Sömestrde kedilere bakarız artık

80'li yılların unutulmaz müzikali "Cats", Zorlu Center'da İstanbullu sanatseverlerle buluşuyor. Londra'nın kedileri, İstanbul'un kedilerine dönüşüyor ve eser, ortaya "karnesinde hepsi pekiyi" olanlara, aileleriyle birlikte güzel bir tatil hediyesi olarak sunuluyor. Broadway'de 7 kez Tony Ödülü kazanmış Cats, daha önce tanışmamış olanlar da düşünülerek, 9 Şubat'a kadar İstanbul'da sahneleniyor.

Bir süreliğine Sarah Brightman hayranlarının eniştesi olan ve en önemlisi Operadaki Hayalet ve Evita müzikallerinin ve müptelalarının bayıldığı “Amigos Para Siempre”nin bestecisi, Tim Rice’ın librettosu üzerine müziklerini yazdığı “Jesus Christ Superstar” adlı rock operası ile, vaktiyle “vay be!” dedirten isim; Müzikal’in İngiliz Babası Andrew Lloyd Webber’in müziği; unutulmaz eseri Cats ile birlikte İstanbullu sanatseverlerle buluşuyor. Geçtiğimiz aylarda temsil mekanları arasında katılan Zorlu Center Performans Sanatları Merkezi’nin ilk büyük prodüksiyonu olabilecek Cats; 9 Şubat’a kadar izlenelebilecek.

Erovizyon Şarkı Yarışması’nı kaybedip, Akademi, Grammy, Tony, Olivier, Golden Globes başta olmak üzere ödül konusunda tam bir canavar olan Webber’in; meşhur “Memory” ile West End ve Broadway’den sahnelere taşan Cats; İngiliz edebiyatının önemli ismi Thomas Eliot’ın 1930’da çocuklar için yazdığı çocuk şiirlerine dayanır. Faber&Faber’in, Eliot’ın eserini “Old Possum’s Book of Practical Cats” başlıklı kitapla yayınlaması üzerine yetişkinlerin de ilgisini çeker. 1981 yılında Yeni Londra Tiyatrosu’nda ilk temsil kez temsil edilir.

Küçüklere ve Yetişkinlere “Kediler”
Müzikaliteyi sarsan ve kulağı tırmalayan İngiliz aksanının, olabildiğince yumuşatıldığı eserin temsilinde, kostümler, günümüz insanının etrafında dolaştığı kedilere uyarlanmış. Eseri orijinal orkestrayla sahnelemek pek masraflı olacağından, ama müziğin sahne ile senkronize gitmesi gerekeceğinden, bir orkestra şefi ve birkaç synthesizer ile müzik işi halledilmiş. Eseri orijinal sahnesinde izlediğinizde gerçek orkestra dinleyebileceğinizden, izleyenler için kârdan zarar olmuş. Kedilerin sıkça seyircilerin arasına girmesi ise; “hem dikkatleri ve motivasyonu toplamak, hem de “insanlar arasında dolaşan kediler” algısı yaratmak için düşünülmüş” olabilir. “Çapuliki”, “Mırnettin Yağız”, “Ezeli” gibi isim çevirileri ise; çevirmenin muzipçe yerleştirdiği birer mesaj olarak sempatiyle karşılanıyor.

Eserde “tasarlanmamış bir imza etkinliği” de düzenleniyor. Cats müzikalinin temsil arasında sahnede kalan yaşlı kedi, sıraya girerek broşürünü getiren uzatanları da kırmayarak imzalayıveriyor. Hazır yemekle obezleşen kuşağa karşıt olarak sahnedeki genç kediler, gayet fit vücutları, detone olmadıkları şarkıları ve bir-ikisinin lafı olmayacak şaşırması sayesinde, zevkle izleniyor. Işıkla mekan algısı değiştirilmeye çalışılan dekorun, hiç olmazsa ikinci yarıda küçük değişikliklere uğraması bekleniyor. Finalde affedilen yaşlı kedinin “lastik ufo” ile göğe yükselmesi ise; sahne gösterilerinde alelade hale gelmesi bakımından, şaşkınlığa yol açmıyor. Daha akılcı ve geliştirilmiş bir dekora ihtiyaç olduğu görülüyor.