, kadınların ise yüzde 34’ü buluyor. Polonyalı erkeklerin yüzde 53’ü eşleriyle, kadınların ise yüzde 38’i yalnız alışveriş yapmayı tercih ediyor. Diğer yandan Yunan tüketicilerin alışveriş konusunda oldukça bağımsız oldukları görülüyor. Erkeklerin yüzde 44’u kadınların ise yüzde 51’i yalnız alışveriş yapmaktan daha çok zevk aldığını belirtiyor. İngiliz erkekleri, alışveriş söz konusu olduğunda tembellik eğilimleri gösteriyor ve tüm alışverişi eşlerine bırakıyorlar. İngiliz erkeklerinin yüzde 9’u alışveriş yapmayı sevmiyor. İngiltere’deki kadınların yüzde 22’si hemcinsleriyle alışveriş yapmayı tercih ederken, sadece yüzde 1’i erkeklerle alışverişe çıkıyor.