scorecardresearch.com

Çağın hastalığı; D vitamini eksikliği

Çağın hastalığı; D vitamini eksikliği
21/07/2010 10:34
Endokrinoloji Uzmanı Dr. Erdal Duman, vücudun en önemli vitaminlerinden, D vitamini eksikliği görülme sıklığının son birkaç yılda büyük artış gösterdiğini söyledi.

İZMİR-Uz.Dr. Duman, “Bu vitaminin yapımı için gerekli güneş ışınlarından uzak kalmanın başta kemik ağrısı, kemik erimesi gibi D vitamini eksikliğinin yol açtığı hastalıklar ortaya çıkıyor. D vitamini eksikliği artık hipertansiyon, diyabet gibi çağın hastalıklarından biri oldu” dedi.

Uz.Dr. Duman, D vitaminin sadece çocukluk değil yetişkin çağda da gerekli bir vitamin olduğunu vurguladı. D vitamininin kandaki kalsiyum ve fosfor düzeyini dengelediğini, bağırsaklardan kalsiyum emilimini sağladığını belirten Uz. Dr. duman, “D vitamini kemik yapımını sağlar. Kemik yapımı tamamlansa bile güçlenmesini ve ileride ortaya çıkabilecek osteoporoz önler. eksikliğinde çocukluk çağında raşitizm yetişkin dönemde osteoporoz riski artar. İnsülin direncine önemli katkısı vardır. D vitamini eksikliği olanlarda diyabet, kalp- damar hastalığı, hipoglisemi (şeker düşmesi) daha sık görülür. D vitamini bağışıklığı koruyup geliştirir. Eksikliğinde meme, rahim, barsak kanserleri gibi kanserlerin sıklığında artış olur” diye konuştu.

Uz.Dr. duman, D vitamininin yapımı için ultraviyale ışınını çok önemli olduğuna dikkat çekti. Ancak gün boyu güneş yüzü görmeden kapalı mekanlarda çalışmanın, ya da vücudun güneş ışığı almasının engellenmesinin D vitamini eksikliğine yol açan nedenler olduğunu belirten Duman, bol ışık alan camlı mekanların da yeterli olmadığını söyledi.

Camın ultraviyole ışınlarını keseceği için bu koşullarda güneşten yararlanmanın yeterli D vitamini üretimini sağlamayacağını kaydeden Uz.Dr. Duman şöyle konuştu:  “Sigara, aşırı çay ve kahve tüketenlerde de D vitamini yetmezliği ve kemik erimesi eğilimi daha fazla gözleniyor. D vitamini eksikliği gördüğümüz diğer bir hasta grubu ise aşırı zayıflamak isteyler. Aşırı derecede zayıflamak isteyenler yanlış beslenmektedir, tek taraflı beslenmektedir. Düşük kalorili bu eksik beslenmeyle birlikte D vitamini eksikliği artmaktadır. Bazı bitkisel zayıflama ürünleriyle birlikte hem idrar çıkışı artmakta hem de bağırsaklarda D vitamini bozulmaktadır. Bunlar da özellikle kalsiyumun emilimine, D vitaminin üretimine zarar verebilir. Zayıflama programında olanların mutlaka D vitamini içeren gıdalar alması ya da destek ürünlerini alması ve bol bol güneşlenmesi önemlidir. D vitamini eksikliği artık yüksek tansiyon, şeker hastalığı gibi modern çağın hastalıklarından biridir. D vitamini eksikliğinde kemiklerde ağrılar, yorgunluk, ilerleyen dönemlerde PTH hormonu, kemik erimesi düzeyinde artış ortaya çıkar. D vitamini ile birlikte yeterince kalsiyum olmayınca vücut D vitaminini kanda sağlamak için kemiklerden kalsiyum çeker. Bu da kemiklerde güçsüzlüğe, erimeye yol açar. Hastalarımız halsizlik, yorgunluk, kas ağrıları şikayeti ile başvuruyor. Yapılan tetkiklerde kanda kalsiyum ve PTH hormonu yüksek çıkıyor. Bunu araştırırken D vitamini eksikliği olduğunu saptıyoruz. Önlem alınmadığı halde ciddi hastalıklara yol açan D vitamini eksikliğine maruz kalmamak kolay. İlacı ücretsiz, tedavisi basit. Hergün mutlaka en az bir kez ellerin, kolların, yüz ve bacakların 15-20 dakika güneşlenmesi yeterli.” (dha)

ETİKETLER:

haber

http://www.radikal.com.tr/100924010092401

YORUMLAR
(1 Yorum Yapıldı)
Tüm Yorumları Gör

Sabah veya aksamuzeri "20 dakika guneslenmekten korkmayin - hayatbilgisi

Duman Bey iyi bir doktormus, gunese cikmak kanser yapiyor ekstra D vitamini alin diye korkutanlardan degil. Hastaligim sebebiyle bende D vitamini eksikligi yuksek cikiyor. Bu sebeple bu konuda cok doktor gordum ve arastirma yaptim. Gunes isiginin pek cok rahatsizligi onledigini, gunese cikarken surulen kremlerin gunesten daha zararli oldugunu, pahali markalarin illa saglikli olmadiklarini, bu unlu markalarin pekcok zararli kimyasali urunlerinde kullandiklarini ogrendim. Bu sebeple arstirmanizi iyi yapmanizi tavsiye ederim. Tabii gunese cikma saatleri zararli isinlarin yuksek oldugu ogle, ogle oncesi ve sonrasi degil, sabah ve aksamuzeri uygun oldugu soylenmekte. Saglikli guneslenmeler!