Erkmen değil Sedef Fuar

Şimdi Frankfurt Kitap Fuarı'ndaki Türkiye standı güzel miydi, değil miydi tartışması alevlendi. Aslında bu, yayın dünyasının her yılki gündemi.

Şimdi Frankfurt Kitap Fuarı'ndaki Türkiye standı güzel miydi, değil miydi tartışması alevlendi. Aslında bu, yayın dünyasının her yılki gündemi. Ama bu yıl biraz da 2008 Konuk Ülke etkinliklerinde Türkiye'nin hedeflerini gerçekleştirip gerçekleştiremeyeceğinin göstergesi olduğu için gerçekten önem kazandı.
Geçen hafta biten fuarda Bülent Erkmen'in 2008 için tasarladığı 'Türkiye' logosu tanıtıldı. Bu arada standı ve orada dağıtılan dört katoloğu da Bülent Erkmen'in tasarladığı söylenmiş, biz de böyle yazmıştık. Bunun üzerine Bülent Erkmen arayıp, stand tasarımının kendisine ait olmadığını, katalogların da sadece kapaklarını yaptığını açıklama gereği duydu.
Bülent Erkmen, Yayıncılar Birliği'nin ricası üzerine hazırladığı logonun standta nasıl kullanılacağını görmek istemiş. İlk gelen tasarımlardan 'dehşete kapıldığını' anlatıyor. Bayraklar, Atatürk resimleri, logonun renklerine boyanmış raflarla neredeyse 23 Nisan'ı kutlayan bir çocuk yuvası gibiymiş. Erkmen'in itirazlarına yayıncılar da katılınca yeni bir stand tasarlanmış. Bu süreçte Bülent Erkmen'in hiç değilse 'form olarak sakin bir tasarım' tavsiyesine uyulmuş. Bülent Erkmen, temel bir düşünce geliştirilmeden, hiçbir şey, 'fuar bile' yapılamayacağını söylerken temel soruna da işaret ediyor aslında...
Peki Frankfurt'taki stand tasarımını kim yaptı? Bu sorunun cevabı Sedef Fuar ve Kongre Hizmetleri AŞ'den mimar Esin Güzel. Sedef Fuar, on yıllık bir firma. Son birkaç yıldır Frankfurt'ta da şubeleri var. Daha önce Basın Yayın Birliği'nin yöneticilerine ait olan Hayat ve Mavi Ağaç Yayınları'nın Türkiye'deki fuar standlarını tasarlıyordu. Geçen yıl Basın Yayın Birliği Frankfurt'u düzenleme işini üstlenince, Frankfurt'taki standı da Sedef Fuar yaptı. Bu yılki stand için bakanlığın açtığı ihaleyi de Sedef Fuar kazandı. Bunda geçen seneki standın görsel olarak genel bir beğeni toplamasının ve Basın Yayın Birliği'nin önerisinin de etkili olduğu söyleniyor.
Mimar Esin Güzel, hazırladıkları tasarımın ruhunu "her yayınevinin görüşme yapabilecek bir yere sahip olduğu, telif hakları alınıp satılacağı ama 'Türk kahvesi olmayacak' bir stand" diye tanımlıyor. Standı tasarlarken çok fazla taleple karşılaşmaları belirli bir alana çok sayıda fonksiyon sığdırmak zorunda kalmaları nedeniyle epey zorlanmışlar. Bakanlık, Efes ve Kadeş ilüstrasyonlarıyla süslü neredeyse bir tür 'Turizm standı' istemiş, ama neyse ki daha sakin bir tasarımda anlaşılmış. Anlaşılan fuar şirketi bile ortaya çıkan işten çok memnun değil.
Ama herkes iyi niyetli ve herkes çok çalıştı. Tamam, öyleyse seneye her şey çok güzel olacak...