Bir görünüp bir kaybolmayan genç sanatçılar...

Borusan'ın sıkı bir eleme sistemiyle seçtiği ve desteklediği genç sanatçıların yeni işleri 'Durumun Sorgulanması' başlığıyla sergileniyor. Geleceğe dair ipuçları arayanların kaçırmaması gerek

Büyük kurumların sanata yönelik yatırımlarında görünürlük öncelikli hedeftir. Amaç prestij olduğundan, en görünür olabilecek etkinlikleri kurumsal kimliğinin bir parçası olarak sunabilmek için kurumlararası kıyasıya bir rekabet yaşanır. Günümüzün zihniyet yapısını tarif ettiği ‘Gösteri Toplumu’nda Guy Debord’un dediği gibi, “Görünen şey iyidir, iyi olan görünür” mantığının dört bir yanı sardığı bir dünyadaysa, o rekabet gittikçe güçleşir. Oysa bazen daha iyi şeyler, daha az görünenlerdir. Oldukça iyi sergiler izlediğimiz Borusan Sanat Galerisi’ni kapatıp, genç sanatçılara yönelik ‘Yeni Öneriler Yeni Önermeler’ sergiler dizisine de son verdikten sonra müzik etkinliklerine yönelen, ama sonra ArtCenter/İstanbul’u açan Borusan’ın çağdaş sanat ortamında işte o daha az görünen iyi şeylerden birine imza attığı söylenebilir. 



Daha az görünen, ama şimdilik: 2008 yılında Beyoğlu’nda kurulan ArtCenter/İstanbul, ülkemizde günümüz sanatına yönelik kurumsal desteğin ilk kez dolaylı ve uzun vadede görünürlük hedefinin daha ön planda olduğu bir genç sanatçı atölye sistemi. Sıkı bir eleme sisteminden sonra genç sanatçılara sanat etkinliklerinin tam da göbeğinde iki yıl çalışabilecekleri özel bir atölye veriliyor. Sistemin tek şartı atölyeye devam etmek, çalışma olanağından faydalanmak, kısacası başka bir genç sanatçının hakkını yememek. Görünürlük kısmına gelince: Onları izlemeye başladık bile. ArtCenter/İstanbul sanatçılarının çoğu, bu sistemin arkasındaki isim olan Necmi Sönmez’in küratörlüğünü yaptığı dönemsel sergilerle ilk kez sanat ortamına çıkıyorlar. Bir kısmı kendi kişisel sergilerini de açtı. Önümüzdeki dönemde bazılarını daha yakından tanıyacağımıza kesin gözüyle bakabiliriz. Gelecek vaat eden genç sanatçıların bir görünüp bir kaybolmasına, sanattan kopmasına engel oluşturan bir sistem olarak ArtCenter/İstanbul, onlara yalnızca bir atölye değil, başka sanatçıların, küratörlerin, koleksiyoncuların, yazarların uğradığı bir ortam sağlayarak örnek model uyguluyor. 

ArtCenter/İstanbul sanatçılarının ilk sergisi, Borusan Müzik Evi’nde geçen yıl düzenlendi. Geçen sergide yer alan bazı sanatçıların yanı sıra ArtCenter ekibine yeni katılan sanatçıların da dahil olduğu yeni sergi ise, ‘Durumun Sorgulanması: İkinci Sergi’ başlığıyla geçen günlerde açıldı. Küratörlüğünü Necmi Sönmez’in yaptığı sergi, bir yandan daimi bir atölye olanağının yarattığı durumu sorgulamaya olanak veriyor, ama bir yandan da çevremizdeki türlü türlü ‘durum’un görsel olarak sorgulandığı bir birikim sunuyor. Elif Öner, Gökçe Süvari, Sibel Diker, Engin Beyaz, İlke Yılmaz, Nejat Satı, Evrim Kavcar, Zeynep Beler, Burçak Konukman ve Burak Bedenlier’i bir araya getiren sergide, resimden heykele farklı mecralarda işler sergileniyor. 

Kadının durumuna ironik bakış
Konular da çeşitli: Gökçe Süvari, Burçak Konukman, Elif Öner, son zamanlarda Türkiye sanat ortamını sarmış görünen kurumsal eleştiri bağlamlı işler sergiliyorlar; Engin Beyaz ve İlke Yılmaz, biri enstalasyon diğeri heykelle Türkiye toplumunda kadının durumuna ilişkin ironik yorumlarda bulunuyorlar. Sibel Diker’in her ayrılış ve kavuşmada yeni bir yer haline gelen kente uzaklara dalmış bahriyeli fotoğrafları dokunaklı; Burak Bedenlier’in ay ve yıldız motiflerinin dekupe edilerek küçük metal nesneler halinde izleyiciye sunulduğu “Yıldızlar ve Aylar” ise özellikle dikkat çekici: Elinize aldığınız o küçük metal parçacıklarıyla Türkiye’deki tüm ideolojileri kurup bozabiliyorsunuz, o sert uçlu, kesici metalik parçalarla oyunlar oynayabiliyorsunuz... 

İşlerin kavramsal bütünlüğü ve uygulama titizliği açısından dikkat çeken ‘Durumun Sorgulanması: İkinci Sergi’, gelecek döneme ilişkin ipucu edinmek isteyenler için kaçırılmaz fırsat. Borusan Müzik Evi’ndeki serginin yanı sıra ziyaret gün ve satlerinde ArtCenter/İstanbul’u da ziyaret edebilirsiniz. (www.artcenteristanbul.org)

.