Üniversitede gördükleri ders hayatlarını değiştirdi

Her şey Sabancı Üniversitesi'nin 1999 yılında 'Toplumsal Duyarlılık Projeleri'ni zorunlu ders olarak programına koymasıyla başladı.
Haber: UMAY AKTAŞ SALMAN / Arşivi

İSTANBUL - Her şey Sabancı Üniversitesi'nin 1999 yılında 'Toplumsal Duyarlılık Projeleri'ni zorunlu ders olarak programına koymasıyla başladı. Öğrenciler önce toplum sorunları için kafa yordu, çözümler üretmeye çalıştı, sonra toplum için üretmek bağımlılık yarattı.
Engelliler, çocuklar, yaşlılar için projeler üretildi, insan hakları, çevre, cinsellik konularında fikirler hayata geçirildi. Öğrenciler dokuz yılda 500 projeye imza attı. Gençlerden bazıları mezun olduktan sonra projelerle bağını koparmadı, profesyonel olarak çalışmaya başladı.
Bunlardan biri üç yıldır Helsinki Yurttaşlar Derneği'nde çalışan Didem Ermiş. Sabancı Üniversitesi Kültürel Çalışmalar bölümünden 2004'te mezun olduktan sonra hemen işe başlayan Ermiş, üniversitedeyken de Helsinki Yurttaşlar Derneği'yle ortak projeler üretti.
Akademik kariyerden vazgeçti
Şu an dernekte proje koordinatörlüğü görevini yapan Didem Ermiş, Toplumsal Duyarlılık Projesi dersini aldıktan sonra hayatında yaşadığı değişimi şöyle anlattı: "Birinci sınıfta dersi aldığımda insan haklarıyla ilgili çalışmak istedim. Helsinki Yurttaşlar Derneği'ne gidip gelmeye başladım. İlk başlarda ufak tefek işler yaptım. Üçüncü sınıfta projelerde çalışmaya başladım. Son sınıfta akademik kariyer yapmayı planlıyordum. Ama bunu istemediğimi anladım. Bu dersi almaya başladığımda bazı şeyler hakkında pek fikrim yoktu. Benim için büyük değişiklik olmuştu, dersi almam. Şu anda sivil toplum kuruluşları herkesin hayatının bir parçasıymış gibi geliyor."
Kerem Çiftçioğlu da 2004 yılında Toplumsal ve Siyasal Bilimler bölümünden mezun oldu. O da şu an Helsinki Yurttaşlar Derneği'nin işkencenin stratejik olarak haritalanmasıyla ilgili bir projesinde çalışıyor. Kendi deyişiyle sivil toplum kuruluşlarıyla olan dirsek teması hiçbir zaman kesilmeyecek. Çiftçioğlu, "İlk yıldan sonra toplumsal duyarlılık projelerine katılmadım. Sonra dördüncü sınıfta yeniden projelerde çalışmaya başladım. Bu süre zarfında bir şey yapmamanın pişmalığını yaşadım. Bu alanda iş aramaya devam edeceğim" dedi.
Toplumsal ve Siyasal Bilimler mezunu bir diğer öğrenci Aybars Görgülü'yse Türkiye Ekonomik ve Sosyal Etüdler Vakfı'nda. Engelli çocuklar için projeler yapan Görgülü, dersin kendisine çok şey kattığını söyledi. Ceren Yartan da toplumsal duyarlılık projelerinden kopamadı. 2006'da mezun olduktan sonra Anadolu Kültür Derneği'nde çalışmaya başlayan Yartan, özel nedenlerle işten ayrıldı. Ama Yartan kesinlikle sivil toplum alanında çalışmak istiyor.