Ziyafet sofrasında tuzağa düşmeyin!

Havalar güzel olacak, neşeniz de güzel olsun

Yılbaşında Türkiye'nin büyük bölümünde yağış yok. Büyük kentlerde ulaşım ve güvenlik önlemleri alındı. Uzmanlar uyarıyor: "Yılbaşı sofralarındaki ağır yemekler, sağlık sorunları yaratabilir. Ete ve alkole dikkat." Prof. Erkan Işığıçok: "Piyangoda en büyük şans çeyrek bilette."

ANKARA - Yılbaşı sofralarının bol yağlı, tuzlu, şekerli ve alkollü tuzağına düşmek istemeyenlere uzman uyarısı geldi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyet uzmanı Dr. Aylin Ayaz, yarın pişman olmamak
için bu akşam dikkat edilmesi gerekenleri şöyle özetledi:

  • Doymuş yağ ve kolesterol içeriğinin düşük olması nedeniyle kırmızı et yerine hindi, sağlıklı seçim.
  • Etin yanında vitamin, mineral ve posa içeriği yüksek salatalar ile zeytinyağlı sebze yemekleri olmalı.
  • Geleneksel yılbaşı yemeği kestaneli iç pilavın yanında posa alınması için kepekli ekmek de yenmeli.
  • Şekerli besinler, yüksek enerji içermeleri nedeniyle kan şekerinin hızla artmasına sebep olurlar. Bu yüzden tatlı olarak yemekten sonra baklava, şöbiyet, tulumba tatlısı gibi hamur tatlıları yerine sütlü tatlılar, meyve ile hazırlanmış tatlılar veya taze meyve yenmeli.
  • Alkol alımının bir-iki kadehle sınırlandırılması ideal, içki türü olarak da alkol yoğunluğu düşük olan şampanya, şarap veya bira içilmeli.
  • Aç karnına içki zararlı. Mide boş olduğu zaman alkol daha hızlı kana karışacağı için hafif yiyecekler alındıktan sonra tüketilmeli.
  • Alkol alımı, vücuttan su kaybını artıracağı için alkolle birlikte su tüketimine de dikkat edilmeli.
  • Sürekli ilaç kullanması gereken kişiler yılbaşı gecesi alkol almamalı.
  • Ağır yemekler sonrasında kalbe binen yük kalp krizi riskini artırır. Bu nedenle yemekler yavaş, az miktarda yenilmeli ve iyi çiğnenmeli.
  • Yatmadan önce yemek yenilmemesine dikkat edilmeli.
  • Fazla çeşit nedeniyle karışık ve yağlı besinler, mide bulantısı, ishal gibi sorunlara yol açar. Yağsız, az çeşitte besin almaya özen gösterilmeli. Yağ ve tuz içeriği yüksek cipsler, kızartılmış ve kavrulmuş besinler, salam, sosis ve sucuk gibi doymuş yağlı besinlerden kaçınmalı.
  • Ceviz, fındık ve fıstık gibi sert kabuklu yemişlerin de yağ içeriğinin yüksek olduğu unutulmamalı.
  • Özellikle kalp-damar, yüksek tansiyon, diyabet, şişmanlık ve sindirim sistemi hastalıkları olanlar, diyetlerini bozmamaya dikkat etmeli.