Vejetaryenin diyeti sağlıklı

Vejetaryen diyetinin temelinde, Asya'daki
'ineklerin korunması' uygulaması yatıyor.

ANKARA - Vejetaryen diyetinin temelinde, Asya'daki 'ineklerin korunması' uygulaması yatıyor. Vejetaryenler, kalp hastalığına yüzde 30, kansere yüzde 40 daha az yakalanıyor.
Prof. Dr. Ayşe Baysal, Doç. Dr. Sevil Başoğlu ve Dr. Efsun Karabudak'ın Özgür Yayınları'ndan çıkan 'Vejetaryen Yemekleri'
isimli kitabında, vejetaryenliğin ilginç yönleri şöyle anlatılıyor: İsa öncesi dönemde, Hindistan'da, inekler dini yasalarla korunuyordu. Bunun temelinde, uzun süre yaşayan bir ineğin, yumurtlayan tavukta olduğu gibi sürekli süt ürettiği ve insanı doyurduğu, etinin ise kısa süreli doygunluk sağladığı yatıyor.
Buda'nın et yasağı
Orta Asya kökenli yöneticilerin sürekli et yemek istemeleri, sütüyle insanların beslenmesine katkıda bulunan hayvanların gittikçe azalmasına yol açıyor, bu nedenle Buda, hayvanların öldürülmesine karşı çıkarak toplumu uyarıyor, Jainizm dininin önderi Mahavira da öldürülmüş hayvan etini tümüyle yasaklıyor.
İneklerin korunması, Budizm ve Jainizmin temelinde yer alan 'tüm canlıların kutsallığı' inancıyla bütünleşerek vejetaryenizmin yayılmasına neden oluyor.
Diyet programı
Kitapta, vejetaryen diyetinin temel ilkeleri şöyle sıralanıyor:

  • Günlük beslenmede besleyici değeri düşük şekerli yiyecek ve içecekler ile mayonez, cips gibi yiyecekler asgaride tutulmalı.
  • Et yerini alabilecek kuru baklagillerden yeterince alınmalı. Temel öğünlerde esas yemek olarak kuru baklagil veya yumurtalı bir yemek bulunmalı.
  • Beyazlatılmış tahılların yerine saflaştırılmamış tahıl ürünleri tercih edilmeli.
  • Her öğünde C vitamini yönünden zengin, taze sebze ve meyve bulundurulmalı.
  • Bol su ve şekersiz diğer içecekler içilmeli. Çay ve kahve yemekten bir saat sonra içilmeli.
  • Hiçbir hayvansal besini yemek istemeyenler, süt ve yoğurt yerine soya sütü; peynir ve yumurta yerine soya sütünden yapılmış yiyecekleri tüketebilir.


    • ETİKETLER:

      Hindistan

      ,

      Ankara