Zarara açılan tünel

Altı yıldır bitmeyen İstanbul Metrosu'nun Taksim-Yenikapı hattında her şey baştan yapılacak. Büyükşehir Belediye Başkanı Topbaş, Koruma Kurulu'na uygun biçimde Haliç üstünden Unkapanı Köprüsü geçişini kabul etti. Şimdi yeni tüneller kazılacak.
Topbaş, Unkapanı Köprüsü'nü yenileyecek projeyi kendisi hazırlayacak. Koruma Kurulu istememesine rağmen, Haliç'te yeni köprü öngörülerek 50 milyon dolar masrafla açılan 8 kilometrelik tünelin büyük bölümü 'gereksiz yatırım' haline gelecek.
Haber: SELİM EFE ERDEM / Arşivi

İSTANBUL - Metronun ikinci aşaması olan sekiz kilometrelik Taksim-Yenikapı güzergâhında her şey sil baştan yapılacak. 'Haliç geçişi' sorunu nedeniyle dört yıldır çözüm bekleyen metro, Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın, Koruma Kurulu kararına uygun olarak Unkapanı Köprüsü geçişini kabul etmesiyle, yeni güzergâh ve tünelle yoluna devam edecek. Çalışmaların büyük kısmı biten tünel için bugüne kadar 50 milyon dolar (yaklaşık 73 trilyon lira) harcandı.
1985-1988 yılları arasında fizibilite çalışmaları yapılan İstanbul Metrosu, trafiğin en yoğun olduğu Topkapı-Yenikapı-Taksim-4. Levent arasında, 16 km. uzunluğunda ve 13 istasyon olarak öngörüldü. 1997'de hazırlanan Ulaşım Ana Planı'nda metroya yapılan hızlı tramvay eklemeleriyle raylı sistem projesi, Esenler'den Sarıyer'e kadar uzatıldı.
1992'de temeli atılan 8.5 km. uzunluğundaki Taksim-4. Levent hattı, 600 milyon dolar harcanarak 2000'de hizmete girdi. Ancak sekiz kilometre uzunluğundaki Taksim-Yenikapı hattında sorun olan Haliç geçişi çözülemedi.
900 metrelik yeni köprü
1998'de inşasına başlanan bu güzergâh, 400 milyon dolar harcanarak 30 ayda tamamlanacaktı. Yeni güzergâhta metro, Yenikapı'dan tünelle Şehzadebaşı İstasyonu'na, oradan da 800 metrelik tünel ve viyadükle Unkapanı İstasyonu'na ulaşacaktı. Galata ve Unkapı köprüleri arasında yapılacak 900 metrelik yeni bir köprüyle Haliç geçilecek, tünelle Şişhane'den Taksim'e bağlanacaktı.
Belediye, 15.12.1998'de metro projesini Koruma Kurulu'na sundu. 24.02.1999'da 'Güzergâhın genelde uygun' olduğunu ancak simülasyon incelemesinden sonra karar vereceğini belirten kurul, daha sonra 'metronun Haliç geçişinin, motorlu araç geçişiyle aynı köprüde birleştirilerek batıya kaydırılması ve verilen izinler dışında hiçbir çalışma yapılmamasını' istedi. Kurul, yeni köprü kurulması yerine, Unkapanı Köprüsü'nün kullanılmasını kararlaştırdı.
Böylece, daha önce başlayan ve kaba inşaatı biten sekiz km.'lik tünellerin büyük kısmı güzergâh dışında kaldı. Kurul, Unkapanı Köprüsü, belediye ise yeni bir köprüde ısrar edince çalışmalar durdu.
Her şey sil baştan
Yeni Başkan Topbaş, kurulun kararına uyarak, güzergâhın Unkapanı Köprüsü'nden geçmesini kabul etti. Böylece güzergâhın tamamlanma şansı doğdu. Ancak, bu gelişme projede her şeyin yeniden yapılmasına da yol açtı. Unkapanı ve Galata köprüleri arasında yapılacak yeni bir köprüye göre projelendirilen Taksim-Yenikapı hattında, bugüne kadar 50 milyon dolar harcanarak sekiz km.'lik tünel açıldı. Bu tünellerin büyük bölümü, Unkapanı Köprüsü'nün kullanılacağı yeni Taksim-Yenikapı metro güzergâhının dışında kalacak.
Kurulonayıolmadığıiçin 2001'den beri bu güzergahta inşaat durmuştu. Bu, üç yıllık inşaat süresi de eklendiğinde İstanbul'un altı yılının trafik çilesinde boşa gittiği anlamına geliyor.