Yılda 750 can kurtuldu

Yollarda kaza riskinin yüksek olduğu 'kara noktalar'ın iyileştirilmesi çalışmaları, yılda 700'ü aşkın yaşamı kurtardı. 1997 yılından bu yana yeniden düzenlenerek iyileştirilen 372 kara nokta için 91 trilyon lira harcandı.
Haber: ULAŞ YILDIZ / Arşivi

İSTANBUL - Yollarda kaza riskinin yüksek olduğu 'kara noktalar'ın iyileştirilmesi çalışmaları, yılda 700'ü aşkın yaşamı kurtardı. 1997 yılından bu yana yeniden düzenlenerek iyileştirilen 372 kara nokta için 91 trilyon lira harcandı.
Son yıllarda karayollarında seyahatin artması ve özellikle de taşıtların gücü ve hızının yükselmesi kazalarda da artışa yol açtı. Ağır trafik cezaları ve önlemlerle, ölüm rakamlarında düşüş sağlandı. Özellikle 'belirli bir nedenden dolayı, belirli bir kaza türünün yoğunlaştığı ve belirli bir kritik değeri aştığı' yerler olan 'kara noktalar' konusunda harekete geçildi. Buraların düzenlenmesi için 1997 yılında Dünya Bankası finansmanı ile yürütülen 'Karayolu İyileştirmesi ve Trafik Güvenliği' (KİTGİ) projesi kapsamında 'Kaza Kara Nokta İyileştirme Çalışmaları'na başlandı.
İlk etapta, 1997'den 2002 yılı sonuna kadar, 417 olan kara nokta sayısı 100'e düşürüldü. İyileştirilen 317 kara noktanın maliyeti 42 milyon 135 bin dolar (yaklaşık 63 trilyon) olurken, paranın yüzde 63'ü Dünya Bankası kredisiyle karşılandı. 2003'te de 55 kara nokta ve altı hemzemin geçit iyileştirildi. Çalışmalar için bugüne kadar toplam 91 trilyon lira harcandı.
İyileştirme yapılan kara noktalar üç yıl boyunca gözlem altında tutulunca, kaza ve ölüm sayılarında bariz düşüş olduğunu gösteren istatistikler ortaya çıktı:

  • 1997'de iyileştirilen 79 kara noktada, 1996'da 242 kişi ölmüştü. 1998, 1999 ve 2000'de meydana gelen kazalardaki üç yıllık toplam bilanço 107 ölü oldu.
  • 1998'de, bir yıl önce 83 kişinin öldüğü 29 noktada iyileştirme yapıldı. Takip eden üç yılda sadece 13 kişi kazalara kurban gitti.
  • 1999'da iyileştirilen altı noktada bir önceki yıl 15 olan ölü sayısı, sonraki üç yılda ikiye düştü.
  • 2000'de iyileştirilmesi yapılan 20 nokta, geçmişte 434 kişinin ölümüne yol açmıştı. İyileştirmeyi takip eden 2001, 2002 ve 2003'te kurban sayısı 11 oldu. Dört yılda elden geçirilen 134 noktada, iyileştirmeden bir önceki yıllardaki toplam ölüm sayısı 774 olarak kayıtlara geçti. İyileştirmeden sonraki yıllık ortalama ölüm ise 11 olarak hesaplandı. Bu veriler ışığında yapılan hesaplama bu çalışmaların yılda yaklaşık 750 kişinin yaşamının kurtarıldığını gösteriyor.
    Bunlara ek olarak, 2001 yılında 130 ölümlü 945 kazanın olduğu 108 noktadaki çalışmalar sonunda, 2002 yılında meydana gelen ölüm sayısı dokuza indi.
    2002 yılında 75 kara noktada düzenleme çalışmaları yapılırken, 2003 yılında tamamı devlet kasasından çıkan 8 milyon 865 dolar (13 trilyon lira) ile 55 kara noktada iyileştirme, altı hemzemin geçitte de otomatik bariyer yapıldı. 2002 yılı ve 2003 yılı istatistikleri henüz kayda geçmedi. Ancak bir yandan iyileştirme çalışmaları yapılırken, trafik kazası istatistikleri karayollarında oluşan yeni kara noktaları ortaya çıkarmaya devam etti. Halen 47 kara nokta iyileştirme çalışmalarını bekliyor. Bunun için de 15 trilyon lira ayrıldı.