Zihinlerindeki engeli yıktılar

Hepsi birer usta oldu

Zihinsel Engelli Çocukları Koruma ve Geliştirme Vakfı 15 çocuğun kaderini değiştirdi. Aldıkları eğitimle dolaptan kütüphaneye her türlü ahşap mobilyayı yapabilen çocuklar değme ustalara taş çıkarıyor.
Haber: BEHZAT MİSER / Arşivi

ANKARA - Zihinsel Engelli Çocukları Koruma ve Geliştirme Vakfı'nın mesleki eğitim ve rehabilitasyon programı kapsamında marangozluk eğitimi verilen engelli çocuklar değme ustalara taş çıkarıyor. Eğitmenlerinin "Mobilya sektörünün merkezi Siteler'de rahatlıkla çalışabilirler" dediği 15 zihinsel engelli çocuk mutfak dolabından kütüphaneye, kâğıt havluluktan abaküse kadar her türlü ahşap mobilyayı yapabiliyor.
Vakfın Gölbaşı'ndaki merkezinde zihinsel engelli öğrencilere öncelikle gündelik yaşamda kullanabilecekleri bilgi ve beceriler kazandırılıyor. Bu temel bilgileri kazanan öğrenciler artık tuvalete tek başına gidiyor, yemeğini kendisi yiyor. Ardından çeşitli el becerileriyle donatılan öğrenciler, kişisel yetenek ve kişiliklerine göre yönlendiriliyor.
İlk ders tahtaları ekleme
Ağaç işleri atölyesinde ilk öğretilen, tahtaların birbirine eklenmesi. İkinci aşama tahta kesimi. Bu aşamada öğrenciler, ahşap malzemesiyle belli bir modele göre üretim yapabilir düzeye getiriliyor. Ardından da makine kullanma ve oyma işlemine geçiliyor. Bilgi ve beceri kazandırmanın yanında, çocuğun kişiliğinin gelişmesi, iş yapabilme alışkanlığının kazandırılması da eğitimin bir parçası.
Vakfın Okullar Genel Müdürü uzman psikolog Tomris Miser, öğrencilerinin tüketen değil üreten bireyler olması için çalıştıklarını söyleyerek, belirli aşamaları kat eden öğrencilerin mesleki eğitime alındığını belirtti. Şu anda 15 öğrencinin usta eğitmenlerin yanında marangozluk eğitimi aldığını belirten Miser, "İçlerinde öyle öğrenciler var ki, onlar mobilya üretiminin merkezi olarak bilinen Siteler'de çalışmaya aday" dedi.
Performansa dayalı seçim
Galoş üretimine yönelik eğitim de verdiklerini belirten Miser, atölyelerdeki işleyişi şöyle anlattı: "Çocuklar performansları ve bireysel farklılıkları dikkate alınarak seçiliyor. İş eğitiminde kullanılacak araç-gereci tanımada açık anlatım yöntemi kullanılıyor. Açık anlatım yöntemi hem düzenli bir programı hem de araçların kullanımında sistematik olmayı gerektiriyor. Buradaki çocuklara ilk önce ahşap malzemesini tanıma ve onu işleyebilme becerisi kazandırılıyor."
Marangoz atölyesinde çalışan çocuklar, okul masraflarının bir kısmını kendi karşılıyor. Maaş da alan çocuklar, bu sayede okul servisi veya eğitim masraflarını karşılayarak ailelerine olan yüklerini azaltıyor.
Sınavdan şikâyetçiler
Türkiye İş Kurumu'nun (İŞKUR) engelli kontenjanı için her yıl düzenlediği sınıvlarda zihinsel engellileri düşünmemesi, vakıf yetkililerinin başlıca şikâyet konusunu oluşturuyor. Devletin her yıl yaptığı özürlü sınavında, zihinsel engellilerin bedensel engelli engellilerle bir tutulduğunu söyleyen vakıf yöneticileri, "Zihinsel engelliler lise düzeyindeki sorulara yanıt vermekte zorlanıyor. Onlar için ayrı bir sınav yapılmalı. Dünyada yüzde 9 olan engelli oranı Türkiye'de yüzde 13 civarında ve zihinsel engelliler bunun yarısını oluşturuyor" diye konuştu.