Modanın gençlik hastalığı

'Lolita' modası hortladı mı? Çekimlerde kullanılan modellerin yaşının küçüklüğü endişe veriyor

Karşınızda günün konusu : 10 yaşındaki Fransız model Thylane Loubry Blondeau. Henüz dört yaşındayken Jean Paul Gaultier’nin podyumunda yürüyerek kariyerine başlayan çocuk model, Diesel gibi dev markaların çekimlerinde yer aldı, birçok kez çocuk modasının tanıtıldığı dergilere kapak kızı oldu. Ancak ‘küçük Brigitte Bardot’ olarak anılan Blondeau’yu gündeme taşıyan, bir kaç ay önce yaptığı bir fotoğraf çekimi. Vogue’un Fransa edisyonunun, modacı Tom Ford’a emanet edilen aralık- ocak sayısında yer alan çekimde Blondeau’nun verdiği pozlar, ortalığı ayağa kaldırdı.
Farklı yaş aralıklarına makyaj tüyoları vermek için yapılan çekimde Blondeau, dekolteli giysiler ve topuklu ayakkabılarla şuh pozlar verdi. Küçük kız, annesinin rujuyla oynayan bir çocuktan çok, her pedofilin rüyasını süsleyecek bir havadaydı.
Minik top model, yatağa yarı çıplak uzanmış delici bakışlar atarken, sayfadaki cümle dikkat çekiyor: “Modelimiz üstüne hiçbir şey giymedi, çünkü bu pozun kimseyi rahatsız edeceğini düşünmedi.” Mesaj belli: çekimimiz ‘seksi değil masumane’. Ancak çaba, televizyonda yayımlanan reklam kampanyalarında, karınca duası boyutundaki bir çırpıda ekrandan kaybolan ‘katılma koşullarını’ andırıyor.

İlkokul sırasında ‘stil ikonları’

Amerikan ABC News kanalında yayımlanan ‘Good Morning America’ programında, çekimden yola çıkılarak moda endüstrisinin tutulduğu ‘gençlik hastalığı’ tartışıldı. Kız çocuklarını stil ikonu ilan edip, onları kadın gibi giyinmeye yönlendirmek, son dönemde ‘çok moda’. Tasarımcıların son gözdeleri, henüz 13-14 yaşındaki oyuncular.
13 yaşındaki yıldız Elle Fanning’i, markalarının yeni yüzü haline getirebilmek için yapılan yarışın galibi ‘lolita model’ kullanmayı seven Marc Jacobs oldu; Fanning, modaevinin 2011 kış koleksiyonunu tanıtırken, objektife seksi bakışlar attı. Jacobs, 2007’de Elle’in ablası Dakota’yı da 13 yaşındayken markanın yüzü ilan etmişti. Elle, Marie Claire dergisinin Amerika edisyonuna moda tutkusunu anlattı: “Küçüklüğümden beri defileleri izlerim.” Fanning’in küçüklük döneminden neyi kastettiği sır. Herhalde üç yaşını...
Benzer bir biçimde, Miu Miu’nun yeni yüzü de 14 yaşındaki oyuncu Hailee Seinfeld seçildi. Çocuk-kadın, kırmızı rujuyla çimenlere uzanmış, buğulu bakışlar fırlatıyor. Fanning ve Seinfeld’le birlikte, 14’lük Chloe Moretz de kışkırtıcı çekimlerle konuşulan Love dergisinin ağustos sayısının kapağında yer aldı. Moda endüstrisi bu noktaya bir çırpıda gelmedi. Defilelerin ön sırası ve reklam kampanyaları bir süredir çocuk bahçesi gibi; Genç Hollywood yıldızlarının giysilerine servet saçma hevesini fark eden Karl Lagerfeld, 2007’den beri 10’lu yaşların ortalarındaki isimlerle ‘kanka’. 11 yaşındayken ‘moda dehası’ ilan edilen blog yazarı Tavi Gevinson, defileleri en ön sıradan izliyor. Çocukların potansiyel müşteri olduğunu keşfeden kozmetik endüstrisi de bu akımı takip etti. Dior’un marka temsilcilerinden 34 yaşındaki Tinsley Mortimer, 2009’da ‘ulvi’ bir görev üstlenerek, 11 yaşındakilere makyaj dersi vermeye başladı.
Bir de baktık, 4 yaşındaki Suri Cruise’un topuklu ayakkabı giymesi normal geliyor. Üç yaşındaki kızlara botoks yaptıran anneler piyasada, 10 yaşındakilere spor olsun diye boru dersi veriliyor. Annesine benzer giysiler giyen, ruj sürmeye hevesli küçük kızların şirin bulunduğu gerçek. Ama onları seks objesi gibi gösterilmek, şirinlik bir yana, çok çirkin ve tehlikeli.