Ulla'dan vahimi var

Çevre Bakanı Pepe, İskenderun'da batan Ulla'nın, tehlikenin görünen kısmı olduğunu söyledi. Pepe, "Atık mafyasının hedefi Türkiye, önlem şart" dedi.

ANKARA - Çevre Bakanı Osman Pepe, toksik yük taşıyan İspanyol gemisi MV Ulla'nın sonunda batana dek İskenderun'da bekletilmesi konusunda adres gösterdi: Denizcilik Müsteşarlığı.
Kendi bakanlığında da var olan hantal bürokrasiden söz eden Pepe, 4.5 yıllık süreci belgeleriyle anlattı. Buna göre 2003'te İspanya
ile yükün başka bir gemiyle gönderilmesi için mutabakata varıldı. Ancak iki hata bunu engelledi.
Hâkime karides ikramı!

  • İlk hata, nakil organizasyonu için 14 Mart 2003'te yapılan toplantı oldu. Denizcilik Müsteşarlığı, ilgili kurumların bilgisi dışında Ulla'nın acentası Mavi Denizcilik şirketinin temsilcisini de toplantıya davet etti. Yükün nakledileceğini burada öğrenen Mavi Denizcilik hemen yüke haciz koydurdu.
  • İkinci hata da 19 Ağustos 2004'te İskenderun 3. İcra Müdürlüğü'nün haczin kaldırılması kararını durdurma isteği oldu. Çünkü Türkiye ile İspanya 16 Ağustos'ta anlaşarak yükü İspanya'ya nakletme kararı almış ve işlemleri başlatmıştı. Nakli yapacak ekipler bile belirlenmişti. Pepe haciz konusundaki kararını eleştirdiği İskenderun 3. İcra Müdürlüğü hâkimi için "Mahkeme hâkimine karides ikram etmek gerek" dedi.
    Ulla için Çevre ve Orman Bakanlığı'nın suçlandığını anımsatan Pepe, Çevre Kanunu'na göre, Ulla'yı kaldırma, içindeki atığı gönderme ve taşıma görevinin bakanlığına verilmediğini ifade ederek, "Burada asıl sorumluluk Denizcilik Müsteşarlığı'ndadır" dedi.
    Pepe, MV Ulla'yla ilgili bilgi verirken önemli itiraflarda da bulundu. MV Ulla için 'buzdağının görünen kısmı' diyen Pepe, Türkiye'nin atık mafyasının hedefi olduğunu açıkladı. Bakan, "Türkiye'nin de aralarında bulunduğu gelişmekte olan ülkeler, uluslararası atık mafyasının saldırılarına maruz. Türkiye'deki paravan şirketleriyle atıkların Türkiye'ye sokulmasını temin ediyorlar. Ulusal ve uluslararası hukukun boşluklarından faydalanıyorlar. Gizlice varilleri denize atmak, zehirli atığı özel yöntemlerle karaya vurmayacak şekilde deniz dibine sabitlemek yolunu seçiyorlar. Ulla gemisinin zehirli yükle batması, geminin malını taşıdığı şirketlerin Türkiye'deki üçüncü vakası" dedi.
    Pepe, "Arıtmadaki yetersizlik nedeniyle her gün yüzlerce Ulla denize dökülüyor. Dericiler, kaplamacılar, boyacılar, santrallar, atık olarak Ulla'daki krom 6'yı içeren atıklar üretiyorlar" diye konuştu.