Başarılı viraller yapmanın 5 şartı

Viral, reklamcılardan son yıllarda en çok duyduğumuz sözcüklerden biri haline geldi. Aslında viral kavramı bir tıp terimidir. "Virüs gibi yayılan" anlamında kullanılır. Peki başarılı bir viral kampanya yapmak için nelere dikkat edilmelidir?

Yönetmenliğini Çağan Irmak’ın yaptığı, kamyon şoförlerini ele alan ve üç farklı viral videodan oluşan Mercedes-Benz kampanyası, bugünlerde sosyal medyada oldukça ilgi görüyor.

“Sır” adlı filminde ailesinden uzak bir kamyon şoförünün, ailesine duyduğu özlem anlatılırken; “Bir Kamyon Aşk” adlı filmde ise genç bir şoförün, mahallenin güzel ve başarılı öğrencisine aşık olması ve gelişen olaylar ele alınmış. Üçüncü film olan “Hayat Okulu”nda ise yıllarca emek harcayarak başarıya ulaşmış bir filo sahibinin gazeteciyle yaptığı röportaj ve hatıralar konu edilmiş.

İlk teaser videosu 29 Mayıs’ta yayınlanmaya başlayan film serisinin şu ana kadar gelinen rakamlarına bakalım: Videolar, YouTube’da yaklaşık 700 bin izlenme sayısına ulaşmış, Facebook’ta ise 2 kat daha fazla izlenme rakamına ulaşarak yaklaşık 1 milyon 400 bin kez görüntülenmiş.

Video serisinden en beğenilen Çağan Irmak filmi ise “Sır” olmuş. İzlemek için buraya tıklayabilirsiniz: https://www.youtube.com/watch?v=Y-mGG08oxk0

Markalar için son yılların en etkili iletişim araçlarından biri haline viral videolar, teknolojinin de ilerlemesi sonucu gelişen sosyal medya kanalları sayesinde yeni nesilde büyük ilgi görüyor. 

Reklamcıların ağzından son yıllarda en çok duyduğumuz sözcüklerden biri viral kelimesidir ve aslında viral kavramı bir tıp terimidir. “Virüs gibi yayılan” anlamında kullanılan, kimi zaman bir video kimi zaman bir fotoğraf ya da yine günün moda tabiri ile caps kimi zaman da bir metin şeklinde icra edilen viraller, markalar açısından son yıllarda ciddi anlamda bir trend haline gelmeye başladı.

Hatta öyle ki; günümüzde artık pek çok konvansiyonel iletişim kampanyası, markaların sosyal medyadaki viral kampanyalarını tetiklemek için bile kullanılmaya başlandı.

Markalar açısından iletişim çalışmalarında hem maliyet hem de başarı açısından fırsatlar sunan viraller, zaman zaman da umulan etkiyi maalesef yaratamıyor.

Peki başarılı bir viral kampanya yapmak için nelere dikkat edilmeli?

Öyleyse buyurun ipuçları;

1 – Hedef kitlenizi doğru belirleyin: Viral kampanyalar, geleneksel yöntemlerden daha farklıdır. Bir yayılma stratejisi izleneceğinden, hedef kitlenin beğenisini kazandıracak viral nitelikler belirlenmelidir. Virali kime ve hangi beklentiye göre sunacaksınız? Bu nedenle stratejinizi iyi belirleyin. Zira 7’den 70’e herkes şeklinde bir kampanya olmaz…

2 – Geri dönüşleri izleyin: Viral içerik hangi hedef kitleye, nerede ve nasıl ulaşmış? Geri dönüşler neler? Kampanya pazarlama ve iletişim çalışmalarınıza ne kadar etki etti? Mutlaka geri dönüşler açısından değerlendirilmelidir. Özellikle son dönemde ortaya çıkan araçlar bu izleme ve ölçümleme çalışmaları için son derece yardımcı olabilir. Unutmayın, sonuçlarını ölçmediğiniz ya da ölçemediğiniz bir kampanyanın markanıza faydası olmaz. 

3 – Doğru içerik üretin: Viral çalışmaların aslında en önemli kısmı içerikleridir. Bu nedenle beğeniye sunulan çalışmanın mutlaka bir hikayesi olmalı ve bu hikayenin ulaştığı insanlar, sunulan hikaye ile duygusal bir bağ kurabilmelidir. Bu içerik ister bir video, ister bir fotoğraf isterse yalnızca bir metin olsun, internet kullanıcısı sunulan içerikle arasında bir bağ kurabilmelidir. İşte tam burada hedef kitlenin doğru belirlenmiş ve beklentilerinin doğru analiz edilmiş olması hayati önem kazanıyor.

4 – Geri dönüşler önemli: Sadece çok izlenmesi ya da paylaşılması bir viralin başarısı anlamına gelmez. Hazırlanan viral içerikler hedef kitleden öyle veya böyle bir geri dönüş sağlayabilmelidir. Marka için nasıl bir amaç taşıyorsa, o amaca hizmet edecek bir geri dönüş yolu, içerik içerisinde mutlaka yer almalıdır.

5 – Bütçe ile tesis edilecek etki doğrudan ilişkilidir: Viral kampanyalar, kampanya için ayrılan bütçeyle doğru orantılıdır. Kampanyanın kalitesi elbette, bu bütçenin optimum derecede değerlendirilmesiyle ilgili. Ancak dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta, bütçenin içerik üretimi ve içeriğin yayılacağı kanallarda daha hızlı yayılması için doğru şekilde ayrılmasıdır.

Viraller her kurum ve markanın kullanabileceği, günümüzün en etkili iletişim araçlarından biri. Özetle; viral kampanyalarda doğru içerik, hedef kitlenin doğru belirlenmesi, doğru izleme, doğru iletişim kanalı tesis etme ve doğru bütçe ile başarıyı yakalamak mümkün.