E-ticaret 60 milyar TL'ye koşuyor

Ülkemizde geçtiğimiz yıl yaklaşık 55 milyar TL'lik bir pazar payına ulaştığı ifade edilen e-ticaret, 60 milyar TL'ye koşarken, e-ticaret müşterileri giderek daha bilinçli ve fiyat odaklı davranmaya başladı.

Geçtiğimiz yıl Ocak ayında, bu güne kadar en yüksek aylık seviye olan 4,5 milyar TL seviyesine ulaşarak rekor kıran Türkiye’deki e-ticaret hacmi, 2015 yılı ilk 6 ayında ise bir önceki seneye göre yüzde 30 artış kaydederek 25,8 milyar TL seviyesine ulaşmıştı.

Bankalararası Kart Merkezi (BKM) tarafından açıklanan verileri baz alan ve SM Bilişim tarafından gerçekleştirilen bir çalışmaya göre, alışveriş amaçlı toplam kredi kartı kullanımı içinde e-ticaretin payı da yükselişte. 2014 yılı ilk altı ayında, kredi kartı kullanılarak yapılan alışverişler içindeki e-ticaretin payı ortalama yüzde 9,7 seviyesindeyken, 2015’in ilk altı ayında bu oran yüzde 11,1’e yükselmiş.

Sanal Mimarlar tarafından geliştirilen SM E-ticaret Endeksi Türkiye’de e-ticaret hacminin, alışveriş amaçlı kredi kartı kullanımı içindeki payına bakıyor ve bu paydaki aylık artış ve azalışları baz alıp, endeks olarak sunuyor. Bu çerçevede endeks, alışverişlerde e-ticarete yönelim konusunda iyi bir gösterge teşkil ediyor. Ocak 2005 tarihinde 100 seviyesinden başlayan endeks, 2010 yılında 300 seviyelerine yükselmişti.

Daha sonraki dönemde yükselişini sürdüren endeks, Haziran 2014 tarihinde 417,91 seviyesine ulaşmıştı. Haziran 2015 tarihinde 447,79 olarak gerçekleşen endeks, Ocak 2015 tarihinin ardından en yüksek ikinci seviyesinden kapandı. 2015 yılı ilk 6 ayında yüzde 30 büyüme gösteren e-ticaret hacminin, yılın kalan bölümünde de aynı hız ile gelişmeye devam ettiği varsayılıyor ve 2015 yılının sonunda 54,4 milyar TL’lik bir e-ticaret gerçekleştiği varsayılıyor. Oysa 2014 yılında e-ticaret hacmi 41,9 milyar TL olmuştu.

E-ticaret müşterisi daha bilinçli

Öte yandan Bilio.com’un, 11 bin kişi ile yaptığı anketin sonuçları, alışverişlerini internet üzerinden yapanların daha fiyata duyarlı ve yüzde 83’ünün fiyat karşılaştırması yaptığını gösteriyor.

Fiyat ve karşılaştırma sitesi Bilio.com’un geçtiğimiz Aralık ayında web sitesi üzerinden yaptığı internet alışverişi anketinin sonuçlarına göre; internetin alışverişlerinin tercih edilmesinin başlıca nedeni, tüketiciye uygun fiyata erişim kolaylığı sağlaması.

Örneğin, ankete yanıt verenlerin yüzde 51’i yeni yıl alışverişini internetten yapabileceklerini ve bu tercihlerindeki en büyük etkenin, internette uygun fiyata daha kolay erişebilmelerine imkan sağlaması olduğunu söylüyor. İnterneti tercih edenlerin yüzde 27’si ise, geniş ürün seçeneği nedeniyle internette alışverişi tercih ettiklerini söylerken, yüzde 22’si de internet alışverişinin daha hızlı olmasını neden olarak sunuyor.

İnternetten en çok hangi tür ürünler alınıyor?

Anketteki “Yeni yıl hediyeleri için en çok hangi ürünleri internetten alırsınız?” sorusunu yanıtlayanların yüzde 60’ı, internet üzerinden yaptıkları alışverişlerde teknoloji ürünü satın aldıklarını belirtiyor. Bunu yüzde 16’yla tekstil ürünleri ve yüzde 15’le aksesuarlar izliyor. İnternet üzerinden dekorasyon ürünleri satın aldıklarını belirtenlerin oranı ise yüzde 9.

“İnternetin sağladığı fiyat karşılaştırma imkanları hakkında ne düşünüyorsunuz?” sorusunu yanıtlayanların yüzde 83’ünün “Mutlaka detaylı araştırır en uygununu alırım” yanıtını verdiği, geri kalan yüzde 17’lik kesimin ise, “Karşılaştırmak aklıma gelmiyor” yanıtını verdiği görülüyor.

http://www.radikal.com.tr/149894214989420

YORUMLAR

Bu habere henüz yorum yazılmamış.