Uzmanlar uyarmıştı

Hızlandırılmış tren seferleri konusunda bilimadamları uyarılarda bulunmuş, altyapının yetersiz olduğunu belirtmişti.

Hızlandırılmış trenin mevcut altyapıyı kullandığı, bunun da yetersiz olduğu yolunda eleştirilerin artması üzerine TCDD bir süre önce demiryolunda teknik inceleme başlatma kararı almıştı.
İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Haluk Gerçek, kazadan sonra yaptığı açıklamada, "Yüksek hız yapılıyorsa dinamik etkiler çok fazla artacağı için yolun geometrisi ve yapısı bozulur. Normal trenler geçtiği zaman da yoldan çıkabilir. Yüksek hız yapmasa da normal tren raydan çıkabilir. Kaza yerinde inceleme yapmadan nedeniyle ilgili yorum yapmak mümkün değil" dedi.

'Yoldan çıkar'
Yıldız Teknik Üniversitesi Ulaştırma Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Aydın Erel de hızlı tren sefere başladığında yaptığı açıklamada güvenli olmadığı için bu trene binmeyeceğini kaydederek, "Mevcut vagon ve raylarda yapılan iyileştirme yeterli değil. Şu anda hızlı trenin çalıştırılması bu demiryolu için uygun değil. Birinci sebebi demiryollarını kısa sürede bozacaktır ve çok yüksek maliyet oluşturacaktır" demişti. Prof. Dr. Erel, "Bundan daha da büyük risk İstanbul-Ankara arasını beş saate geçebilmek için saatte yaklaşık 160 kilometre hıza ulaşan trenin kaza yapma olasılığı yüksek. Trenin oluşturacağı titreşimler ve yola ilettiği kuvvet bir süre sonra taşıtın yoldan çıkmasına yol açabilir. Güvenliği konusunda kaygılarım var, kaza riskleri taşımaktadır" diye konuşmuştu.

'Seferleri durdurun'
Prof. Dr. Erel, Dünya Ulaştırma Araştırma Konferansı'nda sunduğu tebliğde, seferlerinin altyapı ve modern araçlar olmadan yapılmasının büyük hata olduğunu belirterek seferlerin durdurulmasını istemişti. Eleştirilerini Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'a da ileten Prof. Dr. Erel, hızlı trenin bu haliyle hem işletmeye ek maliyet getireceği, hem de kaza olasılığını artıracağını söylemişti. Hızlı tren seferlerinin ara durak sayılarının azaltılması, makasların iyileştirilmesi, doğru yol kesimlerinde makinistlere en yüksek hızla seyir izni verilmesi, trenlerin seyri sırasında seferdeki tüm diğer trenlerin bekletilmesi gibi düzenlemelerle geçirildiğini belirten Prof. Dr. Erel şunları söylemişti: "Mevcut altyapıda hiçbir iyileştirme yapılmadan hız artırılırsa, alt ve üstyapıdaki hasarlar ve yol bozuklukları, uygulanan hızları ile orantılı olarak artar, taşıtlar hasarlanır ve taşıtları yol üzerinde tutmak zorlaşır. Üstyapı elemanları olan raylar, traversler, bağlantı elemanları zaman zaman yenilense de bunların özellikleri ve yolun imalat kalitesi yüksek hızlara uygun değil. Demiryollarımızda kaynaklı uzun rayların gerekli teknik bilgi kullanılmadan uygulanması, yaz aylarında yolun eğrilmesi sonucu raydan çıkma olaylarına ve kış aylarındaki ray kırılmalarına davetiye çıkarmaktadır."

TCDD savunmuştu
TCDD yaptığı açıklamada Ankara-Haydarpaşa arasında altyapı iyileştirilirken lokomotiflerin hızlarının teknik müdahaleyle artırıldığını bildirmişti. Aynı açıklamada üstyapı malzemelerinin 160 kilometre hıza uygun olduğu, demiryolunun yaz ve kış şartlarına uygun hale getirilmesi için ilave önlemlerin alındığı, kullanılan vagonların da 180 kilometre hıza bile çok elverişli olduğu savunulmuştu.